Градоустройство не се прави на площада и не се рисува на коляно
Хронология на придобиването на скандалния имот на Сокола и каква е била ролята на Общинския съвет на Бургас в дългата процедура
Зам.-кметът по строителство в Община Бургас инж. Чанка Коралска взе думата за изказване от трибуната на местния парламент днес, по време на дебатите, свързани с улицата, водеща към летния сарай на Доган. Вижте фактите – такива, каквито са, изложени в доклада, събрал информация по казуса в парк „Росенец“ от 1999 г. до сега. Анализът е експертен и не представлява интерес за хора без професионална подготовка.
След изказването си инж. Коралска даде и конкретни отговори на основните въпроси, които задаваше по мегафона групата протестиращи и подкрепящи общинския съветник от СЕК Константин Бачийски. Самият той получи отговори, които очевидно не му харесаха и се наложи да напусне залата докато все още инж. Коралска отговаряше на зададените именно от него въпрос.
Ето какво каза тя:
„Уважаеми господа общински съветници,
заставам пред Вас на трибуната, защото искам веднъж-завинаги ясно да заявя, в качеството си на експерт, категоричното си несъгласие с това, което се случва. Свидетели сме на това как един въпрос, свързан с промяна на подробен устройствен план, целящ да удовлетвори определени нормативни изисквания и да защити по възможно най-добрия начин публичния интерес, се превърна в медиен и политически въпрос. Градуостройството не се прави по площадите и не се рисува на коляно! Но нека да припомня как и защо стигнахме до тук. Всъщност аз се радвам, че най-после всички са обединени около една цел - да бъде защитен публичният интерес по възможно най-добрия начин. Защото в нашата работа и с предложенията, които предоставяме на общинския съвет, ние се ръководим единствено и само от това.
Няма да се връщам в далечната 1999г, когато започва всичко и тогавашното правителство на Иван Костов решава да бъде приватизиран Нефтохимическия комбинат заедно с всички негови активи, в това число въпросните имоти, намиращи се на нос Чукалята с обща площ 193 дка.
Аз ще започна от по-близката 2018г., през която в Община Бургас е входирано писмо от „Лукойл“, в качеството им на собственик на Нефтобазата в района на местността „Отманли“. С него се отправя искане до Община Бургас да се промени подробния устройствен план, като се потърси възможност за осигуряване на санитарно-охранителна зона със необходимия габарит около външната стена на нефтобазата, намираща в района на Росенец, която е стратегически обект от национална сигурност.
Между другото изменението и изработването на подробни устройствени планове най-често стартира с искане на някоя от заинтересованите страни. Такава в случая е „Лукойл“.
До 2013г. Община Бургас не е разполагала с нито един квадратен сантиметър собственост върху нос Чукалята и в местността „Отманли“. Там терените са били основно държавна собственост или собственост на предприятия с изградени в тях почивни бази. През 2013г., в резултат на изработен в условията на чл. 16 от Закона за устройство на територията Подробен устройствен план, се предоставя възможност на общината за първи път да придобие безвъзмездно собственост от 4 дка на територията около нос Чукалята. Това са земи, отнети от имотите, които към тази дата вече са били частна собственост на „Стрейтлайн“ АД. Това става с одобряването на ПУП-а с Решение 21-15/26.03.2013г. и 28.03.2013г. на Общински съвет-Бургас.
Благодарение на правилната и целенасочена политика на Община Бургас, провеждана в защита на публичния интерес, не е позволено на частния собственик да запази собствеността си в нейната цялост като само учреди право на преминаване през частния имот. Напротив - по най-целесъобразния начин е използвана предоставената в ЗУТ възможност Общината да придобие напълно безвъзмездно собствеността върху 4 дка., урегулирайки територията.
Както вече стана ясно от представените факти, освен придобитите през 2013г. по реда на чл.16 от ЗУТ 4 дка за улици, общината не притежава собствени терени в местността Отманли. Поради това технически се приема за най-целесъобразно новата процедура за промяна на вече одобрения през 2013 г. ПУП да се стартира по реда на чл.15 ал.3 от ЗУТ.
Там пише ясно, че границите на урегулирани поземлени имоти могат да се променят с план за регулация само със съгласието на собствениците им, изразено със заявление и предварителен договор за прехвърляне на собствеността.
Някой от Вас ще попитат защо това да е най-целесъобразното предложение? Отговорът е в това, че по аналогия на плана от 2013г., когато е дадена възможност Общината да придобие 4 дка за улици без да плаща нито стотинка за това, така и сега е най-целесъобразно да се използва процедура, в която няма да се налага да бъдат отчуждавани възмездно терени частна собственост, при условие, че съществува съгласие на заинтересованите страни това да стане безвъзмездно.
