Когато чалгата и рапът заченаха кючек
Новите български хипхопъри израснаха в попфолк среда, затова Анадола се е настанила трайно в сърцата и творчеството им
Напоследък много чалга изпълнители прозряха какъв е пътят до онези електронни медии, които иначе са твърде гнусливи към тяхната музика. Пропускът е един-единствен и даже си има име: Криско. Колчем запишеш дует с него, без значение колко къдраво и турски (или дори арабски) звучащо е парчето, и независимо става ли за слушане или не, на мига цялото войнство от сектора на поп музиката се обръща с интерес към продукта и му посвещава част от програмата си и всички останали медийни ресурси. Националните телевизии – също. БНТ изпитва разбираем свян да излъчва чалга, но щом я пее Криско – може.
Конкретната причина да се случва всичко това е, както обичат да казват американеещите се родни музиканти, колаборацията между Кристиан Талев и Тунчер Али. В поп и рок музиката не е задължително непременно да си с псевдоним, но в рапа и чалгата това е второто ти аз. Така че в случая и двамата са си паднали точно в целта. За техния проект - другата любима дума на американеещите се - „Грешна си“, съобщиха всички и по няколко пъти.
„Очаквано добра комбинация“ бе озаглавено участието им в „Събуди се“ по Нова. „Стораро: Имах голямо желание да направя дует с Криско“ свежда ни бляновете му бТВ. „Харесва ли ви новата неочаквана колаборация на Криско и Тони Стораро?“ ни пита щастливо усмихнато радио и тв „Сити“, което към връстниците на Тунчер в българската поп музика е наложило строго вето, но не и към кючек половинките на Криско. А културната им дискусия (неясно защо – без преводач) с Георги Любенов по БНТ бе онагледена със слоган - тежка категория, както подобава на най-сериозната телевизия: „Формулата на успеха“.
Неслучайно Али споделя, че отколе си мечтаел да се отърка (музикално) о Талев. Още през 2018 година стана ясно, че Криско е като виза за достъп до оградената територия на поп музиката и нейните радиостанции и телевизии. Към гнусливостта им спрямо чалгата добавяме неприязънта им лично към персоната на Слави Трифонов, но дори получената взривоопасна смес от злоба и ненавист не бяха пречка пред тях да отразят напоително появата на „Гледай как се прави“. Самата песен бе продуцирана от българо-немския лейбъл „Фейсин да сън“, който сам се представя като „най-големият български хип-хоп, ар'н'би и поп канал в „Ютюб“ и един от най-големите в региона, като поддържаме високо качество на публикуваното съдържание“.
Така се разбра, че Талев е, както се изрази в прословутия си Фейсбук коментар Райко Байчев, „блат за пица“ - може да е с Тони Стораро, но може и с Росица Кирилова - слагай отдолу малко криско и отгоре реди каквото искаш, а всички много ще го плюскат. Не забравяме, че цялата минала година блатът промоционално беше гарниран с Галена. Лятос – с „Красиви лъжи“, а наесен още по-ударно – с „Кавала кючек“.
Кой каквото ще да казва, но в тези дуети се съзира любов от най-класически тип - чувствата са си взаимни. Вярно е, че така чалгата пробива в забранени за нея територии. Но още по-вярно е, че с такива общи записи хипхопъри, какъвто е и Криско, понеже преди чалгата записваше регетон и денсхол (не забравяме, че регетонът и денсхолът се пръкват точно от рапа), си отварят широко вратата към поп-фолка. С тънката балканска сметка на по-стари години да се преместят изцяло там. Тъжно и бедно е да си застаряващ, изоставен от неверните си фенове, но пък запазил музикална чест, рапър - Спенс най-добре го знае. А е така весело, добре хонорувано и оградено с чака-рака публика (проф. Иво Христов би я включил към онези 90%), когато и на пенсионерските 69 г. закъдриш глас с „Я елате пиленца…“
Явлението не е ново. Мнозина БГ рапъри и в миналото прекрачваха към поп-фолка с мисълта на по-стари години да се настанят трайно в него. Разликата е в крайния резултат. Каквито и експерименти с поп-фолка, или по-скоро с етнопопа, да записваше, старата гвардия, като Устата и Румънеца и Енчев, например, никога не престъпи една много тънка граница. Тя е между мелодичното звучене, донякъде родеещо се със старата българска естрада, и грубия анадолски кючек, навяващ асоциации с едни всеизвестни 5 века. За новата генерация рапъри обаче такива скрупули няма. Съвсем лесно обяснимо е защо.
