Държавата в шах: Къде да рекламираме туризма си в ситуация на пандемия и сриващи се пазари
Средствата по перото се увеличават, а акцент се поставя върху продуктите, свързани с близост до природата, здравословен начин на живот, култура, вино и кухня, традиции и автентичност
Държавният бюджет за 2021 г. планира ръст на средствата за реклама на България като туристическа дестинация. В каква посока обаче ще се инвестират парите при тази необичайна ситуация на ковид пандемия? Такъв въпрос постави депутатът от ГЕРБ и областен координатор на партията за Бургас Димитър Бойчев.
На последното заседание на парламентарната Комисия по икономическа политика и туризъм бе обсъден Бюджет-2021 на първо четене. Бойчев поздрави правителството за предложената финансова рамка. Депутатът призова Министерството на икономиката да администрира по-бързо мерките за подпомагане на бизнеса. Той обаче отправи въпроси към Министерството на туризма.
“Първо, поздравления за това, че сте успели да вдигнете парите за реклама, които, доколкото виждам, са увеличени с около 5 млн. лв.”, обърна се Бойчев към присъстващата зам.-министърка Ирена Георгиева.
„Тук по-сериозният въпрос е: как ще бъдат изхарчени, защото виждам нещо написано за дигитална реклама, съответно „България на четири сезона“, което не е нищо ново. Базирано на преминалия летен туризъм, имаме загуба в основните пазари – немски, английски, руски, които са ни основните контрагенти. Имаме спад на чартърите приблизително на около 80 – 85% – летище Бургас, летище Варна. Съответно българският туризъм, знаем, по малките курортни градове и населени места той оказа своето добро влияние, бих казал, но няма как да запълни дупката в големите туристически комплекси, което е факт“, добави бургаският депутат.
Той попита направен ли е анализ къде да се насочат парите за реклама, предвид загубата на големи пазари.
„Защото е много хубаво, че средствата са увеличени, но те трябва да се мултиплицират. Туризмът знаем, че е един голям дял от прихода в бюджета на държавата. Имаме ли анализ на съседните държави – кои потенциално могат да ни покрият този дефицит от туризъм? Доколкото чувам и от туроператори, зимният туризъм също ще бъде потърпевш, да не говорим, че отсега задължително трябва да се насочим към предстоящия летен туризъм“, заяви Димитър Бойчев.
Той попита и дали се провеждат разговори за „зелени коридори“ по отношение на съседните пазари. Говорело се за проблеми с Румъния и техни туристи във връзка с карантинните мерки.
Бойчев настоя: „Този анализ направен ли е и накъде ще се насочим както за предстоящия зимен сезон, който вече буквално е пред вратата ни, така и за предстоящия летен сезон, за да можем да компенсираме тези загуби? Защото кризата към този момент е такава, каквато е и не се знае кога ще се промени ситуацията.
За мен е много важно всяка календарна година, ако щете, да се прави анализ на рекламата, защото имаме много неудачни примери. Бих дал един пример: рекламирахме в Индия, в Боливуд – индийци тук не съм видял, но това е друг въпрос.“
Зам.-министър Георгиева обясни, че действително на туристическото ведомство му се наложило бързо да се преориентира по отношение на рекламната кампания.
По подпрограма „Развитие на националната туристическа реклама и международно сътрудничество в областта на туризма“ били определени разходи за 2021 г. в размер на 19,46 млн. лв.
Тези средства щели да обезпечат предвидените дейности за позиционирането на България преди всичко като сигурна, спокойна и безопасна дестинация, предлагаща разнообразни възможности за туризъм през четирите сезона на годината.
“Министерството на туризма имаше договори за реклама и популяризиране на България на външните пазари, сключени от ръководството на Министерството до юли месец тази година. Изпълняваме, разбира се, договорите, но спрямо параметрите на договорите насочихме усилията си основно за работа със социалните мрежи и такъв ще бъде фокусът за работата ни и през следващата 2021 г. Това са интернет каналите, социалните мрежи, респективно всички модерни форми на реклама на дестинация България”, коментира Ирена Георгиева.
В изпълнение на ангажимент на вицепремиера и министър на туризма Марияна Николова, заедно с Асоциацията на екскурзоводите в България били направени клипове на малко познати места в страната – те вече били гледани от близо 2 милиона потребители не само в България, а и в Европа. Само в балканските страни били видени от около 1 милион души. Акцентирало се и на работата с инфлуенсъри и журналисти – наскоро министър Николова се срещнала с такива от Германия. Пред тях били представени възможностите на страната не само за морски, но и за други видове туризъм.
“Една любопитна цифра, че дори през настоящата трудна година за осем месеца германските туристи в страната са били над 113 хиляди – разбира се, малко на фона на това, което беше през 2019 г., но все пак основание да насочим към този много важен за нашата страна пазар усилията си и през следващата година”, заяви Ирена Георгиева.
От думите й стана ясно, че реклама на страната ще има и на вътрешния пазар, макар че той действително не можел да замени по никакъв начин туристите от чужбина.
Основният фокус в рекламата бил към съседните държави и региона и “разбира се, доказано основните пазари за страната ни, които много добре се знаят, като Германия, Русия, Украйна, Молдова”.
На 3 ноември се провело заседание на Националния съвет по туризъм с една-единствена точка в дневния ред, а именно – Анализ на рекламните дейности през 2020 г. и приемане на Програмата за национална туристическа реклама през 2021г.
“Срещна одобрението на членовете на Националния съвет по туризъм, дадена е възможност на всички тях до 17 ноември да направят допълнения и предложения, така че ние до 20 ноември ще имаме пълна, оформена Национална програма за туристическа реклама за 2021 г., която ще бъде пред погледа на всички, публикувана на институционалния сайт. В тази връзка искам да кажа, че фокус в годишната реклама ще бъдат специализираните видове туризъм, ни най-малко обаче за сметка на известните зимен и летен туризъм”, подчерта Ирена Георгиева.
Иначе имало тенденция по света изложенията да се провеждат онлайн.
„Не мога да кажа, че лично аз съм фен на този начин на комуникация, но очевидно действителността налага да се търсят такива начини и респективно да бъдат използвани по-продуктивно“, коментира още Ирена Георгиева.
В началото на месеца от Министерството на туризма цитираха Марияна Николова, която също заявява, че основен фокус в рекламата за 2021 г. ще са специализираните видове туризъм.
„Акцентът ще бъде към продуктите, свързани с близост до природата, здравословен начин на живот, култура, вино и кухня, традиции и автентичност“, казва още министърката.
Активната и целенасочена рекламна политика щяла да продължи и през 2021 г.
Николова обаче уточнява, че „планираните дейности биха могли да претърпят развитие и актуализация в зависимост от развитието на пандемията с COVID-19, както и спрямо коментарите и предложенията на членовете на Националния съвет по туризъм“.
Не бива да се изключва вариант, при който до лятото на 2021 г. ситуацията да се е нормализирала. Надежда за това дава и евентуалното изработване на ваксини срещу заболяването, ако се имат предвид оптимистичните информации от последните дни.
А вие в София може да си рекламирате на ценския пазар примерно !