Побратименият с Бургас китайски град Йентай с иновативна реклама на туризма – 24 часово видео на живо
В условията на продължаващата пандемия кампанията се увенча с колосален успех, привличайки над 6.5 млн. зрители и 170 млн. споделяния
Побратимения с Бургас крайбрежен китайски град Йентай приключи ежегодния едномесечен Фестивал на Крайморския Живот с 24 часово живо предаване от ключови забележителности в града, което привлече над 6.5 милиона таргетирани зрители и голямо внимание в социалните мрежи - над 170 милиона споменавания. Зрителите откриха интересни места, забележителности и местни специалитети през очите на гости и местни инфлуънсъри. Тази онлайн добавка към ключов за града офлайн ивент е знак за промените в областта на туризма заради пандамията от Covid-19 и модел за иновативна промоция на дестинации и локации.
В много отношения епидемията от коронавирус е овладяна в Китай - освен спорадични клъстери от основно вносни случаи, животът в държавата е почти “нормален” - но не съвсем.
Остават затегнати мерките при пътуване, изискванията да се носят маски по време на полети, в таксита и в градския транспорт, а регистрацията в хотели е възможна само при наличие на зелен QR код, който дава известни гаранции за здравословниото състояние на притежателя си. Преди началото на учебната година, което ще се случи поетапно в началото на септември, в някои провинции има изисквания учениците да се самоизолират вкъщи. Поетапно завръщащите се в Китай чужденци преминават през задължителна карантина, както и пристигащите китайски граждани. Различните провинции имат различно ниво на строгост на мерките, които прилагат, и готовност да ги затегнат при нужда.
Туризмът логично бе от най-засегнатите сектори по време на специалните мерки тази година дори и в Китай. Не всички играчи в него успяха да преодолеят тези месеци - фалити, замразени планове и диверсификация основно чрез електронна търговия на продукти и сувенири описват ситуацията в туристическия сектор и в Китай.
Китай в последните години е четвърта по популярност дестинация за международни туристи (след Франция, Испания и САЩ), като данни за 2019 показват около 140 милиона пътувания до Китай с цел туризъм. Същевременно Китай е и най-големият източник на международни туристи в света - около 134 милиона пътувания са осъществени от Китай през миналата година. Вътрешния пазар е особено впечатляващ - около 5.5 милиарда пътувания в рамките на държавата според миналогогодишните данни.
През последните осем месеца международните пътувания с цел туризъм към и от Китай остават почти напълно невъзможни, така че държавата и играчите на пазара, логично, се обърнаха към вътрешния пазар. Ограничителните мерки за пътувания бяха постепенно отпуснати - първо станаха възможни самостоятелни пътувания в рамките на дадената провинция, след това самостоятелни пътувания между провинции, и едва в началото на лятото организирани пътувания и продажби на туристически пакети, включващи хотел и полет.
Различни локации и дестинации започнаха да мислят за създаване на алтернативни, иновативни продукти и проекти, които да привлекат нови туристи - в рамкита на толкова голям пазар на много от тях до момента не се е налагало да се промотират таргетирано. Привличането на семейни туристи за кратки посещения, посетители за уикенда и “опаковане” на дестинации, така че да са привлекателни за туристи, които могат да шофират то тях се превърнаха във фокус през този нетипичен летен сезон. Туристите, които пътуват с известно притеснение за здравето си искат да знаят какво да очакват - а дестинациите започват да говорят на техния език, като им дават информация за мерките за социална дистанция и безопасност и за забележителности и ивенти, така че да могат да направят максимално фокусиран избор и да избегнат излишни пътувания и рискове.
Китайската Асоциация на Туристическите Медии (CTJA) използва ежегодния Фестивал на Крайморския Живот като тестов проект за таргетирано привличане на нови, и нов тип, туристи към града. Йентай е град в Провинция Шандун на брега на Бохайско Море, с население от около седем милиона и се гордее с плажна ивица дълга 909 км, 63 прилежащи острова и “най-красивата в Китай” крайбрежна улица дълга 100 км и свързваща основните забележителности.
Фестивалът традиционно продължава три месеца, и предлага различни забавления и спортни и културни мероприятия на жителите и посетитилите на града. Първоначалния план за тазгодишния фестивал бе създаването на Световна Асоциация на Крайбрежните Градове, базирана основно мрежата от побратимени градове на Йентай - сред които Бургас, Пукет, Владивосток, Сан Франциско и още 14 други крайбрежни градове. Целта на подобна Асоциация би била да се случва обмен на опит и добри практити за развитието на устойчив и екологичен туризъм, културен обмен и крос-промоция на дестинации и фестивали. За съжаление както продължителността на фестивала бе намалена, а плана за интернационализация на туристическите инициативи отложен - вместо това фокуса се измести върху промоция на града и възможностите за туризъм и развлечения в рамките на Китай, с конкретен фокус към провинцията в която градът се намира. Провинция Шандун е с население около 100 милиона - жителите на Шандун бяха и около 80% от общия брой зрители на живото излъчване.