Направеното през 2018г. предложение за допускане изменението на плана е по реда на чл.15 ал.3 от ЗУТ без да се налага да се отчуждават частни имоти и да се разходват публични общински средства за това. Нещо повече - с това предложение общината получава отново повече площ, което пресметнато е още точно 1601 кв.м.
Аз ясно и категорично заявявам пред вас, че ако днес, пред мен и експертите в Дирекция „Устройство на територията“, стои въпроса за урегулиране на тази територия, то нашето предложение ще бъде то да се случи по същия начин, защото са налице всички предпоставки за това, без да се ощетява публичният интерес.
Обърнете внимание на още нещо: всичко, което представям пред вас, са факти, които през 2018г. са били известни. Те са представени и на общинските съветници като приложения към докладната записка, с която е внесено предложението за допускане изменението на плана, който към днешна дата разпали толкова политически страсти.
Докладната записка е била придружена и от графичен материал, на който ясно се вижда онова, за което сега дебатираме - част от съществуваща на място алея да стане частна собственост, а част от имот частна собственост да стане улица-публична общинска собственост с достатъчен габарит и която да завърши с паркинг за 50 автомобила.
Тук може да бъде зададен въпроса, защо някой от присъстващите в тази зала, които и тогава са били общински съветници, едва сега се сетиха, че този план е в ущърб на публичния интерес.
Да съгласна съм, че при разработването на един план има различни варианти на решение и всеки един от тях може да бъде защитен в зависимост от неговата целесъобразност. Предложението на експертите плана да бъде изменен по този начин е било продиктувано от целесъобразност и защита на публичния интерес. Но не експертите са тези, които вземат решенията. Законодателят е управомощил именно тези решения, които са свързани с целесъобразност, да бъдат вземани от Общинския съвет. И тук именно е мястото на общинските съветници да изразят своето съгласие или несъгласие, а администрацията, като изпълнителен орган, да изпълни тяхното решение“
След това тя започна да отговори и на някои от конкретните въпроси, представени от протестиращите и от Константин Бачийски:
„Споменавате „несправедливост“. Коя точно е несправедливостта, г-н Бачийски? Аз не виждам такава. Вие сте проспали цели две години, през които сте можели да предпазите вашите избиратели, вашите поддръжници, от това, което се случи преди няколко месеца. Можехте още през 2018 г. да кажете „Не сме съгласни“ и тогава щяхте да дойдете при мен и да намерим заедно подходящото и добро решение. Недейте сега да защитавате това, че сте проспали 2 години и да прехвърляте вината на други. Аз стоя зад това техническо решение и категорично заявявам, че няма никаква несправедливост в него.
Твърдите, че с отмяната на решение от април 2020 г. ще се осигури безпрепятствен достъп? Това не е вярно. Опитвате се отново да манипулирате гражданите! За да се осигури безпрепятствен достъп през държавния имот, е необходимо стартирането на нова процедура, отново по реда на Закона за устройство на територията. Заради това, че там има някакъв бетон, който някой някога е излял и за който твърдя, че е излят в последната година (има доказателства за това и може да се види в Google), достъпът до държавният имот не се превръща автоматично в законен и регламентиран. Трябва нова процедура. Вие подвеждате гражданите, че като се отмени това решение, те ще могат по някакъв път да стигат до брега. Това не е вярно.
Питате защо не може да се отмени само точка 3 от въпросното решение? Не може, защото, както вече споменах, редът, по който е стартирал подробният устройствен план и който ние сме били длъжни да изпълним заради решение на ОбС-Бургас от 2018 г., е чл. 15, ал. 3. Става въпрос за взаимно съгласие между всички заинтересовани страни. Точка 3 сама по себе си, дори и да бъде отменена, ще вкара всички, включително и гражданите, в безтегловност – така, че да не може да се случи нищо повече оттук нататък.
По отношение на процедурата, която е стартирана от Община Бургас по условие и съгласно Закона за обществените поръчки... Тя е стартирана и така направена с много други проекти, които чакат външно финансиране, защото ЗОП ни дава право да го направим под условие до осигуряване на финансиране. В случая няма да стигнем до подписване на договор, тъй като по всяка вероятност няма да имаме финансиране за канализацията на Ченгене скеле.
Инж. Коралска представи и пълна хронология на събитията от 1999 г. до сега:
- През 1999г. се извършва приватизация на Нефтохимическия комбинат в Бургас и той е приватизиран от руската компания „ЛУКОЙЛ“.
