Австрия обмисля забраната на превозни средства с ДВГ от 2030 г.
След като ЕС постави дата за забрана на продажбата на нови автомобили с ДВГ от 2030 г., Австрия иска да е сред отличниците, като обмисля въвеждането на още по-стриктна забрана пет години по-рано.
Доминото е бутнато и спирането на процеса вече е невъзможно: времето на автомобилите с ДВГ отминава. Австрия иска да е сред отличниците, обмисляйки да забрани продажбата на нови автомобили с двигател с вътрешно горене още от 2030 г. По-важното е, че планът „Mobility Master Plan 2030” на инфраструктурния министър Леонор Гевеслер предвижда след тази дата в страната да може да се продават само леки коли, двуколесни, лекотоварни и средно тежки товарни автомобили с нулеви вредни емисии. Т.е. не говорим само за автомобили, както е в общия случай. Но планът е по-скоро „карта и компас” за тази трансформация.
В плана се казва, че за да може Австрия да постигне СО2 неутралитет до 2040 г., то всички изброени по-горе нови превозни средства трябва да са с нулеви вредни емисии най-късно до 2030 г. От 2032 г. всички нови автобуси трябва да са електрически, а от 2035 г. – такива трябва да станат и камионите над 18 тона.
Това ще рече, че „Mobility Master Plan 2030” на Австрия е много по-амбициозен от този на ЕС. Преди десетина дни Европейската комисия заяви, че в рамките на Съюза ще се въведе забрана за продажба само на нови леки автомобили с ДВГ от 2035 г.
До края на десетилетието по продължение на австрийските магистрали трябва да се изградят 1000 бързозярадни точки. Със зарядни станции трябва да бъдат снабдени и паркингите с връзки с обществения градски транспорт (подобните в София наричаме буферни паркинги).
Гевеслер обаче изтъква, че в нейния план съществуващите автомобили не трябва да се заменят 1:1 с е-коли, ако е възможно. Вместо това трябва да се увеличи делът на „моторизирания личен транспорт”, например чрез разширяване на микробомилността и обществените транспортни услуги. Това трябва да спомогне през 2040 г. да се постигне дял на обществения транспорт в общия микс от 40% спрямо сегашните 27. Пешеходните или велосипедните пътувания пък трябва да нараснат от 23 до 35%, предава vesti.bg.
Сега пред австрийските институции предстои да се вземе решение за или против този план. Ако то е положително, предстои да се направят редица уточнения, за да може той да сработи. Конкретните проекти трябва да дойдат от предложения. „Предстои ни много работа, за да конкретизираме всичко”, коментира министърът от Зелената партия. Около 30% от СО2 емисиите в Австрия идват от транспортния сектор.
Аз съм Клаус Шуаб и одобрявам това съобщение. Моля продължавайте да изпълнявате всички точки от моите планове, скалъпени за няколко седмици, "в отговор" на великата чума на века - хремата!