"Апокалипсис на дребно": Безос и "Амазон" промениха търговията
Oще преди пандемията магазини биваха закривани с феноменална скорост, сега процесът се ускорява
Джеф Безос се оттегля от поста главен изпълнителен директор на Amazon почти 27 години след като основа компанията за продажба на книги. Amazon не беше първата книжарница, която продава онлайн, но искаше да бъде "най-голямата на Земята". При пускането ѝ в централата на компанията в Сиатъл звънеше звънец всеки път, когато беше направена поръчка. След броени седмици се наложи служителите да я изключат. Как Безос и компанията му промениха света, разказва агенция "Ройтерс".
А Безос се насочи към превръщането ѝ в "магазин за всичко". След като постигна надмощие в търговията на дребно, компанията стана мощен глобален конгломерат в множество направления на бизнеса, пише dnevnik.bg.
Днес Amazon е третата по стойност компания в САЩ - след Apple и Microsoft - с пазарна капитализация от около 1.7 трилиона щатски долара, по-голяма от брутния вътрешен продукт на почти всички държави.
Ето как Безос прекрои търговията на дребно.
Amazon - кръстен на най-голямата река в света - непрекъснато извежда удобството за пазаруване на по-нови нива. Преди основаването ѝ на 5 юли 1994 г. купувачите трябваше да идат до магазина, за да откриват и купуват неща. Пазаруването беше трудна работа - скитане по множество пътеки в търсене на желания предмет, справяне с плачещи и тръшкащи се деца и чакане на опашки. Днес магазините се опитват да се свържат с купувачите навсякъде, по всяко време и чрез множество канали и устройства.
След като за първи път получиха безплатна доставка за два дни от членската програма Amazon Prime, клиентите започнаха да очакват същото от всеки онлайн търговец. Около 142 милиона души в САЩ имат Amazon Prime.
Компанията направи пазаруването по-удобно чрез функции като поръчка с едно кликване; персонализирани препоръки; вземане на пакети от центрове и станции на Amazon; поръчване на продукти с едно натискане на бутон Dash; и доставка вкъщи с Amazon Key.
Пазаруващите могат също така да търсят и поръчват артикули чрез проста гласова команда към Amazon Echo или като кликват върху изображение в Instagram или Pinterest. Amazon дори има безкасов магазин в Сиатъл.
Amazon също е фактор за затварянето на магазини, които не могат да се справят с промените в търговията на дребно.
Още преди пандемията магазини биваха закривани с феноменална скорост, а анализатори прогнозираха предстоящ "апокалипсис на дребно".
Миналата година Amazon се възползва изключително много, тъй като голяма част от американците бяха блокирани и още повече потребители предпочетоха да поръчват стоки онлайн, вместо да рискуват здравето си, като посещават физически магазини.
Цената на акциите на Amazon се е удвоила почти от март 2020 г., въпреки че над 11 000 магазина затвориха врати. Въздействието на Amazon се разпростира върху други индустрии, включително интелигентни потребителски устройства като Alexa, облачни услуги като Amazon Web Services и технологични продукти като дронове.
Днес Amazon е вторият по големина работодател, базиран в САЩ, и петият по големина в света. В него работят 1.2 милиона души, като 427 хил. са наети по време на пандемията. Нищо чудно, че се вдигна такъв шум през 2018 г., когато търсеше място за второто си седалище. В крайна сметка той избра Арлингтън, Вирджиния.
Работната култура в Amazon е следната: жестока среда с висок процент на емоционално прегаряне на служителите. Възможно най-много работни места са автоматизирани, най-вече в складовете. В същото време, след критики Amazon през 2018 г. вдигна минималната заплата за служителите си в САЩ до 15 долара на час.
Какво предстои?
Безос твърди, че фокусът му е върху това да предотврати смъртта на Amazon. "Amazon не е твърде голям, за да се провали", каза той.
Бъдещето на Amazon - и човечеството - е неразривно свързано с възхода на изкуствения интелект. Започвайки с Alexa, виртуалният асистент на компанията, Amazon залага на това.
Всъщност Amazon тества изпреварваща доставка: практика, при която предвижда от какво се нуждаят купувачите и изпраща пратките, преди да са поръчани. Купувачите могат да запазят артикулите, които харесват, и да върнат тези, които не искат, безплатно.
Бъдещият успех на Amazon ще зависи от начина, по който идващият главен изпълнителен директор - настоящият ръководител на облачните изчисления Анди Джаси - навигира в тези нови технологии, като същевременно тласка компанията към повече индустрии, като здравеопазването и финансите. Предизвикателството е да запази наследството на Безос и новаторската култура на Amazon.