Морето се напълни, вдигнаха цените
От средата на юли до средата на август повечето хотели нямат свободни места и са изцяло заети
Морските ни курорти се напълниха с туристи, макар и за месец. От средата на юли до средата на август повечето хотели нямат свободни места и са изцяло заети, пише в днешния си брой вестник “Труд”, позовавайки се на туроператори. По-голям е напливът на юг от Слънчев бряг, където по традиция предпочитат да почиват българите. Тенденцията бе същата и през миналото лято, когато общини като Царево дори реализираха ръст, въпреки кризата, породена от пандемията.
Именно заради големия интерес към градчетата, курортите и къмпингите от Несебър до Ахтопол и през тази година собствениците на хотели, къщи за гости, каравани и вили вдигнаха цените на офертите си за най-търсените месеци - юли и август, средно с 20 на сто още в началото на сезона, обясниха представители на туристически агенции. Това обаче не спря любителите на плажовете по южното Черноморие и в резултат ивиците се напълниха почти “до дупка”.
През това лято намирането на свободен шезлонг след 8 сутринта в Поморие, Китен и Несебър е истински ад, разказаха летовници. Ако искаш да събираш тен под чадъра или си с малки деца и това е наложително, ранното ставане е задължително, категорични са препатили почиващи. Резервирането на шезлонгите става още в 6 сутринта, а към 8 евентуално има места само на най-отдалечените места от морето. В 9 да намерите свободен чадър или шезлонг, място на свободния плаж или къде да паркирате колата си в близост до ивицата е почти мисия невъзможна, категорични са плажуващи в най-предпочитаните южни курорти. Това естествено поражда неприятни ситуации като спорове за чадъри и шезлонги или ранно ставане и спане на плажа с дрехи и хавлии, за да се резервира място за горещите часове през деня. При това цените на шезлонгите именно на най-предпочитаните плажове не бяха намалени, за разлика от предходното лято.
По Северното Черноморие няма подобен проблем с пренаселване на плажовете и има място за всички, желаещи да събират тен до морето. В Слънчев бряг и курортите на север от него и през тази година се намират изгодни оферти за ваканция, при това с намаление от 15-20 на сто в сравнение с миналия летен сезон. Все пак навсякъде по Черноморието сезонът е в разгара си и свободни места в хубавите места за настаняване се откриват все по-трудно.
За разлика от други години, когато българите основно почиваха през август, сега всичко е заето още от средата на юли, а свободни места в хотелите има след 8-10 август. Сред причините за големия интерес към българското Черноморие през тази година е и продължаващата епидемия от COVID-19 в света. Мерките за ограничаване на вируса направиха пътуванията в чужбина по-трудни и по-несигурни, затова и голяма част от българите предпочитат да пътуват или до близки дестинации като Гърция и Турция, или да прекарат ваканцията си на родното море.
Все пак трябва да се има предвид, че макар и добър сезонът през това лято се очертава като много кратък, а в националните курорти ситуацията далеч не е толкова цветуща. Част от хотелите не са отворили и през този сезон, а в тези, които работят и сега има свободни места. Трудно се намира и персонал, затова въпреки интереса, част от местата за настаняване или отделни крила на хотелите не работят, обясняват от бизнеса.
Поляци, чехи и румънци в курортите ни
Основните чужди туристи през това лято в родните курорти са румънци, които влизат в страната свободно, без изискване за ваксина, антигенен или PCR тест. Затова и северните ни съседи идват у нас не само за дълги летни ваканции, но и за няколко уикенд почивки през сезона. Повечето от тях предпочитат да пътуват със собствени коли и да се настаняват индивидуално, но не липсват и организирани автобуси.
Сред другите чужди гости, чиято реч може да се чуе по Черноморието, са поляци, чехи и унгарци. Германци почти няма, а англичани и ирландци липсват напълно, след като страните им бяха включени в “червения списък” от българското здравно министерство и те не се допускат у нас дори с тест или ваксина.
Руските туристи, които пристигат в България през това лято, са основно собственици на апартаменти по морето или техни близки, които идват с редовните самолетни линии, тъй като чартърните полети бяха спрени още през май и така и не бяха възобновени. Украинските гости също са по-малко през това лято и пристигат у нас основно със собствен транспорт или автобуси.
Заради липсата на туристи от традиционните им пазари като Германия или Великобритания хотели по морето, които преди години работиха само с чужди туристи и се продаваха чрез международни туроператори на принципа “пълно -празно” (резервира се цялата база, независимо колко ваканции на туристи се продадат), вече се предлагат и за български гости.
Освен сънародниците ни, които живеят у нас постоянно, сред другата основна група туристи по морето са и българите, живеещи зад граница и техните семейства.
Най-много се търсят хотели 4 звезди
Най-търсени през това лято са 4-звездни хотели, които предлагат пакети “ол инклузив” и имат собствен плаж. Това са и местата, които се разпродадоха най-бързо, категорични са туроператори пред “Труд”. Най-изгодни за семейства с малки деца са именно офертите на хотелите от тази категория, които предлагат освен настаняване храна и напитки, безплатен паркинг, чадъри и шезлонги край басейна, тъй като малчуганите в тях се настаняват безплатно, а всички екстри като анимация и сладолед например са предварително платени. Затова и тези хотели се продават първи, тъй като офертите им са съизмерими с тризвездните места за настаняване, а условията и екстрите много повече. В същото време са значително по-евтини от пакетите, предлагани от добрите 5-звездни хотели, обясняват туроператори.
Безспорно най-много туристите питат дали избраното от тях място за ваканцията им има безплатни чадъри и шезлонги на плажа. Все по-малко хотели у нас обаче предлагат тази екстра, тъй като концесионерите преотдават парчета от ивицата на много неизгодни цени на хотелиерите и затова голяма част от местата за настаняване предпочитат да извадят този бонус от пакетите вместо да ги оскъпят значително и да станат по-малко конкурентоспособни.
Другият тренд през това лято е да се търсят бунгала или каравани, които са непосредствено до брега на морета, като туристите са склонни да направят компромис с условията, стига цената да е добра.
Близо 85 на сто от резервациите се случват в последния момент - от две седмици до два дни преди самото настаняване. Затова и хотелите без добри мениджъри, които променят постоянно офертите според ситуацията и реагират гъвкаво на пазара, ще бъдат на загуба, въпреки добрия сезон, обясняват експерти.
Заради липсата на резервации в началото на юли една част от местата за настаняване свалиха цените с 20-30 на сто, а някои дори с 50 на сто и се напълниха за дни. Но при евтина цена винаги има риск това да е за сметка на качеството, а оттам и от недоволни клиенти, обясняват от бранша.
Стига е леек.Ши умреш от злоба!Пара да има добре е!
ЕрКеЧ!
Така а трябва да е,неможе от овчар и крадец да станеш изведнъж морски и хотелиер!Ай живи и здрави кавадари!
Ходят с касетките, с домати и мажат филии на плажа...