На среща в регионалното министерство настоях Карнобат да влезе в новата ОП „Региони в растеж”
В нея са мерките за енергийна ефективност и всичко, което касае градската среда, а сега е съсредоточена в големите градове
Кметът на Карнобат Георги Димитров се срещна с ресорния зам.-министър в МРРБ и постави проблеми, свързани с общината, която управлява четвърти мандат. Основната тема е липсата на възможност за по-малките общини да кандидатстват по новата ОП "Региони в растеж".
- Г-н Димитров, били сте на среща в Министерството на регионалното развитие, какви теми, свързани с Карнобат, поставихте на нея?
- Основният проблем, който представих на срещата, е, че само град Бургас влиза в новата ОП „Региони в растеж”. Потърсихме възможност това да се случи и с двата големи града – Айтос и Карнобат. Оказва се, че 225 общини към настоящия момент са в Програмата за развитие на селските райони и само 40 от големите градове попадат в новата ОП „Региони в растеж”. А именно в нея са мерките за енергийна ефективност, които можехме да реализираме и всичко онова, което касае градската среда. Този ресурс в момента се съсредоточава в големите градове.
Ние не искаме да ощетяваме бюджета, нормално е да се развиват големите градове, но преследването на моноцентричен модел обрича на обезлюдяване други големи райони в България и не става дума само за Северозападна, за която сме свикнали да говорим. Това се случва вече и в селата в Бургаска област.
- Превозвачите се отказаха да протестират за три месеца, но проблемът в Бургаска област засяга най-много Карнобат. Какви бяха исканията им във връзка с транспорта в карнобатско?
- По този въпрос бях на среща с министъра на транспорта преди изборите. Субсидиите, които получаваме, са твърде малко. За 30 населени места в община Карнобат, ние получаваме субсидии само за село Раклица.
- Как се стига до този казус, защо няма субсидии за останалите 29 села?
- Истината е, че методиката за определяне на тези субсидии е грешна. Тя важи са населени места с полупланински характер и такива, в които има повече жители. Нашият проблем обаче е, че не можем да обслужваме селата с малко хора. Там може да има от един до пет души, но те имат потребност да отидат до големия град, да си купят стоки от първа необходимост. В 7-8 села в карнобатско вече нямаме и магазини и хората дори хляб не могат да си купят.
Най-големият ни проблем е транспортното обслужване в селищната система. В Бургаска област най-големи проблеми има в Малко Търново и в Карнобат.
- Как може да се решат тези проблеми?
- Общините нямаме нито финансов механизъм, чрез който да дофинансираме тази дейност, нито имаме материалните възможности. Да не говорим, че алтернативното решение да създаваме собствени губещи автотранспортни предприятия е немислима и неразумна идея.
- Какви са реалните загуби на фирмите, за които те претендират в Карнобат?
- За нашата община те са над 70 хиляди лева. Най-големият проблем е при нас, защото имаме най-много села в цялата област. Не всички от тях са равностойни. По отношение на големите села като Антимово, Драганци, например, нямаме проблем с транспортното обслужване. Там фирмата не може да каже, че е на загуба. Може да не е на печалба, но поне е на нула, тъй като има много повече пътници. За Кликач и Соколов е същото, но това не се отнася например за селата Железник, Сан Стефано, Добриново, Деветак, Деветинци, Глумче, Зимен. Проблемът там е голям и е от много дълго време.
Он си знае.