Какви са пречките пред градската железница на Бургас
Проектът, който може да промени облика на града, засега изглежда като скъпо и неефективно начинание
Градска железница със спирки в кварталите, Морската градина, солниците, летището, а след това и в Поморие. Това не е обещание за бъдещето, а реална картинка в Бургас от миналия век. Тя изчезва преди точно 50 години, през 1971 г., след което жп линията, която минава през града и продължава край морето, се използват изключително рядко, и то само за товарни цели, пише вестник "Капитал".
Сега обаче Бургас има реалния шанс да си възвърне градската железница и да свърже с нея новия център, който се оформя на мястото на старото пристанище и гарата, два от големите квартали - "Братя Миладинови" и "Лазур", Приморския парк и летището в кв. "Сарафово".
Националната компания "Железопътна инфраструктура" вече е подготвила проект за 104 млн. лв., с който да се реконструира старата жп линия и да се реконструира продължението й към летището, тъй като сега тя минава на три километра западно от него. Очаква се средствата да бъдат осигурени по оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г.
Подобна транспортна връзка несъмнено ще промени облика на града. Такива влакове има в почти всички големи градове по света, тъй като те осигуряват бърз и редовен превоз, който не зависи от задръстванията по улиците и се комбинира лесно с други видове транспорт.
Проблемът в конкретния случай обаче е БДЖ. Държавният превозвач досега не е показал, че може да оперира успешно пътническия превоз и да предложи адекватна услуга спрямо очакванията като на гражданите, така и на туристите. Защото 3 влака на ден със закъснение от по 30 минути никога не биха оправдали толкова мащабна инвестиция.
Вариантът линията да се даде за обслужване на частен оператор не стои на дневен ред, тъй като тази сфера е почти монополизирана от държавната компания.
Проектът
За възстановяването на жп линията към Поморие се говори от няколко години, но преди всичко теоретично и без конкретни цели. От 2020 г. обаче има ясна възможност за осъществяването на този проект, като е структурирано и финансирането му.
През март бившият транспортен министър Росен Желязков обясни в парламента, че ще бъде изградена електрифицирана железопътна линия между жп гара Владимир Павлов и летище Бургас. Приблизителната дължина на трасето е 11 км, а в прогнозната цена от 104 млн. лв. се включва и изграждане на една жп гара, две жп спирки по протежение на коловоза и една спирка на летище Бургас.
Също така ще бъде осигурено безконфликтно пресичане на две нива с пътната инфраструктура в града и ще бъдат монтирани съвременни системи за сигнализация и телекомуникация. Това на практика ще позволи на влаковете да преминават през града за няколко минути и придвижването от "Сарафово" до центъра да стане поне два пъти по-бързо, отколкото с автобус.
Вече е подготвена апликационната форма за кандидатстване за европейското финансиране от механизма "Свързана Европа" за подготвителните дейности за изграждане на връзката до летището - техническо проектиране, изготвяне на подробен устройствен план, подготовка на документация за процедури за придобиване на земя и на всички съпътстващи документи за целите на кандидатстване за финансиране на последващите строителни дейности. Има публикувани предварителни обявления за две обществени поръчки - за изготвяне на технически проект срещу 3.16 млн. лв. и за последваща оценка на съответствието му срещу още 119 хил. лв. Изпратено е уведомление до Министерството на околната среда и водите за инвестиционното намерение и се очаква окончателно становище на компетентния орган за необходимостта от извършване на ОВОС.
Очакванията са през есента да стартира и самата поръчка за строителството, която, ако бъде проведена без проблеми и тежки обжалвания, може да бъде възложена в началото на 2022 г. Съгласно графика за изпълнение на проекта се очаква той да е напълно готов в края на 2023 г. Като следващ етап е предвидено и продължаване на жп линията от летище Бургас до курорта Слънчев бряг. Към момента за него има разработени предпроектни проучвания от 2016 г. Засега обаче нито има подробно проектиране, нито се работи за осигуряването на финансиране за това начинание.
Историята на една жп линия
Железопътната връзка между Бургас и Поморие води своето начало още от края на XIX век. Тогава местните управи на Бургас и Несебър вземат решението за такава жп линия, но реални действия така и не следват. Чак през 1922 г. община Бургас поставя отново въпроса за жп връзката, като се мотивира с нарасналия до 40 000 тона годишно товарен трафик между двата града, който излиза прекалено скъпо и бавно при транспорт с каруци. Към онзи момент има частично изградени жп връзки между мина "Черно море", солниците и пристанище Бургас, както и между поморийските солници и Поморие.
Официалното решение за изграждане на цялостно трасе е 3 май 1923 г., а откриването на линията е на 13 декември 1925 г. Тя е била теснолинейна и започвала от Централна гара Бургас, спускала се край митницата и пристанището, преминавала край сегашния хотел "Приморец", Морската градина и покрай морето е достигала солниците, а след това през "Сарафово" и до Поморие. Няколко години по-късно обаче започва разработването на проект за жп линия с нормално междуосие по ново трасе, тъй като старата се оказва нерентабилна за трафика, който трябва да поеме. След известно забавяне заради политически кризи и липса на пари новото трасе е изградено през 1939 г.
Въпреки че Общинският съвет в Поморие взема решение то да следва пътя на старата линия през "Сарафово", в крайна сметка от София преценяват, че е по-добре да обикаля през местността Соката, за да може да развива по-висока скорост.
Използването на линията за превоз на пътници продължава само 32 години и заради развитието на автомобилния транспорт влаковете спират през 1971. През 2007 участъкът между "Сарафово" и Поморие е демонтиран, а сега товарни превози се извършват само от бургаските солници.
Какво включва проектът
Изграждане на приблизително 11 км единична електрифицирана железопътна линия между жп гара Владимир Павлов и летище Бургас
1 жп гара и 2 жп спирки по протежение на железопътния коловоз и 1 спирка на релсите на летище Бургас за удобство на пътниците
2 пешеходни надлеза 3 пътни надлеза 1 жп подлез 1 жп мост
Изграждане на системи за сигнализация и телекомуникация.
Абсолютно ненужна идея за лапане на държавни пари
- Защо гарата не е близо до града?
- А бе, и ние искахме така. Ама инженерите настояха да бъде близо до релсите.
Съшо напите патрнери от НАТО разтоварват от С-130 ,Херкулеси и Глобмастери хамъри,пехотинци,танкове Абрамс,и ракети и после с ВЛАКА бързо на позiции
Прав си. Но Гарата- Летището трябва да минава директно по морският булевард, за който многократно съм писал тука. Над него ще минава автомобилният трафик. Но с подобно опщински управкение сигурно скоро няма да има напредък в тази насока. Съвместно с Вн може да им се поотворят очите и да почнат да мислвт, защото ссмо очи не стигат.
Ако ще се дават пари то това е : Меден Рудник- Център-Зорница-Славейков -Изгрев. След години може и Сарафово и т,н,