Петима министри не могат или не искат да съберат неустойки от "Фрапорт" за летищата във Варна и Бургас
Държавата не може да контролира ефективно концесионните си договори, твърди Сметната палата
Петима транспортни министри за последните десетина години не са могли да се справят със събирането на неустойките от концесионера на летищата във Варна и Бургас "Фрапорт",пише mediapool.bg. Това са сегашният министър Росен Желязков, както и предшествениците му Ивайло Московски, Данаил Папазов, Александър Цветков и Петър Мутафчиев, става ясно от два одита на Сметната палата, засягащи концесията, стартирала през 2006 г.
По-старият одит е проверил как транспортното министерство е контролирало изпълнението на концесионния договор за двете летища към 31 декември 2012 г. Новият одит, публикуван в края на 2019 г. от Сметната палата, пък се отнася до контрола върху изпълнението на всички концесионни договори на транспортното ведомство за периода 2016-2017 г. Основното му заключение е, че министерството на транспорта не осъществява "достатъчно ефективен контрол" върху концесионните договори в ресора си.
Защо Летище Бургас има само два целогодишни полета, а във Варна са 20
През годините държавата многократно е претендирала неустойки заради забавяне на договорената инвестиционна програма от "Фрапорт", но компанията редовно е пращала възражения и не е плащала санкциите, става ясно от докладите на палатата.
От "Фрапорт" казаха, че ще отговорят на въпросите, но в следващите дни. От министерството на транспорта също обясниха, че ще отговорят към средата на седмицата.
От най-новия одит на Сметната палата се разбира, че транспортният министър е предявил неизпълнение на годишните инвестиционни планове на летищата във Варна и Бургас за 2012, 2013 г. и 2014 г. Изпълнението на плановете е проверявано не от самото транспортно министерство, а от външна фирма – "Топик сървиз" АД.
Общата неустойка, която транспортното министерство е поискало да се плати, е 296 028 евро за трите години. По данни на Сметната палата към 27 май 2019 г. сумата не е платена, тъй като е получено възражение от "Фрапорт" срещу констатацията за неизпълнение на инвестиционните планове. От одита не става ясно как се е развил случаят от средата на 2019 г. до момента.
Проблем има и с контрола върху инвестиционните планове на двете летища за 2015, 2016 г. и 2017 г. Към средата на 2019 г. транспортното министерство все още не е било възложило външна оценка на изпълнението им. Така на практика то се е отказало да контролира концесиите, смятат одиторите. За трите години "Фрапорт" е трябвало да инвестира 21 млн. евро в летищата, като в отчета си летищният оператор твърди, че е вложил в съоръженията 20 млн. евро.
През 2006 г. немско-българският консорциум "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" взе на концесия летищата във Варна и Бургас за 35 години. Според договора предвидената инвестиция за развитието и модернизирането на летищата до края на срока му възлиза на 403 млн. евро. На 10-годишнината от старта на концесията – през 2016 г., летищният оператор обяви, че е вложил 350 млн. лв. в подобряването на съоръженията.
В предишния одит на концесията, през 2012 г., Сметната палата обяви, че в периода 2007-2009 г. транспортното министерство е наложило неустойки на концесионера в размер на 5.6 млн. лв., които към 2012 г. не са били платени, а министърът на транспорта не е усвоил сумата от разкритата банкова гаранция за целта. Отговорните министри в предишния проверяван от Сметната палата период са били Петър Мутафчиев, Александър Цветков, Ивайло Московски и Данаил Папазов.
В одита от 2012 г. бяха посочени и други нарушения. Според документа изпълнението на основните инвестиционни проекти е стартирало с 2-годишно закъснение. Към края на 2012 г. е модернизирана съществуващата и е изградена нова летищна инфраструктура, без да е достигнато нивото на договорените инвестиции.
Към края на 2012 г. внесеното концесионно възнаграждение е било 92.3 млн. лв.
