Осем известни компании, основани от тийнейджъри
Основателят на Subway създава компанията в търсене на пари за колеж
Докато повечето тийнейджъри изкарват пари чрез сезонна работа, някои създават бизнеси за стотици милиони долара. Компании, основани в студентски общежития или гаражи, са нараснали стотици пъти, докато се превърнат в едни от най-разпознаваемите имена в индустриите си, пише economic.bg.
Марк Зукърбърг създава Facebook в общежитието си в Harvard University заедно с няколко негови приятели. Платформата за социални мрежи позволи на студентите от университета да се свързват онлайн. С това Зукърбърг промени начина, по който хората започнаха да общуват помежду си. Младият американец осъществи идеята си, когато бе едва на 19 години.
Днес Facebook е една от най-големите платформи за социални мрежи с 1.59 млрд. активни потребители ежедневно, а според Forbes Зукърбърг е натрупал 69 млрд. долара.
Dell Inc.
Като първокурсник в University of Texas през 1984 г. Майкъл Дел започва да прави подобрения по компютри срещу заплащане. Още същата година той напуска университета, след като изкарва 80 хил. долара от дейността си. Той започва да работи върху бизнеса си, който тогава носи името PCs Limited. Подобно на Зукърбърг, Дел е на 19 години.
След време компанията му смени името си на Dell Computer Corporation, а по-късно - на Dell Inc. С времето тя стана една от лидерите за персонални компютри на стойност 45.2 млрд. долара. Майкъл Дел, чието богатство е над 31 млрд. долара, продължава да бъде изпълнителен директор на компанията-майка Dell Technologies.
Subway
През 1965 г. 17-годишният Фред ДеЛука се нуждае от още пари за колеж, затова решава да започне свой бизнес. Той се обръща към Питър Бък - ядрен физик и семеен приятел - за заем от 1000 долара. Заедно двамата отварят Pete's Super Submarines в Бриджпорт, Кънектикът. Няколко години по-късно компанията е ребрандирана на Subway. Франчайзът бързо се разпространява в САЩ и става най-голямата верига за бързо хранене в света.
Днес Subway има 24 008 локации в САЩ. Според New York Times ДеЛука работи в компанията до смъртта си през 2015 г.
WordPress
През 2001 г. Майкъл Валдриги създава проста система за управление на съдържание с името b2/cafelog. 19-годишният Мат Мюленвег използва системата за своя блог, когато изразява недоволството си от техническите ѝ характеристики. Ето защо развива нова версия на услугата, която днес е позната като WordPress.
Днес WordPress има над 20 млрд. уебстраници и повече от 409 млн. хора, които ги посещават всеки месец.
Yankee Candle
Когато е едва 16-годишен през 1969 г., Майк Китридж започва да продава ръчно направени свещи на съседите си за 2 долара. С увеличаване на търсенето, Китридж развива дейността си с малка работилница в гаража на родителите си. Бизнесът се разраства и се мести в стара хартиена фабрика в Масачузец. В крайна сметка Китридж продава компанията за 500 млн. долара.
Компанията, която Китридж „построи“ като тийнейджър, сега има над 500 магазина и над 19 000 търговци на дребно, продаващи продукти на Yankee Candle.
MyYearbook
В гимназията Катрин Кук заедно с по-малкия си брат се местят в нов град в Ню Джърси. Докато обмислят как да се запознаят с нови хора в новото им училище през 2005 г. те решават да създадат онлайн годишник. Когато по-големият им брат инвестира в идеята, My Yearbook започва да става популярна. През първата седмица 400 души се регистрират в социалната платформа, а за няколко месеца потребителите нарастват до 1 млн. За шест години те достигат 32 млн., а приходите от компанията - 23.7 млн. долара.
През 2011 г. Quepasa купува MyYearbook за 100 млн. долара. Днес тя носи името MeetMe.
Oculus
Палмър Лъки започва да се интересува от света на виртуалната реалност още от 15-годишен. Той си прави собствени VR очила, които нарича PR1, още на 17 години. Това е първият комплект очила, който успешно кара мозъка да „влезе в различен свят“. Този модел е и прототипът на Oculus VR - един изключително доходен бизнес.
На 21 години той продава Oculus на Facebook за над 2 млрд. долара.