Бургас е домакин на Международен морски форум, участниците подписват важна резолюция
Морската професия да бъде призната за стратегическа, зоват участниците във форума
Бургас отбеляза Деня на моряка с Международен морски форум под надслов „Синьото бъдеше – наша отговорност“, който започна тази сутрин в Конгресния център.
Домакините Диян Димов, изп.директор на „Пристанище Бургас“ посрещна служебния министър на транспорта Георги Тодоров, областния управител на Бургас проф.Мария Нейкова, кмета на Бургас Димитър Николов, председателя на Общинския съвет в Бургас проф.Севдалина Турманова, вицеконсулът на Република Турция г-н Байрям и Ивайло Иванов, териториалния директор на ДП "Пристанищна инфраструктура" в Бургас и други.
Участват над 20 чуждестранни и родни експерти в морското дело, които през днешния ден ще представят презентациите си. В края на конференцията ще се подпише и резолюция, подкрепяща правото морската професия да се признае за ключова и България да се присъедини към Резолюцията на Генералната Асамблея на ООН.
„Едва ли има човек, който се съмнява в ключовата роля на морския транспорт в развитието на световната търговия. Човешкият фактор е жизненоважната част, без която това е немислимо. Днес сме изправени пред нови предизвикателства, а компетентността на морските лица е от съществено значение за сигурността, стабилността и екологичността. Кораб без пристанище е кораб-призрак, а пристанище без кораби – просто вълнолом.“, каза Диян Димов при откриването на форума. Той подчерта, че повече от година и половина „Пристанище Бургас“ работи в предизвикателни условия, а в периода на ковид пандемията морският транспорт е показал, че е устойчив и непрекъсваем – 365 дни в годината, 24 часа в денонощието.
Служебният министър на транспорта Георги Тодоров посочи, че Морска гара се е превърнала във визитната картичка на Бургас и региона – едно страхотно място с огромен потенциал за развитие.
„Една от актуалните теми в ЕС е трансформирането на икономиката във високоефективна. Голяма роля се отдава на секторите, свързани със синята икономика. Тя изисква сътрудничество с държавите, с които делим един басейн. Говорейки за подобряването на ефикасността трябва да отбележим съществената роля на пристанищната инфраструктура. Инвестициите в тази сфера са гарант за повишаване на екологията. От началото на годината до момента „Пристанище Бургас“ бележи ръст на товоарооборота с 25 %. Надявам се скоро да отпаднат и ограниченията пред круизните компании“, допълни Георги Тодоров.
Кметът на Бургас Димитър Николов подчерта, че Бургас е възникнал около Черно море, ежедневието на града е свързано с него. „Това за нас е ежедневие, емоция, препитание, любовна тръпка и предизвикателство. Всеки форум, който дава тласък за опазването и съхранението му е полезен. Заради това Община Бургас в момента изпълнява три проекта за опазването на морето от полимери. Ние стартирахме инициатива за превръщането на остров „Света Анастасия“ като зона свободна от пластмаса. Очакваме и останалите партньори и институции да ни подадат ръка. Основните направления, които работим, са възстановяване на дейността каботажно плаване. Съвсем наскоро, на пристана на Бургаското пристанище, пристига и новият кораб, който се изгражда в момента. Вече ще имаме сериозен и стабилен флот, който ще изпълнява тази мисия. Надяваме се и Община Варна да подкрепи тази инициатива и скоро да възстановим връзките по море. Не е невъзможно да се случи, когато си подаваме ръка. Благодаря на министъра, който в предишните си длъжности много е помагал на Бургас, благодаря и на областна администрация, че много експедитивно заверява всички преписки“, зави Димитър Николов.
Областният управител на Бургас проф.Мария Нейкова съобщи един непознат факт – тя е капитан на кораб до 40 тона и е свързана с морето. „Страната ни е една от 6-те държави с излаз към Черно море, ние сме част от 16-те млн.души, които населяват крайбрежието. Вероятно част от тях го приемат за даденост, но морето изисква огромна грижа, ангажираност и редица отговорни действия. Без съмнение е бъдеще, което дава редица предизвикателства и перспективи, но как и дали ще се възползваме от тях, зависи от всеки един от нас“, каза проф.Нейкова. Тя припомни, че през 2018 година Бургас бе домакин на най-значимото морско събитие на територията на ЕС – Европейския морски ден. Тогава представителите на морски държави одобриха декларацията за общ дневен ред, конкретни действия за свързаност.
Резултатите нямат никакво значение, ако ес отпуска директно на фирмата 200 000 000.
Дянков директно си каза, че ес субсидиите хранят корупцията.
Тези които превърнаха пристанището в търговска зона говорят за синя икономика. Срам нямат ли ?!
В цял свят строят пристанищна инфраструктура и разширяват пристанищата си ,само ние унищожаваме готовото пристанище и го превръщаме в безмислени конферентни зали и заведения. В Бургас винаги водещи са били личните , а не обществения интерес