За периода 2007 – 2012 г. операторът отчита инвестиции за 118.7 млн. евро при планирани в договора 123 млн. евро. Одобрените от транспортното ведомство инвестиционни разходи по плановете за същия период са били 139 млн. евро.
Към края на 2012 г. е завършен изцяло проектът по рехабилитация на пистата за излитане и кацане на летище Варна, в който са вложени над 17 млн. евро. Впоследствие са изградени нови пътнически терминали на двете летища.
Управлението на летище Варна и летище Бургас, според мен е в пъти по-добро от софийското, а това че министрите са смотани и не стават за нищо е една много отделна тема.
дали с тим, дали с ибрикчиите на меркел (боко и захариева)… да не говорим за посланика на меркел …
изброените от теб държави гледат само печалбата и серът на хората и екологията.
Мерси тези крайности - аз по-предпочитам мотивацията в по-малките държави като Швейцария.
"Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" e 60% собственост на "Fraport AG Frankfurt Airport Services Worldwide" основан 1924та.
Естествено е, че НЕМСКИТЕ БОКЛУЦИ ще се съберат с нашенски мутри - и това е ФАКТ. Само ограничени селски дебили си въобразяват, че немската свиня е нещо.
Та я повторете пак нещо за ценностите?
щото така е в демокрацията - некадърността е стандарт.
Може би концесионера
трябва да наеме чужденец deal-maker да води преговорите да му плаща заплата от $100,000 вместо сегашните $20,000 (предполагам) най вероятно и заплатата да включва процент за повишение на полети и дестинации.
Може да има ситуация на немотивация - дори той/тя да увеличи полетите за Бургас преговарящия няма клауза в заплатата/договор за повишения - тоест няма мотивация.
Трето - дори да повишат полетите от Бургас печалбата им може да е по малка от да кажем ако вземат нови летища във Африка и Азия където има много повече население и такси за събиране. Тоест ако вложат 500 часа и $500,000 за преговори за Бургас печалбата им ще е по малка от ако сторят същото във Азия и Африка във по големи градове.
И затова Бургас е най последна грижа за такъв тип глобални компании.
А може да е предното - че няма в договорите им договорени incentives и бонуси за да правят постоянно усилия.
Договора за концесия може би трябва да включва и повишение на полети и дестинации, и би трябвало да може да се предо-говори.
Всяко партниране изисква периодично предо-говоряне. Но дали държавата има професионален deal negotiator какъвто е Donald Trump например където това е предмет който се учи в училище?
Дали има клауза за предоговаряне и неустойки?
Дано не се окаже че просто всичко необходимо се прави но авиолиниите отказват. Защо отказват? Може би държавата трябва да проучи отговора на авиолиниите — може да излезе че те не искат да работят с тази група заради международна репутация или може би става въпрос за пари пак. Може би трябва да се направи един списък 100 авиолинии на континент - кои са проблемите на двете преговарящи страни за да не отворят на Бургас.
А ако се окаже че има спънки от наша страна?
Има държави искат всичко да са номер едно.
Ето Дубай, ето Холандия, ето Япония ето Китай. Защо в този случай ние получаваме такъв запъртък?
Не разбирам този рев за неизпълнение на концесионни задължения!!!
Летището е номер едно причина за да се държи Бургас малък и беден.
Много хора ще си помислят че това е заговор срещу държавата.
Но аз мисля че това е просто е един жалък пример на на кадърност и безхаберие.
Ако ТИМ са били успешни и добри във химията това не значи че са добри в транспорта. Във този случай има много гнило.
Те напълно бездействат. Те не показват как преговарят със авио-линиите във Азия Европа и Америка.
кмете, изисквай да ти дават доклади всеки месец за това какво са свършили!!!!
Те не са модернизирали летище Бургас още излежда старомодно и тъпо.
И ако видиш подозрителни отказвания изисквай ние да правим преговорите.
Вие от устата на маймуна бонбон вземали ли сте?
Нооо… такива са евроатлантическите ценности и немските бизнесмени с куфарчетата ги владеят много добре.
Разваляне на концесията и плащане на неустойка....