50-години опит: Как работи тол системата в Южна Корея?
Вижте какво споделят тамошните шофьори на леки автомобили
В Южна Корея имат работеща тол система от 50 години. Там въвеждат и поддържат тол система още от 1969 година. "Тол таксата се основава на концепцията, че потребителят, ползващ се от пътя, трябва да плати за услугата", каза Канг Сеок-Джин от Корейска магистрална корпорация.
В края на миналия век, между 1988 и 1999 година, автомобилите в Корея се увеличили с 40%. Това наложило промяна на ценообразуването на тол таксите. След проучване, Министерство на сухопътната инфраструктура и транспорт разделило превозните средства в 6 различни категории. Цената станала различна за мотоциклетите и за тировете, например, и за изминатите километри.
Построена още при въвеждането на тол услугата, бариерата на изхода на Сеул е най-голямата в страната. Всеки ден през нея преминават хиляди превозни средства, съобщава NovaTV.
"Тук технологията се нарича Hi-pass и работи с предплатена дебитна карта, която се поставя в бордовото утройство. При пеминаване през тол бариерата, устойството подава сигнал към системата. Таксата се заплаща по банков път чрез дебитната картата. Така мога да пътувам без да спирам, което е фантастично", каза жителят на Сеул Стив Милър.
По последни данни, от края на 2018 година, 85% от населението в Южна Корея предпочита използването на Hi-pass бордовите устройства. Цената на бордовите устройства в Южна Корея варира между 37 000 и 45 000 корейски вона или между 50 и 65 лв. Всеки, който желае да купи такова устройство, може да го направи чрез някой от офисите на Корейската магистрална корпорация, всяка бензиностанция, магазините за бяла техника или онлайн магазини. После го регистрира в сайта на Корейската магистрална корпорация и зарежда предплатената карта с желана от него сума.
"Ето така изглежда бордовото устройство. В него има фотоволтаична клетка, чрез която то се зарежда, с него получвате и дебитна карта. Можете да я зареждате чрез специални банкомати, които се намиерат на бензиностанциите или на местата за почивки по магистралите. След зареждане, я връщате в устройството и потегляте", каза още Марие.
За да се разтовари трафика в пиковите дни и часове, е разработена и система за отстъпки. Така, ако тировете тръгнат на път между полунощ и 6 сутринта, а леките автомобили между 18 и 22 часа вечерта, могат да получат до 30% отстъпка от тол тарифата.
И така, вече повече от половин век, в Южна Корея са свикнали, че за да имат добра пътна инфраструктура, е необходимо да плащат за нея.
Подходящо е да се прави сравнение с държава, където допреди 2-3 години работната седмица беше над 52 часа....