- Въпросните имоти намиращи се на нос Чукалята, по тогава действащото КВС, са съответно 009043 и 009035 съответно с площи 9 дка и 184 дка.
- Тези имоти са част от приватизационната сделка и са станали собственост на „ЛУКОЙЛ“.
- През 2006 г. дружеството „ЛУКОЙЛ“ прехвърля собствеността върху тези два имота на трите пенсионни фонда Лукойл Гарант – доброволен пенсионен фонд, универсален пенсионен фонд и професионален пенсионен фонд.
- През 2007г. трите пенсионни фонда продават на частното дружество „Стрейтлайн“ АД собствеността върху въпросните имоти заедно с построените в тях сгради.
- През 2008г. новият собственик „Стрейтлайн“ АД подава заявление за допускане изработването на ПУП за двата имота. Заявлението е разгледано от ЕСУТ и към онзи момент е установено, че не са налице условия за удовлетворяване на искането.
- С изработването на КК през 2009г. имотите по КВС с номера 009043 и 009035 са трансформирани съответно в имоти с идентификатори 07079.831.43, 07079.831.88, 07079.831.87, 07079.831.86, 07079.831.35.
- С отделни идентификатори в КК са отразени и съществуващите алеи за достъп до намиращите се в района бунгала. В периода 2010 -2012г. е установена непълнота в действащата КК касаеща имот с идентификатор 07079.831.43, в резултат на което картата е допълнена и като са нанесени съществуващите сгради и огради.
- След корекцията на КК през 2012 г. собственика внася ново искане за допускане изработването на ПУП-ПРЗ за територията, в съответствие с действащите кадастрална карта и ОУП за землището на Бургас.
- Новото заявление за изработване на ПУП през 2012 е разгледано на ЕСУТ и предвид наличието на новите обстоятелства е допуснато изработването на ПУП-ПРЗ за имоти 07079.831.43, 07079.831.88, 07079.831.87, 07079.831.86, 07079.831.35, на основание чл.16 от ЗУТ във връзка с чл.124 от ЗУТ при спазване разпоредбите на ЗУЧК.
- Представения проект за ПУП е обявен на всички заинтересовани страни включително частните субекти собственици на бунгала в територията. Постъпили са предложения, които са разгледани отново на ЕСУТ и са удовлетворени в резултат на което ПУП е преработен.
- Удовлетворени са и исканията на Областния управител и МРРБ за осигуряване на достъп до съществуващия пристан.
- С коригираният ПУП-ПРЗ се обособяват улична и алейна мрежа за достъп до всички новоурегулирани имоти, въпреки желанието на собственика „Стрейтлайн“ АД това да става чрез учредяване на право на преминаване.
- Така изработения в условията на чл.16 ПУП дава възможност на общината за първи път да придобие безвъзмездно собственост 4 дка на територията около нос Чукалята, отнети от имотите собственост на „Стрейтлайн“ АД.
- Това става с одобряването на ПУПа с Решение 21-15/26.03.2013г. и 28.03.2013г. на общински съвет Бургас.
- През 2018г. постъпва искане от Лукойл АД за осигуряване на санитарно-охранителна зона със необходимия габарит около външната стена на нефтобазата намираща в района на Росенец, която е стратегически обект от национална сигурност. Изработването на промяна в действащия ПУП-ПРЗ, одобрен през 2013г. е разрешено с Решение 42-13/29.05.2018г. на общински съвет Бургас. С решението е одобрено и задание придружено от скица-проект с което е определен обхвата на разработката.
"Господа, отместете си оградата 3 метра навътре във вашият имот и си направете въпросната зона !"
Защото какво е дал "Лукойл" за този терен, така и не става ясно от думите на Коралска!Бил обект от национално значение?!
ОК. но защо продава на тази си нация най-скъпия бензин в Европа, съотнесено към стандарта на живот!Толкова не намери ли пари Лукойл да си откупи земята от Доган ,и оня да няма претенции към общината, а пак от нашия, общинския, народния гръб се опитва да дере...?!
САМО ИСКАМ И ДА Е ГЛАСУВАЛ "ЗА" АХАХАХ ЩЕ СЕ СМЕЯ МНОГО
Там го стиска чепика Доган, че както е сега той няма право да постави бариера на входа на сараите и всеки може да отиде чак до кея без проблем, защото ще бъде на общински терен! И оттам може да отиде на публичната държавна собственост била тя плаж, камъни или скали.От сараите та чак до кея на нефтопристанището целият терен е публична държавна собственост , не става дума само за 100-те квадрата пясък, който Доган междувременно е засипал с камъни!
