Ударно назначават психолози в училища и градини
Във фокуса са децата с изявени дарби и деца в риск от отпадане
172 психолози и 74 логопеди ще бъдат назначени в училища и детски градини преди старта на новата учебна година, съобщи за "Монитор" експертът в МОН Благовеста Борчева. Те ще бъдат наети по проект „Подкрепа за приобщаващо образование” и ще указват подкрепа на специалистите, които вече работят в образователните институции.
Във фокуса му са децата с изявени дарби и тези, които са в риск от отпадане от образователната система до седми клас. Директорите, които вече са разкрили щатна бройка за психолог, тъй като има повече деца със специални образователни потребности, също могат да кандидатстват по проекта за назначаването на още един специалист.
Той ще подпомага учениците с дарби и ще им оказва подкрепа за тяхното по-нататъшно развитие. Общо 966 психолози са работили в детски градини и училища в края на 2020-а, сочат данни на образователното министерство. Част от специалистите обаче често биват назначени по други проекти и след приключването им са освобождавани.
По време на пролетната академия на Съюза на работодателите в системата на народната просвета на България Борчева посочи, че само около 1/3 от психолозите, започнали по проекти, остават на работа. Затова надеждата на експертите е всички специалисти, които ще бъдат наети и обучени по „Подкрепа за приобщаващо образование”, да останат в училищата и детските градини, в които започнат.
В момента учениците, които се изкачват на почетните стълбици и печелят медали по състезания и награди от конкурси, могат да получат стипендия едва след като започнат средното си образование. По проекта ще могат да бъдат отпускани стипендии и на децата с изявени дарби и от детските градини и училищата до 7-и клас. Университети пък ще имат грижата за разработят карта нов модел да функционална оценка и идентифициране на децата с дарби и в риск от отпадане.
Картите ще обединяват на едно място оценката на ресурсния учител и психолога, социалната оценка на едно дете и какви социални услуги ползва семейството му, както и медицинското досие на хлапето. По този начин цялата институционална информация за едно дете – образователна, здравна и социална, ще бъде събрана на едно място. Така, ако едно дете сменя училището, това, което го приема, ще може да научи всичко най-важно за него.
За да бъде постигнато институционалното обединение между МОН, МТСП и МЗ, трите ведомства ще сключат споразумение за използване на картите. Първоначално те ще се ползват само от специалисти по проекта, но целта е моделът да бъде апробиран и в останалите училища и детски градини.
Ако нещото струва 16 лв. , а вие дадете 20, често ще чуете от продавача , моля дайте ми и един лев , за да ви върна 5лв, че нямам дребни !
Ако инициативата се подеме от даващият парите,и то мълчаливо, продавача трябва да отгатне какво точно иска той- да му върне по-едри,да го приеме като грешка , че не е разбрал цената или да си помисли , че му дава бакшиш?
Обслужваме клиент в търговията-аз и 4-5-годишната щерка на колега. Трябва да му върнем ресто 5ст и пращам детето да поиска 5 ст от касиера на другата каса.
Идва детето разочаровано и ми казва:"Тя ми даде само една стотинка" и върнахме рестото.
Останах с впечатлението, че тъй като си имал "много железа в портмонето", си награбил една шепа стотинки и си ги дал, но те се оказали 2 лв и 10, значи трябва да ти върнат 50 ст.
Можеше да уточниш, че си искал да си "уедриш железата" и си дал монета от 2 лв и отделно 10 ст., за да получиш 50 цели...!
Ами ако хлапето е нямало 50 цели?