Колко струва социологическото изследване? Абсурден въпрос!
Шефовете на агенции по-добре да не се обиждат на питания за самофинансирането на проучванията им, ако искат да им имаме доверие
В понеделник „Център за анализи и маркетинг“ ЕООД (ЦАМ) на Юлий Павлов излезе с обширно социологическо проучване, за което „Флагман“ съобщи. Според представената справка то съдържа цели 13 въпроса, а анкетата е била проведена с 1011 пълнолетни граждани при това с интервю „лице в лице“. Според ЦАМ възложител на проучването е пак ЦАМ. Финансирането било също от ЦАМ.
В пресцентъра на БТА-София, където изследването бе представено, имаше само един журналист и възрастен човек, който се представи за професор.
Освен стандартните въпроси - „за кого ще гласувате“, „имате ли доверие на следните политици“, анкетьорите на ЦАМ са питали и за някои специфични за моментната ситуация неща като „смятате ли, че има източени язовири“, „кой според вас е политическият лидер, за когото в доклада по закона „Магнитски“ се говори, че е получавал пари от Васил Божков“ и т.н.
Репортерът на „Флагман“, който бе единственият журналист на събитието, попита - колко е струвало това изследване, имайки предвид съмнението във финансирането на проучванията и медийното пренебрежение към пресконференцията на ЦАМ.
„Нямам никакво намерение да отговарям на този въпрос“, отсече обаче управителят на „Център за анализи и маркетинг“ ЕООД Юрий Павлов.
На въпроса – защо, той се засмя: „Защото си е наша работа колко струва. Това е абсурдно, което ме питате.“
След констатация, че не е абсурдно предвид липсата на медиен интерес (което предполага и липса на доверие към представените резултати от проучването), Юрий Павлов каза: „Това също не е вярно. Вие знаете ли колко ваши колеги се възползват, както и аз, без да съм журналист, съм се възползвал много пъти от услугата, която БТА предлага – да се гледат нещата онлайн? Така че...“
Ако Павлов не се бе разсърдил и бе отговорил на първия въпрос, щеше да последва друг - откъде ЦАМ има средства да самофинансира социологически проучвания и каква им е мотивацията да го правят.
Защо е логично да се пита това?
В свой анализ за това на кои социологически проувания може да се вярва и на кои не, доц. Алексей Пампоров от Института за изследване на обществата и знанието към БАН изрежда няколко важни репера.
„Кой е поръчал изследването - много важен признак. Само логистиката и заплащането на анкетьорите по едно съвестно проведено национално представително изследване на общественото мнение обикновено струва около 10-12 хил. лева. Без труда на статистиците, анализаторите, презентациите... Затова, когато чуя, че някоя социологическа агенция е направила изследване "със собствени средства"... ами, не, няма как да повярвам, че просто ей така някой е извадил едни пари от джоба си и е казал "не ми трябват". И няма как да повярвам в такива данни, защото ПР ефектът не е чак толкова висок на фона на общия шум. В дадения случай по-скоро става дума за "клиент", който е решил да остане анонимен и е платено през друго изследване или обществена поръчка. В някои случаи партиите използват възможността и финансират медиа, а медиата наема агенция“, пише доц. Пампоров в статия за „Капитал“ от март тази година.
„Разбира се, някои медии и сами решават да финансират агенция, за да имат уникален и ексклузивен достъп до дадена прогноза. Когато има такава връзка "медиа - агенция", може и да имам едно наум (особено ако медиата е открито проправителствена или партийна), но по-скоро бих се доверил - отново заради репутационния риск“, пише още Пампоров в частта, касаеща финансирането на проучванията.
Така че, по-добре социолозите да не се обиждат след въпроси за парите за изследванията им. Те са логични и ако могат да им отговорят адекватно, тогава може и да им се доверим.
Край на спекулата с краткосрочните наеми: идва нов жилищен модел
Разплащанията в брой изчезват в Швеция, но какви са неочакваните рискове
Най-големият хедж фонд в света мести позиции от Лондон в София
Белгия замразява заплатите на депутатите за четири години заради нарастващия бюджетен дефицит
Батерии с 1000 км пробег и 9 минути зареждане: новата роля на среброто в електромобилите
Деница Сачева: Удължителният бюджет ще бъде приет, заради БСП внесохме редовния
Асен Василев заплаши с нов протест, този път заради удължения бюджет
Разказ за доброто или как полицаи помогнаха на незрящо момче
Цените на петрола скачат след блокадата на Тръмп върху танкери от Венецуела
Кои са зодиите със силна интуиция
Млади художници от Бургас вдъхват образ поезията на Петя Дубарова
Гъста мъгла по „Тракия“, а видимостта е до 50 м в Старозагорско

ВЪПРОСИ, ВЪЗРАЖЕНИЯ?
звънни в редакцията на “Флагман” и ще ти отговорят.