А къде я стиска чепика Чанка и другите като нея, които сега мажат, си е тяхна работа!
А, относно пътя отново са нагли! Има Гугъл има Кадастър общодостъпни! Там се вижда,че въпросния път гранични с държавния имот на който се намира плажа и в който държавен имот е построен незаконно бетонен път водещ точно до плажа. Дори и да се радвали въпросния път като незаконен, може с много по малко обществени пари да се изгради нов достъп до морето!
От тая контрабанда през рафинерия ''Росенец'' блажат ДОГАН ,ГЕРБ,мъжа на Корнелия митнически служител в ЛУКойл
От тая работа БГ Държава ГУБИ по 200-300 МИЛИОНА лева от невнесени ДДС,такси и налози
Много съм доволен, вика. Първия ден. Пускаш го и си излизаш. Прави си каквото си иска, чисти и като се върнеш, всичко облизано.
Така беше, докато кучето му не направи един ден белята, щото беше закъснял да го изведе.
Вика, докато не го размазал из целия апартамент, не се спрял.
Та, тъй и с общаците на ГЕРБ/лъжепатриоти. Не се спират. Лъжат, мажат, размазват...
Може ли някой вещ по кадастъра, да разясни защо два имота в навата КК стават 5 ?
За мен от тук тръгва овъртолването.
По т.12 съгласно ПУП-а по искане на Областния управител чрез пътя се осигурява достъп до...."съществуващия кей" ?! Същият кей, удължен със 200 метра, до който сега никой няма достъп...
Съгласно т.13 чрез ПУП е обособена улична и алейна мрежа, с която се осигурява достъп до всички имоти...Сега няма достъп! Поне няма достъп до държавния плаж ...
Излиза че когато Доган е купил имота (респ. Стрейтлайн го е купил) то той е променил и ПУП-а !?
Как става този номер, може ли да отговори инж,Коралска ?
И това е напълно в темата за това няма нужда да триете пак коментара.
9 дка е очевидно бившият яхт-клуб на Нефтохим, който е бил продаден на Лукойл ...
Нефтопристанището и нефтобазата с цистерните и сега си е собственост на Лукойл...
184 дка е очевидно пространството между оградата на нефтобазата и терена на бившият ахт-клуб, което пространство никога не е било собственост на Нефттохим та да стане после на Лукойл, та след това на въпросната Стрейтлайн !
Та това на практика е целият полуостров, а той не е бил собственост на Нефтохим!
И той не е застроен или урегулиран поземлен имот та да стане собственост на чужденци...Там си е гора, от кога България почна да си продава и горите , и полуостровите ?
Кея дето е 200 метра къде и как е по градоустройство?
Това че сте навряли всички планове, обществени поръчки и проекти в общ куп и сега заради този път те не могат да се осъществят не е ли ваша грешка???
Казвате, че общественото недоволство е било манипулирано за да ви отпадне проектa ли? Недеволството е истинско и има реална съществена причина за него и това е ПУБЛИЧНИЯ ИНТЕРЕС! Ако бяхте професионалисти щяхте сега да го защитавате не да обяснявате, че хората са прости и заблудени и че сте гении на градоустройството.
Щяхте да излезете и да обясните как ще запазите пътя и все пак да си свършите работата по оправянето на парка и ченгене скеле.
Феодална ориенталщина модел "булгарстан".
Градоустройство почти изцяло не се прави откакто Вие отговаряте за това инж. Коралска. Правят се евтини ремонти по европроекти. А вие ще останете в историята, като човекът, който събори Немската Болница, понеже не можело да се санира. Добре, че не бяхте зам. кмет по Строителството в Париж, защото Нотрдам дьо Пари вече нямаше да я има.
Ми ето, имало отговорни. Сега хайде да видим дали Гешев ще се задейства или не му изнася
Който не краде да умре...
Слогана в общ.Бургас
Айде сега г-жа Чанка да отговори:
1. Защо с години стои бариера и е възпрепятстван достъпът до общински терени в Росенец?
2. Защо се угажда на Лукойл, а преписките на гражданите оставяте без движение?
3. Защо е нужно да давате общински път, за да вземете терен да строите друг общински път?
4. И като твърдите, че винаги се ръководите от публичния интерес, кажете от чий интерес се ръководите, като ремонтирате една улица три пъти в годината? Като сечете здрави дървета? Като заменяте терени в угода на определени.бизнесмени?