24 часовото излъчване имаше за цел да бъде много повече от виртуален тур на морския град - то бе планирано по-скоро като визитна картичка на града и риалити шоу, в което подбраните гости имаха свободата да импровизират и да имат проактивна, дори “продуцентска” роля. Гостите на града и излъчването съответно сами избраха интересни и подходящи за себе си дестинации, които да посетят по време на излъчването. Сред тях имаше яхтинг, автомобилни и къмпинг ентусиасти с присъствие в социалните мрежи, кулинари, журналисти, инфлуънсъри, любители на историята, студенти, млади двойки, семейства с деца и един чужденец, който да оцени местното вино. Многобройни дронове даваха допълнителен контекст на показвания материал в реално време.
Подобен проект е мащабен - за осъществяването му бяха нужни 50 членен продукционен екип и много координатори и консултанти, както и дълга предватителна подготовка. Излъчването се осъществи между 20 часа на 14 Август и 20 часа на 15ти. То започна с концерт, тур на историческите централни улици, вечеря с местни инфлуънсъри - местни специалитети и морски дарове, посещение на крайбрежните барове и тур на нощен Йентай - включително и на знаковата 100 километрова крайбрежна магистрала. Между полунощ и 4 сутринта излъчванията продължиха от Йентайския Океански Аквариум и от Аквариума на Китовите Акули, а след изгрева излъчен от плажа - обиколки на града и прилежащите острови, поглед към морските спортове възможни там - всички те оформени като примерни маршрути за посещение. През излъчването имаше многобройни “спирки” за дегустация на местни специалитети, като морски дарове и различните начини за приготвянето им, барбекю с местна бира, Шандунски ястия, “големи” Фушан нудъли и пелмени с копър.
Измежду спирките бяха включени и кадри и поздрави от представители на побратимените градове - като плана за международно и интерактивно излъчване от всички тях остава актуален за следващото издания на Фестивала на Морския Живот.
Излъчването се случи през три платформи - една специални създадена за целта от местните туристически власти, и две от водещите видео и лайвстрийм платформи в Китай - Tencent и iQiyi. Над 6.5 милиона уникални потребители гледаха сегменти от предаването. Най-малко гледания часови пояс логично бе този между 3 и 5 през нощта - но дори тогава зрителите бяха около 500 хиляди. Най-гледаните части - концерта и тура на града в началото, посещението на един от популярните острови, посещението на музея на културата на виното с дегустация на местни вина и края на излъчването. Експерти в студиото отговаряха в релно време на въпроси на зрителите, 60% от които бяха мъже.
Специално внимание заслужава сегмента, в който участваше български гост - тур и дегустация в Музея на Винената Култура на винзавод Чан Ю. Компанията е най-старата и голяма по рода си в Китай, понастоящем на четвърто място по продажби в света, и притежава лозови масиси и винарни и на четири континента. Вината и брендитата на Чан Ю редовно печелят световни награди, и компанията, музеят, винените масиви и шатата й са сред символите на Йентай. Сегмента продължи около час и бе гледан от около пет милиона зрители и бе сред най-обсъжданите и добре приети. Той показа тур на музея и все още оперативната изба под морско ниво построена през 1894, дегустация и включи още разказ и дискусия за мястото на виното в китайската и световната история, вековната история на Чан Ю, историята на винопроизводството в Китай, успехите на бранда на световни изложения още през 19ти век, развитието и иновацията на продуктите, бутилките и рекламите им и международната експанзия на компанията в последните десетилетия.
Напълно неочаквано, в дните след излъчването акциите на Chang Yu Wines повишиха себестойността си с 16% - без да е възможно разбира се да има абсолютна сигурност по въпроса, организаторите отдават това точно на излъчването и интересно представената информация за компанията. Във всеки случай, това напомня важен факт - за това колко свързани са туризма и бизнеса, и как туризма е в оптимална позиция да е двигател за възстановяване на икономиката след края на пандемията.
Излъчването предлага модел за стратегическо развитие на туризма в условията на ограничения и в атмосфера на несигурност, и потвърждава, че туристите през 2020 са отворени да научат за нови дестинации, които от своя страна трябва да бъдат иновативни в начините по които достигат то тези туристи, и да ги улеснят в процеса на планиране, както и да им дадат информация за мерките за безопасност и социално дистанциране.
Те също така не трабва да забравят, че дори в този период на обръщане навътре и фокус върху близки региони, не трябва да забравят да мислят глобално и да продължават да интегрират такива елементи в дългосрочната си стратегия. Ключовите думи и решения за туризма не само в Китай в тази така трудна година трябва да бъдат адаптивност, сътрудничество между различните играчи, комбиниране на онлайн и офлайн ресурси, иновативни медийни стратегии и иновативни туристически пакети и продукти таргетиращи туристи, на които е възможно да посетят съответното място.
Тези логични инициативи понякога водят дори до неочаквани позитивни резултати, както показва опита на Йентай.
https://www.theguardian.com/environment/2020/jul/27/chinese-fishing-vessels-galapagos-islands