Хората от поколението на Устата (43 г.) са израствали и създавали своя мироглед, включително и музикалните си вкусове, в друго време, което имаше стройни правила за музикална среда. Колкото и по пиянски събирания да звучеше „ја сам само нежна жена“, това беше по-скоро изключение от общия музикален фон, създаван от позабравените вече Братя Аргирови, „Трик“, „Спешен случай“, Георги Минчев, „Тангра“, Милена, дори Веселин Маринов, чиито първи изпълнения бяха в най-модерния за времето си стил „нова вълна“. Прибавяме към тях Стиви Уондър, „Дженезис“, Питър Гейбриъл, Ник Киршоу, Синди Лоупър, Майкъл Джексън и Уитни Хюстън… Човек, чието детство и юношество е обградено с това, може да стигне най-много до „Бурята в сърцето ми“, което трудно би могло да се нарече чалга, дори с накъдрения глас на Софи Маринова. Защото е кавър на регетон парчето „Докога“ (Hasta cuando) на пуерториканците Бейби Ранкс и Анхел Лопес. Даже и дуетите му с Азис са всичко друго, не и типична чалга. Ако попитате някой чуждестранен музикален редактор, който не е заразен с българските разбирания за музика, за стила им, би го определил като ар'н'би с етно елементи. Така е и с Румънеца (42 г.) и Енчев (41 г.), чиито заигравки са все в тази тоналност – „Giliai“ или пък „Данък любов“ (дует с Емануела). И да, не са го крили - „Като личност и колос за мен е Лили Иванова - непоклатима, единствената. Това не могат да разберат сега младите изпълнители, те нямат уважение към по-големите, не знаят какво са постигнали те и така не могат да се предпазят от бъдещи грешки. Повечето от младите изскачат с една песен, назвездяват се и след това приключват“, признава през 2017 г. Адриан Рачев (Румънеца) пред в. „Труд“.
Като изключим факта, че обичаен рефрен сред по-възрастното поколение е да се охулват младите, нека видим какво точно се пречупи в новите български рапъри, та подскочиха чак в Анадола. Разглеждаме двата най-пресни случая.
Стара и нова генерация в рапа и техните заигравки с поп-фолка
Звуковата среда от годините, когато Криско (32 г.) е преминавал от детство в юношество, е характерна с убийството на българската поп музика и заместването ѝ с „Тигре, тигре“, „Пирамиди, фараони“, „Батальона се строява“ (един от най-вулгарните кавъри на рок песен в историята на човечеството), „Радка пиратка“, „Бял Мерцедес“, „4-4-2“. Когато си се обогатил с такива „шедьоври“, да мъчиш Азис с ар'н'би е ниска топка. Затова я прескачаш и се насочваш направо към „Кавала кючек“, за да размърдаш костите на живелите през онези пет века, та да се обръщат в знайните си и незнайни гробове.
Другата звезда на деня – 22-годишният рапър Веселин Николов (VessoU), който е и бургазлийче, живяло и във Варна, сам изрежда любимите песни на живота си в подкаста „Дай 5“ по канала на Дули Дулев и Ди Джей Мати в „Ютюб“. Това са: „Жива рана“ – Слави Трифонов; „Башмайсторска“ – Били Хлапето, Димчоу и Лексъс; „Ши ги клатя“ – Димчоу и Ей Ти Ес; „Болка в минути“ – ДесиСлава и Константин; „Да си тук“ – Меди и Галена. Но много му харесва и Есил Дюран. Благодарим му за откровеността. Така обогатен, получил необходимата музикална подкова, тази година рапърът Весоу записа „Коледа кючек“ със специалното участие на Благо Сербеза. Като гарнира постижението си и с чалгата „Непознат“, твърде бледнееща пред фундаменталната в творчеството му колаборация със Сербеза.
На този фон можем само да гадаем какво ли ще записват рапърите от следващото поколение…
Дано дъщерите на всички тези педали да си хванат цигани за мъже, да им нароят сополиви вонящи цигани.
Ша повърна.......
Тук трябва масово да започнете да плюете не Криско , а Слави..
Моля, поправете се в следващите коментарии.
Групи като Фарс, Лого5, Нокаут, ДРС и още много други няма да ги видите в едно предаване с хора като Криско, Стораро и Азис. Просто защото ценят музиката и културата на рапа.
Моля автора следващият път да не пише статии неподготвен.
Спенснята им го каза още преди 5 години, че много долни наркомани налазиха ефира и един ден не се чудете ако вашите деца започната да подражават на тея’ изпаднали 20 килограмови шверцове. Криско един път не е излязъл в ефир - ТРЕЗВЕН. Просто си личи, че е шмъркал или пушил трева преди някакъв вид участие.