Новото лого на Зургас – джаста праста от столицата, без общо с морския град Бургас
Брандът трябва да представи града ни пред света, но потресе кореняк-бургазлиите - не им се свидят 3 хиляди лева награда, а защото е подигравка
Новото туристическо лого на Бургас, което днес видяхме за първи път, след като от Общината разпространиха прессъобщение за изготвена индивидуална визия на града (ВИЖ ТУК), предизвика полемики за това дали е издържано графически и дали изобщо се родее с града. То бе избрано от експертна общинска комисия на 30 май след конкурс, обявен в началото на април от новосъздадения отдел „Туристически политики и дейности“. Целта: създаване на единна визия и бранд на града. Награда за победителя - 3 000 лв. Скромна, но все пак - награда.
Новото лого е по идея и изработка на софиянката Невена Колева, която според прессъобщението на Община Бургас е „носител на престижни отличия в сферата на графичния дизайн и е завършила НХА“. То определено не се възприе от по-голямата част от бургазлии. Флагман не оспорва таланта и професионализма на столичанката.
Произведението, при по-добра фантазия, разкрива стилизирана трицветна буква „Б“, изградена от три ленти (не на популярния спортен бранд "Адидас", за щастие), под която със сини букви пише „БУРГАС“ Първата буква от името на града е рисувана с похвата „negative space”, с морска вълна, като под нея, с жълто пише „Вълнуващ и артистичен“, двете думи са твърде близки като внушение и значение и това обезсмисля дублажа. Ето и още причини, поради което това лого не бе възприето от бургазлии:
На първо място цветовете на стилизираната трицветна буква „Б“, която би следвало да описва небе-море-плаж отгоре надолу, стои странно. Една от причините се крие в избора на палитрата. Цветовете са три, подтискащи, но описани коректно на технически език с техните HEX кодове са: „Небесно синьо“ - 00adf1, “Морско зелено“ (защо пък зелено?) - 00818e, и „Пясъчно оранжево“ - e6a912. Създава се грешно възприемане:.
Първо, небесното синьо е прекалено светло и не съответства на реалния цвят на лазура. Второ, морското зелено придава усещане не за чисто и прозрачно море, а за помията в края на август, когато вълнението е голямо, водораслите цъфтят, а почивните бази изливат недотам пречистени фекални води - навява за края на лятото и за жалост – на мръсотия. Подобна е ситуацията и с пясъчното оранжево, което поради една или друга причина, е избрано да не е греещо наситено, а приглушено.
Тоновете не са единственият проблем в главната буква „Б“. От една страна тя трудно се разпознава като буква, от друга – тя е изградена от три, образно казано, линии, които са с текстура на четка или може би шпатула. Усещането, което създава, не е, че Бургас е солидна туристическа дестинация. Не! От трите размаха на дигиталната „четка“ в логото, се създава укещане за... „джаста-праста“!
В думата „БУРГАС“, в която също е употребен шрифт, наподобяващ четка, също има проблеми. В първата буква „Б“, както вече уточнихме, има вградена вълна – тя обаче не допълва буквата, а я обезобразява. Погледнато отдалеч и без контекста, в който логото е измислено – с прибавената вълна, думата се чете по-скоро като „ЗУРГАС“.
Нарушено е и основно правило в създаването на лого (въпреки че понякога нарушаването на правилата е търсен ефект, този път това не е така). То е изградено от 5 цвята, привидно случайно избрани, за да се вместят в определена концепция, но „биещи се“ един друг. Логото в този му вид е и незапомнящо се, както наш читател се изрази в коментарите под публикуваното по-рано прессъобщение: „прилича повече на лого за кръчма с евтина риба, отколкото бран за град“.
Друг е въпросът, че ако ориентираме града към чужди туристи, те едва ли ще се справят с кирилицата.
За хубаво лого е нужен хубав, жизнен, стандарт!
https://nevena.weebly.com/contact.html
От зор,зор,та Зоргас.-
На Зорбас каинчето.
Ето линк към дизайнерката:
https://nevena.weebly.com/contact.html
При незаконното разширение на самоотровилите се с откраднат метилов алкохол окупатори-мародери от Червената армия през 1944 г. в Бургас (https://desebg.com/iniciativi/4227-2019-12-20-13-01-22) имаше подобни изцепки в стил - "Нерде Ямбол - нерде Стамбол" (Къде е Ямбол - къде е Истанбул).
Разрешението за (забележете) НЕЗАКОННОТО разширение на паметника на ПИЯНДУРНИЦИТЕ - било дадено от художника (!!!???) на общината. След като свинщината се размириса - главната архитектка на Бургас панически излезе в пенсия по никое време.
След като в Бургас са ставали къде, къде, по-големи свинщини, ще преглътне и тая дреболия...
Това са уникумите на соц планирането.
Пишете под логото на Бургас:
Пейки и Боклук-фрий
Обаче със 150,000 пейки във морската градона ще изкараме някак си.
Явно да си беден и мъждукащ и да се правиш на интересен а артистичност.
Альошата е най артистичния елемент.
Другия е Дома на Военнитр - Армията който е изпаднал също колкото и Младешкия Дом.
Май не им се иска да съберем данъци по тея?
А сега ще плащаме и на НХК!
Няма начин да не се вдигат данъците.
Следващата година се гответе — който има кола и апартаменти — секира!
За чужденците ще е уникум.
Вярвам на първото си впечатление и то е, че логото не ме грабна. Направете обществено допитване - така хората, които обичат Бургас, ще могат да дадат своето мнение!
БОргаЗ най дубрия грат за живейни!