×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кой ще плати цената за хаоса в Суецкия канал?


26 Март 2021, Петък, 17:20 ч.

Над 300 плавателни съда с товари за милиарди долари чакат от двете стани на блокадата и няма изгледи ситуацията да се подобри в скоро време

Блокадата на Суецкия канал създаде хаос в международния морски транспорт, увеличавайки цените за превоз и превръщайки обиколния маршрут през Африка в единствена алтернатива за доставките.

Дългият 400 метра кораб Ever Given продължава да е заседнал почти напречно на един от най-важните маршрути за морския трафик в света и няма изгледи ситуацията да се подобри в скоро време. Очаква се работата по преместването на кораба да продължи поне до следващата сряда – значително повече от очакваните първоначално само няколко дни. Според източници пред Bloomberg този период дори може да се окаже дори още по-дълъг, пише investor.bg.

Ако пък евентуално се наложи блокираният кораб да бъде разтоварван или са необходими ремонтни дейности по самия канал, то периодът „може със сигурност да продължи поне две седмици“, посочва Ранди Гивънс, старши вицепрезидент в Jefferies LLC.

В работата по измъкването, която продължава от вторник насам, участват влекачи и багери – оборудване, което изглежда миниатюрно в сравнение с кораба. Засега обаче усилията са без резултат. В задръстването на Суецкия канал вече има над 300 плавателни съда с товари за милиарди долари. За сравнение, в сряда те бяха само 186, показват данни на Bloomberg. Според изчисления на Refinitiv от вторник насам над 30 петролни танкера чакат от двете страни на канала, за да преминат.

Тапата влоши проблемите за корабната търговия, която имаше затруднения още преди това, създавайки неудобство и забавяне на потребителите по целия свят. Но особено подчертан този ефект е при енергийните суровини. Спирането на трафика през тесния канал, свързващ Европа и Азия, се очаква да се отрази на по-малките танкери с товар като нафта и мазут за износ от Европа към Азия, особено ако блокадата продължи няколко седмици.

„Около 20% от нафтата за Азия се доставя чрез Средиземно и Черно море през Суецкия канал“, посочва пред Ройтерс Шри Паравайкарасу, директор за азиатския петрол в FGE. По думите му алтернативният маршрут през нос Добра надежда може да увеличи пътя на доставките с около две седмици, а изразходваното гориво да набъбне с 800 тона за големите танкери от типа Suezmax.

Горивото е най-големият разход за един кораб, като представлява до около 60% от оперативните разходи.

Най-малко четири танкера от типа Long-Range 2 (LR-2) за пренос на суров петрол, поели към Суец от Атлантическия басейн, по всяка вероятност готвят промяна на маршрута през нос Добра надежда, посочват от компанията за корабен транспорт Braemar ACM. Всеки танкер LR-2 може да превозва около 75 хил. тона петрол.

По-високи цени

Разходите за корабен превоз на т. нар. „чисти“ (еднородни) продукти като бензин и дизел от руското пристанище Туапсе на Черно море до Южна Франция нарастват от 1,49 долара за барел на 22 март до 2,58 долара на 25 март – увеличение от 73%, показват данни на Refinitiv.

Основният индекс за такси за корабен превоз на танкери LR2 от Близкия изток до Япония, известен още като TC1, се е покачил до 137,5 пункта по международна скала в ранните часове на петък. За сравнение, миналата седмица той бе в размер на 100 пункта, посочва Аноп Джайрадж, брокер Fearnleys Singapore.

Подобно, индексът за морски превоз за по-малките танкери от вида Long-Range 1 (LR1) за същия маршрут, известен като TC5, е на ниво от 130 пункта в петък от 125 пункта в края на миналата седмица.

Кораб от 200 хил. тона блокира Суецкия канал

Анализатори обаче успокояват, че ефектът от забавените доставки на енергийния пазар е вероятно да бъде смекчен от слабия сезон за търсене на суров петрол и втечнен природен газ (LNG).

„Сезонният характер на този поток означава, че е малко вероятно да видим натиск върху товарния превоз на LNG на изток, като се предпочитат по-дългите и по-евтини маршрути през нос Добра надежда“, коментират от фирмата за обработка на данни Kpler.

Според данни на корабен брокер от Сингапур вече няколко танкера с втечнен природен газ са сменили маршрута си. По думите му някои купувачи очакват забавяния на доставки на LNG от Катар и обмислят други възможности като покупки от спот пазара.

Ако блокадата на канала продължи две седмици, то доставки на около 1 млн. тона LNG за Европа може да бъдат забавени, посочва в бележка от четвъртък Карлос Торес Диас, ръководител на звеното за петролни и газови пазари на Rystad Energy.

Междувременно пред Ройтерс петролни трейдъри посочват, че засега изчакват с надежда, че приливът, очакван в неделя, ще помогне за преместването на кораба в Суецкия канал.


