Новите зони за платено паркиране в Бургас подобряват качеството на живота
Не се предвижда увеличаване на цената на стикерите, „синьозелените“ зони пък ще премахнат неравнопоставеността между Северния и Централния плаж, каза Андрей Рунчев
Андрей Рунчев е дългогодишният директор на ОП "Транспорт" към Община Бургас. Разговаряме с него за обявеното намерение на администрацията да разшири обхвата на Синята и Зелена зона в Бургас, както и да въведе т.нар. "синьозелени" зони, които да сменят характера си в зависимост от сезона.
-Г-н Рунчев, какво налага въвеждането на новите зони на платеното паркиране в Бургас?
-Нееднократно е задаван този въпрос, ние сме описали и мотивите в предложението ни. На места, където паркирането е особено обострено, правим необходимото обследване, вземаме положителни и отрицателни аспекти от това как ще се отрази евентуалното въвеждане на Зона и сме преценили, че тези конкретни участъци, и след като сме получили множество запитвания, подписки и сигнали от живущи в районите, че може на тези терени да бъде въведена мярка, която да подобри организацията на движението и да създаде по-добри условия на живот за хората там.
-Голяма част от жк „Лазур“ става Зелена зона.
-За района, който сме предложили в комплекса, още от миналото лято имаше много запитвания, но преценихме, че можем да отложим процедурите. След като премина сезона видяхме, че се доказа, че създава сериозен проблем, събирайки множество автомобили. Сега е подходящият момент за предлагането на Зелена зона там. Ул. „Копривщица“ ще стане гранична. Достатъчно голямо е разстоянието за тези граждани, които искат да посещават района на плажа и Приморски парк да не пречат на живущите.
-Два нови подзони на Синята зона са очертани на картите. Каква е причината за тяхното въвеждане?
-Като говорим за района зад Новата поща и ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ до ОУ „Васил Априлов“. Там, както е известно, освен двата големи обекта, които се строят, районът е много обострен откъм паркиране. В комбинация с това е и течащият ремонт на бул. „Демокрация“, който съвсем скоро се очава да приключи и да се въведе нова организация на движение. Това са причините.
Другата подзона е изключително малка и се намира образно казано до бившата Билкова аптека. Там има два високи блока и паркирането около тях е много обострено. Затова предлагаме въвеждането на Синя зона там.
-Синята зона започва постепенно да навлиза в жилищните комплекси. Това се наблюдава от няколко години с въвеждането на такава в жк „Възраждане“ и жк „Братя Миладинови“. Това не е ли противно на концепцията за Синя зона – места в центъра на града, където трябва да се ограничи трафика на автомобилите?
-Вижте, само по себе си това е едно първоначално, така да се каже, описание на зоната – че тя трябва да се намира в идеалната част на града. Но тъй като Бургас се развива, широкият център, мога да кажа, че вече обхваща освен жк „Възраждане“ и жк „Братя Миладинови“ и „Лазур“ от гледна точка на това как вървят инвестициите в града. Продължава градът да се разраства, което съвсем естествено води до това, че т.нар. „широк център“ променя своите мащаби. Ние се движим главно от тенденцията да решаваме проблемите, където те съществуват с паркирането, а не конкретно да се съсредоточаваме в един определен участък. Както казах, има тенденция част от хората и бизнеса да излизат от ЦГЧ и да преминават към много по-широк център. Затова проблемите с паркирането са ясни – отиват към периферията. Това не значи, че ще достигнем до крайните квартали, но, както казах, това не е някакво инцидентно решение, а процес, който отнема време. В момента преценяме, че конкретно тези участъци е удачно да бъдат с въведено платено паркиране.
-Какво се случва с подписката на гражданите за въвеждане на платено паркиране в останалата част на жк „Възраждане“?
