Какво става, ако заредите болид от Формула 1 с обикновен бензин?
По правилник горивото в шампионата не трябва да се отличава много от това в бензиностанциите. Но така ли е наистина?
Феновете на Формула 1 периодично си задават въпроса дали е възможно болидите, карани от Люис Хамилтън и неговите съперници да вървят с бензина, който зареждаме от бензиностанциите? Най-общо, отговорът е положителен, но като всичко във Формула 1 това не е толкова просто, пише automedia.investor.bg.
От 1996 година насам ФИА следи много строго състава на горивото, използвано във Формула 1. Основно заради войната на доставчиците на гориво през първата половина на 90-те години, когато по отношение на химическия състав на горивата достигна неподозирани висоти, а цената на 1 литър гориво за Williams-а на Найджъл Менсъл, например, достигна 200 долара.
Затова и към днешна дата в горивото, използвано във Формула 1, не е разрешено да има елементи и съставки, които отсъстват от нормалния бензин. И въпреки това състезателното гориво е по-различно от обикновеното и дава по-пълноценно изгаряне, което означава повече мощност и повече въртящ момент. Как точно се постига това от доставчиците на гориво остава тайна, а те последните няколко сезона загубиха битката с ФИА относно това дали могат да използват масло от двигателя за по-добро изгаряне.
Отборите във Формула 1 предпочитат да казват, че горивото е „оптимизирано” за тях от доставчика, с когото работят, но нищо повече. Защото елементите и съставките на бензина са същите, обаче дават различен резултат, отново благодарение на по-различното им взаимодействие. Отново химия от най-високо ниво.
Сега правилата във Формула 1 налагат в бензина да има 5,75% био добавка, като две години след въвеждането на това разпореждане в световния шампионат, то беше прието и за масовите бензини, продавани в Европа. За 2022 година био добавката трябва да достигне 10%, а за по-далечното бъдеще е оставено използването на бензин, който на практика не е продукт на петрола.
Минималното октаново число за бензина във Формула 1 е 87, така че наистина това гориво е много близко до това, което се предлага на бензиностанциите, най-общо казано. За малко над 300 км, колкото продължава едно състезание във Формула 1, пилотите имат право да използват 110 кг гориво – в световния шампионат бензинът се мери така, за да се избегнат шашмите с промяна на температурата, свиване и т.н, като е строго определена и температурата, при която се мерят тези 110 кг.
И все пак, какво ще стане ако налеем обикновен бензин в болид от Формула 1? За момента последният отговор на този въпрос е от 2011 година. Тогава Ferrari и Shell направиха експеримент на пистата на италианците „Фиорано”. Фернандо Алонсо кара болид от сезон 2009 – с атмосферен 2,4-литров V8 двигател, от времето, когато развитието на моторите беше замразено. Испанецът първо направи 4 обиколки със състезателно гориво, а след това още 4 с нормален бензин.
Най-бързата обиколка на Алонсо със състезателния бензин беше 1.03,950 минути, а с нормалния бензин времето му беше с 0,9 секунди по-слабо.
Разликите в двата вида горива? Със състезателното гориво болидът се ускорява по-добре на излизане от завоите, но пък с нормалното Алонсо постигна по-висока скорост на правата.
И накрая, отговорът е положителен, болид от Формула 1 може да върви с обикновен бензин, но няма да се представя така, както искат инженерите и пилотът.
Снимки: Mercedes, Ferrari