Правим кардинална промяна за либерализация на пазара на ток
Иван Иванов имаше успешен мандат като председател на КЕВР, още не е ясно дали няма да получи втори, заявява зам.-шефът на Комисията по енергетика в парламента
Димитър Бойчев е на 55 г., областен координатор на партия ГЕРБ за Бургас. Депутат четвърти мандат. Зам.-председател на парламентарната Комисия по енергетика. Разговаряме за последните промени в Закона за енергетиката, които Народното събрание прие на второ четене тази седмица. Те касаят либерализацията на пазара на ел. енергия, промени в правилата за избор на членовете на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) и др.
- Г-н Бойчев, днес (сряда) приехте на второ четене промени в Закона за енергетиката? Какво е основното, което хората трябва да знаят за тях?
- Хората трябва да разберат, че се прави една много кардинална промяна, свързана с либерализацията на пазара. Към този момент стъпката е за всички небитови потребители. Могат да са еднолични търговци, физически и юридически лица. От 1 октомври те трябва да излязат на свободния пазар, където цените се регулират на пазарен принцип. Това е поредната стъпка, която трябва да преминем. А крайната цел е изваждането на всички, включително и битовите потребители на свободния пазар.
- Колко абонати ще бъдат засегнати обаче от приетите промени? И как ще се отрази това на цената на услугата?
- Става въпрос за около 300 хиляди небитови потребители. Както казах, това ще са еднолични търговци, юридически и физически лица. Те ще трябва да сключат на съвсем нов принцип договор с търговец, който да им доставя тока от 1 октомври. Искам да отбележа, че към този момент цената на борсата, където ще излязат потребителите, е около 50% по-ниска, отколкото на регулирания пазар. На борсата стойността се регулира от търсенето и от предлагането. Да, в момента няма толкова голяма консумация, което се отразява на цената. Много е важно обаче хората да се информират за тази стъпка, за да разберат какво ги очаква. Съществен момент в измененията на закона е, че регламентирахме лесен начин за информиране на потребителите, но естествено и те трябва да искат това. В случая КЕВР ще направи една платформа, която ще е много лесна и много достъпна. На нея ще бъдат качени всички търговци, които доставят електрическа енергия и с които могат да се сключат такива договори.
- Ще има ли информация за цените?
- Да, на платформата ще се качват и абсолютно актуални цени. При нарушения от страна на търговците на ток, глобите са сериозни - ако не се лъжа, между 20 и 50 хиляди лева. При последващи нарушения те се удвояват и утрояват. Съответно всеки един потребител, колкото и малък да е той, ще може да ползва електронен калкулатор на платформата. Идеята е да се вкарат данни от абоната – какво потребление има, какво точно търси, а калкулаторът автоматично да му изчисли и да му предложи, примерно, най-близките пет търговеца, които могат да го удовлетворят, с техните контакти.
- Преди няколко седмици нахвалихте доста председателя на КЕВР с изтекъл мандат Иван Иванов – че е наложил независимост и професионализъм в регулатора. Ясно ли е обаче вече след критичното изявление на Бойко Борисов, че той няма да получи втори мандат?
- Това не е ясно. Аз мога да препотвърдя, че КЕВР в този мандат с председател Иван Иванов си свърши много адекватно работата, държеше се на еднакво разстояние както от политиците, така и от потребителите и доставчиците на тези услуги. Това е ролята на една независима комисия. Има много доказателства в тази посока. Само за миналата година абсолютно адекватно бяха определили прогнозната цена на електрическата енергия за година напред, която се размина само с 4-5 лева, което е още едно доказателство за професионализма, който членовете на КЕВР показаха за тези пет години. Не е много далеч времето, когато пред сградата на регулатора постоянно имаше протести. Случи се и да замерят комисарите с яйца по време на заседание. Това в този петгодишен мандат го нямаше. Според мен Иван Иванов направи успешен мандат. Той си бе свършил работата коректно, но стана жертва, понеже не успя да обясни адекватно фактите. Защото промяната в цената на топлоенергията бе правилно да се сравнява година спрямо година, а не да се гледа изменението спрямо месец май. Абсолютен факт е, че, с намаляването на цената на газа от Русия с над 42% със задна дата, спадат и цените на ел. енергията и топлоенергията. Утре (четвъртък) имаме изслушване точно по тези теми в Комисията по енергетика и в Подкомисията, която наблюдава КЕВР.
- Променихте обаче изискванията за членовете на КЕВР, което породи спекулации, че това се прави за конкретни хора. А Мая Манолова дори обяви инициалите на следващия председател, който щял да е П.М.
- Каква информация има Мая Манолова – не мога да ви кажа, но я призовавам и тя да се кандидатира за председател на КЕВР. Все пак е хубаво не само да гледаш отстрани и да говориш негативно, но и да поемеш отговорност и да вършиш работа. Няма определени кандидати към този момент. А иначе критериите ги направихме такива, каквито са за абсолютно всички комисии и регулаторни органи. Нищо по-различно. Намалихме изискването за професионален опит - от седем на пет години. Логиката е да има повече професионални предложения, които да покриват изискванията, за да имаме възможност за по-голям избор. Но, от друга страна, вкарахме и критерий за председателя да има управленски опит в сферата, което е утежняващо, но е адекватно. Мандатите на петима членове на КЕВР изтекоха през април, включително и на председателя. Предстои избор на нови.
- С поправките се опитвате да наложите повече газификация, понеже казвате, че само 3% в България е накрита...
- Наистина е хубаво да обърнем внимание на този проблем. Той касае градското газифициране. Факт е, че към този момент имаме 3% битово газифициране. С намаляването на цената на газа това става все по-търсена услуга от страна на битовите потребители. Оказва се, обаче, че лицензиантите, след като спечелят дадена лицензионна територия, нямат интерес да продължат с газифицирането и има много откази. Какво се получава на практика? 90% от сочените причини за откази за присъединяване на нов абонат е, че не било икономически целесъобразно за фирмата. И те му казват така - „иди ми намери още десет потребителя, твои съседи, за да те присъединя“. Извинявайте, но това не е начин на работа, неадекватно е. Работа на лицензианта е да ходи сам да си търси хората, които да присъединява. Другата сочена причина за откази е липса на капацитет. Факт е, никой не може да отрече – газифицирането към този момент е 3%. Затова на мен ми се искаше да приемем много по-драстични текстове в закона. Дори да стигнем до отнемане на лицензи, ако лицензиантите не си изпълняват бизнес плана. Защото на 3-годишен период те защитават своя инвестиционна програма, която КЕВР одобрява, включително и цена. Извинявайте, но те защитават един план - че еди какъв си процент ще газифицират от даден град, оказва се обаче, че не го правят. Това са фактите. Според мен направихме плах опит за изчистване на проблема.
- Всъщност какво точно приехте?
- Досега лицензиантите не са давали информация до КЕВР за отказите, които са правели. Сега поне ги задължаваме тези откази да ги изпращат на регулатора. Така КЕВР ще има база данни. И въз основа на тези откази, ще може да укаже до три месеца лицензиантите да направят всичко възможно да предоставят капацитет и съответно да присъединят даден абонат. КЕВР ще има и много по-адекватна информация за това как се изпълняват бизнес плановете, които са били защитени.