-Доколкото знам, тя е входирана в ОбС-Бургас. Ние сме малко консервативни за този голям периметър, но ще видим на дебатите какво ще се случи. Споменавал съм вече, че Община Бургас има политика за нуждата от реконструкция и рехабилитация на улици, която стана особено актуална в последните месеци. Така че ще видим какви точно са исканията на гражданите и техните мотиви и ще можем да излезем с някакво решение на по-късен етап.
-От последните няколко години наблюдаваме поетапно разширение на Синята зона, впоследствие въвеждане на Зелена зона и нейното разширение. Къде е границата? Къде приключва обхватът на платеното паркиране в Бургас?
-До момента единствените три жилищни комплекса в града, в които има въведено платено паркиране, са „Възраждане“, „Братя Миладинови“ и „Лазур“. За момента нямаме планове, в по-близкото бъдеще, извън тези жилищни района да се обособява платено паркиране на друго място в Бургас. Градът обаче се развива, увеличава се площта на урбанизираните територии, но концентрацията ни е в непосредствените жилищни райони, които и голяма част от гражданите смятат като част от разширената централна градска част.
-Да поговорим за т.нар. „синьозелени“ зони, за които има план да бъдат въведени. Къде ще са те и какво налага въвеждането им? Защо през лятото ще е зелена зона, а през останалата част на годината – синя?
-Става въпрос за участъка, който е в непосредствена близост до Приморски парк – през бул. „Демокрация“, към ул. „Булаир“ и до Пристанище Бургас. Още миналата година започна дискусията по темата защо да се въведе новата организация. На една от сесиите на ОбС-Бургас м.г. имаше предложение на група от общински съветници. Единият от мотивите беше за неравнопоставеността – от една страна на бизнеса, от друга на посещаемостта на двата големи плажа в Бургас – Северен и Централен. Тъй като Северният плаж попада през лятото в границите на зелената зона, а Централният – в синята, имаше мнение, че има неравнопоставеност.
Там има и няколко, не много на брой, жилищни сгради, които в годините назад нееднократно са изисквали от Община Бургас да се намери някакво решени, с което събота и неделя да се улесни паркирането. Проблем там имаше действително през лятото и тази година взехме компромисно решение, което предстои да разберем дали ще се приеме. А именно – трансформация, преминаване от Синя в Зелена зона на участъците в периода от 1 май до 30 септември. Имаме нагласата в максимално кратки срокове да променим маркировката. Предвидили сме и разяснителна кампания, за да няма обървания при гражданите. Така че смятам, че всичко ще бъде както трябва и ако бъде гласувано, ще можем да трансформираме платеното паркиране и да решим този въпрос, който е локален край Приморски парк.
-Как стоят нещата със стикерите в такъв случай?
-Всички стикери са електронно. За тези от гражданите, които имат платени стикери за Синя зона и попаднат в „синьозелената“, няма да има промяна. Те ще могат със заплатените си стикери да паркират и в Зелената зона по същия начин, по който са го правили и преди това.
-Няма ли това да доведе обаче до технически затруднения? Все пак има два номера за СМС – 1356 и 1357 за съответно Синя и Зелена зона. Как ще се направи разграничението?
-Не. Когато има необходимата маркировка. Така или иначе това си е наша вътрешна организация. Препокриване на системите и обединяване. Не мисля, че ще има проблем, следвайки това, че който е в Зелена зона така или иначе системата на Синята зона не работи събота и неделя. Това си е наша организация, Зелената зона работи вече от няколко години и не мисля, че ще има проблем.
-Предвижда ли се промяна в цената на стикерите за платеното паркиране в, да речем, следващите 2 години?
-За момента няма такъв план. Цените остават същите. Всичко е динамично. Вие питате за 2-годишен срок – не мисля, че ще има промяна. Естествено ще се правят предложения, но за момента нямаме такива нагласи.
-Има ли вече разчети за приходите и разходите за платеното паркиране за миналата година?