В категории: Животът


1
Коментара
Флагман.БГ "Погребаха" го "Погребаха" го 22/02/2025, Събота 14:21 1
Флагман.БГ Почина легендарен музикант Почина легендарен музикант 22/02/2025, Събота 13:00 0
Уникален студ в...
Уникален студ в... 22/02/2025, Събота 12:49 0
1
Коментара по темата
1.
Дернев
26.03.2021 18:37:32
0
3
Необходимо е в ИМО много сериозно да ревизират регламевнта за пилотажа, особено в отговорността на пилотите за аварии с пилотираните от тях кораби. На много места по света съвсем съзнателно с пилот кораби, най-вече под товар, засядат, блъскани в брега по стари брегови съоръжения. И в повечето случай са държавни, понеже кирабособственика се присъединява към разпределението на завишените разходи по покриване на нанесени щети. Имаше много примери в това отношение с корабите на БМФ. Както и с китайските. Аржентина, Бразилия дори и на някои места в Европа пилотите са превърнсли това в бизнес. Затова през ИМО трябва да се премахне отговорността на капитсна, когсто плава или маневрира в пристанище с пилот. Отговорноста да е основно на пилота, пилотската организация и държавата която ги е лицензирала и поверила дейността. Иначе подобн аварии ще птодължават да се случват и множст. Апетита расте с яденето навсякъде по света.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Огромен проблем пред Южното Черноморие Огромен проблем пред Южното Черноморие Южното Черноморие е поставено под риск да остане без питейно-битово водоснабдяване през летните месеци Арестуваха директор на училище, поискала 20 хил. лева рушвет Арестуваха директор на училище, поискала 20 хил. лева рушвет Задържана е в момент на получаването на половината от сумата Напрежение на протеста на "Възраждане", има пострадали Напрежение на протеста на "Възраждане", има пострадали Какво се случва в София? Костадинов: 10 хиляди българи се борим за свободата на другите 6 490 000 Костадинов: 10 хиляди българи се борим за свободата на другите 6 490 000 Ето какво твърди политикът Ранени полицаи и арести на протеста на „Възраждане” Ранени полицаи и арести на протеста на „Възраждане” "Възраждане" запали чучула с лицата на видни европейски лидери в центъра на София. Това съобщиха от пресцентъра на партията "Погребаха" го "Погребаха" го Фалшива новина стресна феновете на Захари Бахаров Обсъдиха стратегическото развитие на туризма на форум в Бургас Обсъдиха стратегическото развитие на туризма на форум в Бургас Туризмът е национален приоритет, но държавата трябва да помогне Масови фалити на производители заради олио от Украйна Масови фалити на производители заради олио от Украйна В момента цените на външните пазари са ниски, на вътрешния също не се наблюдава покачване, въпреки поскъпването има на всички стоки Марин Киров: Ключова задача пред държавата е основен ремонт на пътя Бургас-Созопол-Приморско-Царево Марин Киров: Ключова задача пред държавата е основен ремонт на пътя Бургас-Созопол-Приморско-Царево Ето какво каза кметът на Царево Плевнелиев: Всяка държава, която е влязла в еврозоната, е по-богата от България Плевнелиев: Всяка държава, която е влязла в еврозоната, е по-богата от България "Нашите предци ни казваха да бъдем в сърцето на Стария континент", отчита политикът
Жали 10-годишна присъда за убийство, бил невинен Жали 10-годишна присъда за убийство, бил невинен През 2023 година той уби приятеля си Тони Тоневски Почина легендарен музикант Почина легендарен музикант В САЩ скърбят Има голям празник Има голям празник Баримор е родена на 22-ри февруари Тръмп със знаково уволнение в САЩ Тръмп със знаково уволнение в САЩ Чарлз Браун вече не е председател на Съвета на началник-щабовете на въоръжените сили на страната Изненада феновете си Изненада феновете си Снима се в първия си сериал Украинци в САЩ с масови шествия Украинци в САЩ с масови шествия Броени часове до третата година от началото на войната Тръмп с ключов коментар за Зеленски и Путин Тръмп с ключов коментар за Зеленски и Путин Зове за преговори между Киев и Москва Мъск със смразяващи думи за Украйна Мъск със смразяващи думи за Украйна Отношенията между Вашингтон и Киев са много динамични, получи се разлив Любовни вълшебства за Рака, а Овенът да внимава с парите Любовни вълшебства за Рака, а Овенът да внимава с парите Хороскоп за деня – 22 февруари 2025, събота Тя ли е най-красивата блондинка в Калифорния? (СНИМКА) Тя ли е най-красивата блондинка в Калифорния? (СНИМКА) Колинс е модел
Бойко Борисов Бойко Борисов Оказва се, че вратата на ПП не се отваря и затваря, а се върти Виц на деня Виц на деня Жена към мъжа си:
- Всички мъже сте еднакви...!
Съпругът:
- Ти пък всички ли си изпробвала!
Виц на деня Виц на деня - Тате, защо мама казва, че си прасе?
- Защото и ям буламачите!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Много е трудно да не правиш нищо, никога не знаеш кога си свършил.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори