Музикаутор: Над 150 000 лева дължи АРТ БГ за музикални лицензи само в България
Над 150 хиляди лева за музикални лицензи за 2018 и 2019 година дължи един от най-големите организатори на концерти у нас АРТ БГ. Българският промоутър има сключени договори с Музикаутор, колкото да изпълни законовото си задължение, но след това не изплаща възнаграждения за използваната авторска музика. Тук влизат концертите на Дейвид Гарет, Енрике Иглесиас, Хосе Карерас, The Chemical Brothers, Йоргос Даларас, както и три концерта на Горан Брегович.
Фирмите на АРТ БГ са повече от 15 – те развиват дейност и оперират под една марка, след което биват изпразнени от активи или прехвърляни на трети лица. Това ги превръща в кухи фирми и изключва възможността да изплатят задълженията си, дори и да бъдат подведени под съдебна отговорност. Въпреки че осъди организатора, Музикаутор не успя да събере дължимите на правоносителите възнаграждения.
Същата схема използват най-големите български промоутъри Болкан Ентъртеймънт Къмпани и Моко Сълюшън, София Мюзик Ентерпрайсис (SME), което опорочава целия сектор за организиране на концерти в България. Въпреки липсата на формално нарушение на закона, тези практики ощетяват автори, издатели, подизпълнители и аудиторията, за които музиката е основен фактор и носи добавена стойност.
Фактически страда един цял сектор от бизнеса и културния живот на страната. Нарушен е имиджът на организаторите на концерти, а хиляди фенове са разочаровани. Загуба на доверие се наблюдава от мениджърите на групи и международните спонсори спрямо българските организатори на концерти и все повече компании, представляващи световно известни артисти, пропускат страната в календарите си.
Засегнати са и други сектори, което влияе на цялостния ръст на икономиката. Губеща е и местната власт, защото отменянето на концерти води до туристически отлив. Финансовите институции също понасят загуби, като по предварителна оценка става въпрос за близо 2 милиона лева.
Българските промоутъри станаха скандално известни и в чужбина, тъй като тези случаи не са изолирани само в България. Имиджът на страната ни е сринат, при това в очите на големи световни звезди.
Ето ги и примерите:
Единствено за концерта на Енрике Иглесиас в България АРТ БГ ощетява авторите с 65 000 лева. Три от предстоящите концерти на испанския изпълнител в Хърватия, Беларус и Латвия, са отменени, тъй като според агенцията, представляваща артиста – Creative Artists Agency (CAA), българската компания не е изпълнила договорните си задължения нито финансово, нито организационно. Загубите от отмяната на концертите възлизат на близо 1 милион евро.
Според „Pollstar“ АРТ БГ не са заплатили нито на залите, нито на изпълнителите от концертите на Брайън Адамс, Хосе Карерас и Малума в Гърция. В своя публикация изданието IQ твърди, че гръцката компания за продажба на билети Viva ще съди АРТ БГ с искане да й бъдат върнати 737.6 хил. евро от продажби на събития, по които българската фирма не е изпълнила задълженията си като организатор. Латвийската платформа за продажба на билети Bilesu Serviss обяви, че е сигнализирала на полицията в страната за случая с предполагаема измама от страна на АРТ БГ. CAA пишат още, че заедно със засегнатите компании за продажба на билети и залите домакини възнамеряват да предприемат правни мерки срещу компанията, отговорна за създалата се ситуация.
Дружеството за колективно управление на права „OSA” в Чехия успява да осъди една от фирмите на АРТ БГ за концерти от 2017 г., но не може да си събере взиманията. От 2017 г. до момента са проведени два концерта без лиценз.
Проблемите в сектора са очевидни и те изискват реакция. За пореден път сезираме Министерство на културата, както и Комисията по културата и медиите в парламента, защото:
► У нас няма регистър на коректните и некоректните в бранша.
► Няма застраховка срещу банкрутирали промоутъри.
► Няма нито контрол, нито сериозна гаранция, че ако планираните събития не се състоят, някой ще понесе отговорност.
► Компаниите, които продават билети, често превеждат предварително сумите за пропуските на организаторите. Организаторът задържа средствата и авторите и потребителите са ощетени.
Решението е, да се създаде нов механизъм от институциите, чрез законодателни промени, който да подсигури изплащането на авторски възнаграждения. Залите или платформите за продажба на билети могат да гарантират със задържането на средства последващото изплащане на авторски права. Необходимо е да се регулира тази сфера и да се гарантира провеждането на концерти при ясни правила, отчитащи законните интереси на организатори, зали, изпълнители, правоносители, платформи за продажба на билети и зрители.
Засегнатите са твърде много, за да бъдат пренебрегнати, затова тези порочни практики трябва да бъдат прекратени веднъж завинаги!