Застрахователите предлагат да отпадне стикерът за „Гражданска отговорност“
Според бизнеса това ще доведе до намаляване на цената на полицата и до улесняване на процедурата по нейното сключване
Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) предлага отпадане на стикера, предназначен за удостоверяване на наличието на сключена застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. Според застрахователите няма необходимост от наличието на лепенката с оглед на съществуващите възможности за удостоверяване и контрол по електронен път за наличието на валидна застраховка, пише economic.bg.
Застраховките "Гражданска отговорност" се издават единствено и само чрез Единната информационна система за оценка, управление и контрол на риска (ЕИСОУКР), респективно от информационните системи на застрахователите, които са във връзка с нея. Това позволява всяка сключена полица да се отчита в реално време в Информационния център към Гаранционния фонд (ГФ), а контролът се извършва по електронен път.
Според компаниите това ще доведе и до икономия на значителни средства и ресурси, които натоварват цената на застраховката.
Отпадането на стикера би довело до пряка икономия за клиентите от стойността на самите стикери. В момента в премията по всяка застраховка е калкулирана и цената на стикерите с единична стойност 1.40 лева за брой, като при разсрочено плащане на 4 вноски сумата нараства до 5.60 лв. Общата икономия от отпадането на стикера, свързана единствено с изработването му, се изчислява на около 10.44 млн. лв.
Отпадането на стикера би довело също до икономия на значителният административен и финансов ресурс, който застрахователната индустрия ангажира за получаването, обработването, администрирането и отчитането на стикерите.
Премахването му ще улесни и сключването на застраховката онлайн и от разстояние и на безналичните плащания на премии и вноски по полицата. Тогава присъствието на клиент в офис на застрахователя няма да е необходимо.
Настоящата ситуация, свързана с извънредното положение, причинено от пандемията от COVID-19, категорично демонстрира смисъла и необходимостта от пълноценно дигитализиране на процеса по сключване на застраховката, категорични са компаниите, се казва в позицията на АЗБ.
АБЗ счита, че отпадането на стикера за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите е необходимо и ще бъде навременно, като ползите ще бъдат както за бизнеса, така и за потребителите на застрахователни услуги. За реализацията на това предложение са необходими промени в Кодекса за застраховане и други нормативни актове и АБЗ е готова да сътрудничи в това отношение, за постигане на резултат в полза на цялото общество.
АБЗ е изпратила предложението си към КФН и ще запознае с него и други компетентни по проблема държавни органи.