-Те са публични. Ние регулярно подаваме информация, която може да се вземе. Имаме цифрите на нашия сайт и всяка година те се дават за отчет в Общината. Не мисля, че там имаме някаква драма. Всички трябва да знаят, че всички приходи, които се реализират от платеното паркиране, от нашата дейност като Общинско предприятие, през паркинги и т.н., парите се превеждат по сметка на Община Бургас и една голяма част от тях отива основно за капиталовата програма.
-Въпросът ми беше в друг контекст – във връзка с пандемията минлата година, наблюдават ли се загуби или по-малки приходи?
-Съвсем естествено е, когато нещо не работи, да имаме намаление на приходите. Опитваме се да изпълним плана, който ни е даден първоначално при образуването на бюджета, защото, както много хора знаят, Общинският бюджет се образува от приходи и разходи. Приходите, пак казвам, се реализират в нашата структура и се използват за подобряване не само на качеството на живот на нашите граждани, но и на битовите нужди от достъпно паркиране.
Обясненията Ви за синята зона много приличат от времето на "дядо Тошо", където всичко се правеше в "името на народа и за благото на народа". Синята зона по никакъв начин не помага на живущите в района. Какъв е смисъла да плащаш за зона и цял ден паркинга пред блока да е празен, а вечер, като се прибереш да няма къде да паркираш. Общината продава всеки неин свободен парцел, който се застроява, а за места за паркиране да му мислят тези, които живеят там. Защо не се дава право на един автомобил по местоживеене безплатно? Защо на част от свободните общински имоти не се изграждат паркинги, а всичко се продава и застроява? Хората от хубаво ли паркират по градинки и тротоари? Тогава обаче вие действате: лепите стикери за глоби. Това ще е правилно, ако преди това сте създали условия за правилно паркиране на всички автомобили по местоживеене. Подкрепям мнението за референдум относно ефикасността от зоните /освен финансовите приходи на общината/, само че кой ще го направи. Перфектен бизнес план за зоните: Влагаш някакви средства, които се възстановяват и освен това носят и печалба само за седмица, а след това само печалба.
Имате цяла плажна ивица, ами направете паркинг на самото море, може и вътре в морето върху изкуствени островчета.
И много улици сте направили бе, съкратете ги, че хората малко повече да спортуват. Така ще има повечко въздух
за гларусите, котките, а и може и тях да задължите да плащат такса "живот".
Или пък що не направите лифт? Така не ви трябват паркоместа, не ви трябват улици, ремонти, няма да има и дупки.
Помислете, че до изборите не остана много време...
тези от центъра..!
Без друго нямам работа в Този умрял "център"
Само вие ги знаете нали?
Затова махнаха стикерите, да не можем да видим кой има право на синя зона и кой не!
Ако сте истински и независими журналисти, ще поискате подробен отчет за какво се изразходват събраните средства от платените зони. Към кои фирми и за какво се наливат парите. Много добре са го завоалирали през капиталовата сметка на общината, но всичко е проследимо. Ако всеки лев от зоната отива по предназначение - изграждане на НОВИ паркоместа, ремонт на пътни настилки и маркировки, то за тези изминали 10 години, Бургас нямаше да има проблеми в това отношение. Краде се безотчетно.
Без друго нямам работа в Този умрял "център"
Никога няма да ви платя НИЩО. Никога ..ама НИКОГА.
герберунгите и им осигуряват средства
да купят и следващите избори!
И сега, на въпроса дали ще ни бъде удължен абонамента, отговорът е следният - да, ама ако си платите нов?
Е къде е логиката? Да плащам два пъти за нещо, което вече съм платил? Аз не искам бъдеща компенсация, а компенсация на ВЕЧЕ ПЛАТЕНИЯ абонамент! Все едно м-тела да ми спре телефона за един месец, след което да ми каже - да, поднови си договора за още една година, и ще ти го удължим!
Ами аз може да не си подновя абонамента за следващата година! Може да съм си купил гараж, наприемер! Или да смятам да си продавам колата! Значи вие ме ощетявате два месеца и не връщате парите за нещо, което вече съм платил, а изнудвате да ви платя още!