Нуждаем се от изобретяване на нова, не от възстановяване на старата индустрия
Крайно време е политиците да започнат да правят онова, за което говорят
Икономическата ситуация е мрачна. Международният валутен фонд (МВФ) прогнозира 3% спад на глобалния БВП през 2020 г. заради COVID-19. Най-голямата европейска икономика, Германия, официално в рецесия, а според McKinsey само в Европа на риск са изложени 60 милиона работни места.
Всичко това се задейства след тежкия удар на пандемията върху производството, транспорта, прекъснатите вериги н доставки. Докато блокирането на икономиката постепенно се разхлабва, дигиталната трансформация е всъщност огромната възможност пред връщането на конкурентоспособността и укрепването на Европа, смята Сесилия Бонефал-Дал, генерален директор на DIGITALEUROPE, водещата асоциация на индустрията за цифрови технологии, представляваща над 35 000 дигитални компании на Стария континент.
Според Бонефал дигиталната трансформация може да помогне на европейската икономика да стане по-зелена и устойчива на бъдещи кризи. Ето защо континентът се нуждае от амбициозен бюджет, поставящ цифровизацията на преден план.
В новия бюджет на ЕС личи засилване на дигиталния фокус, отбелязва Бонефал, но добавя с разочарование, че специални потоци за финансиране на цифрови технологии, като програмата Digital Europe, не бяха увеличени. Тя настоява за по-силен акцент, включително защото страни като Китай, Южна Корея и САЩ няма да спрат да напредват и още повече да изпреварват Европа в области като изкуствен интелект (AI) и 5G.
„Европейските лидери трябва да докажат, че цифровизация не е просто модна дума и да насочат парите си натам, за където говорят“, коментира Бонефал.
Кризата обичайно засилва тенденциите, това е и случаят с COVID-19. Показателно е колко много фирми, а и държавни администрации, макар и под принудата на обстоятелствата, дигитализираха работните си процеси. Това е „цифров скок“, станал възможен благодарение на вече задействали се промени.
През февруари D IGITALEUROPE очерта областите, в които е нужно да се инвестира, за се дигитализира икономиката – това са научни изследвания, AI и нови технологии, 5G, киберсигурност и големи масиви от данни (Big Data).
„Кризата COVID-19 не промени целите ни, но увеличи спешността“, казва Бонефал и добавя, че днес дигитализацията вече не е пожелателна, а е необходима за оцеляването на бизнеса. Това важи особено за по-малките компании, смята тя.
Европа има своите традиции и примери за постиженията тук са финландската Nokia, която е сред лидерите в производството на 5G оборудване, както и изцяло дигитализираната интелигентна фабрика на Schneider Electric, която използва набор от IoT сензори, за да увеличи производителността с между 2% до 7% и да постигне икономия на енергията до 30%.
Горните примери показват две основни причини за възприемане на тези технологии. Първият е, разбира се, повишаването на производителността и потенциала за растеж и конкурентоспособност на европейското производство. Дигиталният бизнес расте 2.5 пъти по-бързо от недигиталните компании.
Втората причина е устойчивостта. „Умните“ фабрики използват по-малко енергия, разхищават по-малко ресурси и замърсяват по-малко. „С други думи, дигитализацията на нашата индустрия е важен инструмент за постигане на целите на Европейския Зелен договор“, отбелязва Бонефал. Според GeSI & Accenture дигитализирането на европейския производствен сектор може да спести 2.7 гигатона въглеродни емисии до 2030 г.
За да има действително ефект, трябва да се осигури дигиталното обучение на хората, тъй като производственият сектор на бъдещето ще се нуждае от IT специалисти, техници, учени в сферата на данните и оператори на роботи.
Друг социален двигател, който ще определи успеха или неуспеха на този проект, е свързаността. Твърде малко хора в Европа имат достъп до висококачествени и надеждни интернет връзки. На национално ниво 5G разгръщането се случва бавно. Това трябва да се промени и възстановяването на COVID-19 трябва да постави свързаността като основен приоритет, настоява Бонефал.
За да се върне на крака в условията на свят след коронавируса, както и за да процъфтява, европейската индустрия трябва да се дигитализира. Това ще ускори възстановяването и ще ни помогне да постигнем нашите климатични цели. За да стигнат до там, частните компании трябва да бъдат насърчавани да предприемат цифровия си скок и правителствата трябва да дават приоритет на инвестициите в цифрови умения, свързаност и нови технологии.
„Накратко, сега е моментът да преоткрием нашата производствена индустрия, а не да възстановим старата“, обобщава Сесилия Бонефал-Дал.