Какви тайни крие черната кутия на разбилия се в морето изтребител
Командирът на ВМС контраадмирал Кирил Михайлов разказа как са я намерили. Скъсан лентов кабел бави свалянето на данните
Черната кутия от разбилия се в морето край Шабла изтребител едва ли би дала отговор на всички въпроси. Анализът, който трябва да се направи, обхваща всичко – както полетната информация, така и данните от радарите. Това каза в интервю за Нова телевизия командирът на ВМС контраадмирал Кирил Михайлов.
След като водещият на „Здравей, България“ Виктор Николаев го пита дали може въпреки нарушенията на външната обвивка да е запазен записа за всички маневри и параметри, свързани с фаталния полет, висшият офицер заяви не е нужно да се правят каквито и да било спекулации. „Съвсем скоро ще знаем истината за записа, за това дали информацията е цяла и какво ще излезе от нея. Аз мога да кажа какво направиха ВМС, за да достигнем до този етап“, добави Михайлов.
„След като прекратихме операцията за издирването на пилота от 10 часа на 10 юни започнахме издирвателна операция, за да намерим черната кутия. Тя продължи 14 дни с две прекъсвания поради неблагоприятните метеорологични условия в Черно море“, изтъкна той.
„Първоначално бе върху площ върху 80 квадратни километра, но в хода на операцията и на събраните допълнителни данни и техния анализ успяхме почти точно да локализираме мястото на падналия изтребител“, добави контраадмиралът.
„Този тип черни кутии на такива изтребители не са снабдени с излъчвателно устройство и търсенето им е изключително трудно. Затова намирането на мястото, където е паднал самолета, беше от изключителна важност. С Божията помощ и с малко късмет успяхме да намерим черната кутия“, призна той.
„Морското дъно край мястото, където е паднал МиГ-29 е осеяно с останки от самолета. Цялата площ е обследвана и заснета“, изтъкна Кирил Михайлов.
Той поздрави своите колеги от ВМС с Международният ден на моряка. Пожелавам им да са здрави и да се връщат винаги щастливи при техните семейства, каза още контраадмирал Кирил Михайлов.
В същото време министърът на отбраната Георги Панайотов каза в "Денят започва" по БНТ, че все още не са свалени данните от черната кутия на рaзбилия се Миг-29. Скъсан лентов кабел, който трябва да бъде поръчан от Украйна, пречи това да стане, уточни той.
По думите му, ако техническият проблем не бъде отстранен преди да се обработят данните в кутията, те може да бъдат повредени. Според него този проблем може да се разреши до 2-3 дни.
Черната кутия на този МиГ-29 е произведена в Украйна и ще се търси лентов кабел от производителя, изтъкна служебният министър.
"Опасяваме се и че има части от лентов кабел, които са разхерметизирани и са с възможни промени", каза Панайотов.
Министърът на отбраната каза, че вече е сигурно, че мишената е спусната от 7000 м височина и това е съгласно заложените параметри.
"Движела се е с 480 км/ч в момента на спускането. В началото мишената се е движена с нормална вертикална скорост, която обаче рязко се е увеличила и това е установено от наблюдателен пункт. Допустимата скорост за падане на мишената е 500км/ч", каза Панайотов.
След това мишената започва да се спуска по-бързо. Губят се последните 13 секунди от действията на майор Терзиев.
„Това, че черната кутия е разхерметизирана, означава, че резултатът от удара е явен и се се отразил върху нея. Тя всъщност е оранжева“, коментира в „Тази сутрин“ по бТВ полк. Димитър Недялков - преподавател във Военната академия „Георги Стойков Раковски“.
„Не е добра новина това, защото много се разчита на данните от черната кутия, за да се изяснят липсващите детайли за последните секунди от полета. Намаляват шансовете за извличане на цялата информация, защото там има десетки данни. Все още има шанс най-важното, което е свързано с параметрите на полета, с последните действия на пилота да бъдат разкрити“, добави той.
„Най-вече се разчита на тези данни, за да имаме пълната яснота за това, което се е случило в последните 5-6 секунди от полета. Зависи от пораженията от разхерметизацията дали ще се свалят данните“, заяви полковникът.
„Последните думи на майора са записани на много места. В системата за командване и управление ги има. Похвални думи трябва да кажем за флота и за хората, които помагаха за изваждането на черната кутия. Това е изключително сложна операция, която бе извършена много бързо в сравнение с подобни в други държави“, подчерта той.
"За съжаление имало е нарушение на здравия корпус и той е бил пълен с вода и керосин."
Наличието на керосин в кутията е притеснително. Той може да попадне там само от самолета. Тъй като е по лек от водата няма начин да попадне в кутията под вода. Това означава, че тя е била разрушена още преди падане на изтребителя във водата. Това насочва към друга версия за това какво и как се е случило. Щели да търсят помощ от Украйна, само дето се оказа, че единствено руския завод производител може да окаже помощ. Само че ако се изпрати кутията там може да излезе някоя нелицеприятна версия за братята хамерикано
Мисля вече ти обясних веднъж, че стъпиха единствено и само в студиото на Кубрик, но той си отиде и явно друг не може да направи тази инсценировка вече. Не че неговата беше особено успешна... Защо няма други разходки до луната оттогава, според твоята религия?
Хората на Луната стъпиха, от Марс предават онлайн...
ПС. Накрая ще изгори Бай Иван, шофьора, дето кара Чавдара на поделението. Както винаги...
Със сигурност има повече МИГ-ове на Земята, които се използват за части, отколкото летят във въздуха. Странно е че няма друга свободна черна кутия, от която да вземат временно лентов кабел. Странно е също, че ще го поръчаме от Украйна, а не от Русия