Черен Петък или Киберпонеделник – разликите и къде се крият по-добрите оферти
Въпреки че и двата дни са с намаления, има разлика в стратегиите
Черен петък. На пръв поглед думата никак не изглежда като описание на нещо хубаво. Но всъщност е. Това е денят, в който всеки се втурва към онлайн или физическите магазини, за да търси най-добрите оферти и намаления. Черният петък се пада точно след Деня на благодарността в САЩ, който се чества всеки последен четвъртък от ноември. Тази година празникът е на 26-и, което автоматично означава, че трябва да спестите останалите пари от заплатата до 27 ноември, когато е Черният петък.
Първоначално всичко започва в Съединените щати, но постепенно традицията за големи намаления преди Коледа се пренесе в целия свят. Разбира се, не трябва да купуваме излишни неща, а е добре да внимаваме за измами и изкуствено надути цени, които да ни объркат. Истерията около Черния петък накара много маркетолози да помислят за още един ден, в който хората да пазаруват на по-ниски цени. Така се появи и Киберпонеделникът. Тази година той е на 30 ноември.
И докато двата празника за любителите на шопинга се основават на ниски цени, то има няколко разлики, за които трябва да знаете. Вижте какви са те и кой от двата дни крие по-добрите оферти за пазаруване.
Черен Петък
Произходът на Черния петък не е много ясен, като най-широко се вярва на апокрифната теория. Тъй като Денят на благодарността обикновено е почивен ден, той позволява на хората да започнат своето коледно пазаруване. Търговските магазини веднага се възползваха от тази възможност, като направиха огромни намаления, което от своя страна им помогна да преобърнат годишните си продажби в „черно“. На счетоводен език това означава, че сметките са на плюс и собствениците не губят пари.
Историята звучи доста правдоподобно, но не е истинска. Според History, полицейските сили във Филаделфия са използвали термина „Черен петък“ в отговор на хаотичния график, причинен не от големите разпродажби, а от масовото присъствие на годишния футболен сблъсък между отборите на военните и морските пехотинци. Събитието се провеждало в събота след Деня на благодарността. За да могат да присъстват, желаещите е трябвало да дойдат ден по-рано, тоест в петък.
Едва през 80-те години на миналия век търговците на дребно започнали да мислят за Черния петък като ден за големи разпродажби.
Киберпонеделник
Въпреки че компютрите са от доста време част от ежедневието ни, Киберпонеделникът съществува само от 2005 година. Онлайн магазините започнали също да организират големи разпродажби, за да се конкурират с Черния петък на търговските вериги. Едва ли ще ви изненадаме, когато ви кажем, че Киберпонеделник е кръстен на думата киберпространство, която често се използваше за описване на интернета.
Защо понеделник, а не събота? Защото се оказва, че хората обичат да пазаруват докато са в офиса, като използват бързи компютри и високоскоростни интернет връзки. Все пак да не забравяме, че едно време хората са имали само дайълъп модеми за връзка през телефонната линия у дома. В ранните дни на онлайн пазаруването понеделник се оказва доходоносен ден за онлайн магазините и именно затова те го избират за своите годишни разпродажби.
Каква е разликата?
Ако въпросът ви е дали Черният петък и Киберпонеделникът са едно и също нещо, ще ви отговорим с Да и Не. Първият се ражда като ден на разпродажба във физическите магазини, докато вторият е отговорът на онлайн компаниите. Преди много хора пазаруваха и през двата дни, но сега Черният петък също се пренесе в интернет.
Въпреки че много магазини все още провеждат разпродажби, които изискват купувачите действително да се появят на място, онлайн светът напълно погълна Черния петък. Киберпонеделникът обаче официално е признат за интернет празник. Сделките в двата дни могат да се различават, като това е начин търговците да поддържат офертите си свежи.
Кой ден крие по-добрите оферти?
Тук отговорът изцяло зависи от това, което търсите. Физическите магазини най-вероятно ще направят по-добри предложения от това, което ще намерите онлайн. Това е така, защото търговците са готови дори да загубят пари за даден продукт, за да ви примамят в магазина си. По този начин те се надяват, че вместо с една блуза вие ще излезете с още доста неща, които всъщност не са толкова евтини.
Въпреки това, съвременните купувачи предпочитат онлайн пазаруването. Макар самите сделки на Киберпонеделника да не са толкова добри, колкото на Черния петък, то интернет шопингът носи по-реални приходи за продавачите. През 2019 година продажбите от Киберпонеделника са достигнали 9,4 млрд. долара само в САЩ, което е своеобразен рекорд. Числото надминава това в Черния петък, като там печалбите са „само“ 7,4 млрд. долара.
В условия на пандемия, се смята, че онлайн пазаруването ще бъде по-предпочитано. Въпреки това Черният петък във физическите магазини отново ще се случи, но при засилени мерки за сигурност и безопасност. Все пак, Киберпонеделникът и онлайн Черният петък превъзхождат с още нещо. При тях не ви се налага да чакате на опашка и да се състезавате за набелязаните артикули. Необходими са ви само няколко клика с мишката и спокойното изчакване поръчката ви да пристигне.
Какво трябва да знаете за двата дни?
Не се полъгвайте по истерията. Магазините правят всичко възможно, за да ви привлекат към себе си. Със сигурност ще видите надписи с огромни намаления или такива, които ви казват, че дадена марка предлага най-добрите цени за годината. Това обаче може да е огромна лъжа.
Преди да купите каквото и да било, не забравяйте да проверите дали наистина е намалено. Добре е да проверите цените преди Черния петък, за да разберете къде ви лъжат.
Източник: Tialoto.bg