Шоколадите наблъскани със захар, какао почти няма
Повече захар, по-малко какао и добавено палмово масло – това съдържат най-разпространените марки в търговската мрежа у нас
Само 2 от 27 тествани марки на нашия пазар отговарят на изискването за шоколад на Европейския съюз – а именно да има над 35% обща какаова маса. Експертите установяват, че всъщност, хапвайки
Останалите 25 могат да се считат за млечен шоколад, твърдят „Активни потребители“.
Повече захар, по-малко какао и добавено палмово масло – това съдържат най-разпространените марки в търговската мрежа у нас, твърдят от организацията.
Съдържанието на въглехидрати е твърде високо, но пък масово се икономисва какаото, което е основната съставка, но и най-скъпата. Неслучайно европейското законодателство е установило минимална норма от 35 %, обясни Богомил Николов от „Активни потребители”.
При 22 от 27 марки количеството на захарта е 50% и повече, а при 4 достига 60%. Само при 5 шоколада захарта е под 50%.
В теста са включени 27 търговски марки шоколади, закупени от различни търговци. От проучването са изключени тъмните шоколади поради отсъствието на национални и европейски критерии за тяхното качество.
Всичките 27 марки шоколад са сглобени от какаова пудра и какаово масло. Нито един не е направен по оригиналната рецепта с шоколадов ликьор.
Само при една марка е спомената държавата на произход на суровината.
При 17 от тестваните 27 марки се установява влагане на нетипични суровини. При 7 е добавяна растителна, основно палмова мазнина. Други 7 марки съдържат технологичната добавка Е476 (полиглицерол полирицинолеат), а една Е 492 (сорбитан тристеарат).
В 6 е добавяна лактоза, а при други 4 се прибавя лешникова паста без това да е отбелязано в наименованието на шоколада на лицевата страна на етикета, което представлява риск за алергичните потребители.
При нито една марка не е описано количеството на добавяната растителна/палмова мазнина, която трябва да е до 5% (критерий на ЕС).
Анализът на етикетите показва изключително високо съдържание на въглехидрати, най-вече захар, в проучваните шоколади, посочват от „Активни потребители“.
Основните изводи от изследването на „Активни потребители” са, че в търговската мрежа не се продава шоколад отговарящ на критериите на ЕС, а млечен шоколад, отличаващ се с понижено съдържание на какао. Няма нито една марка произведена по оригинална технология от шоколадов ликьор.
Масово шоколадите съдържат твърде голямо количество добавена захар, 50% и повече, което създава здравен риск за потребителите. В повече от половината (17 от 27) от предлаганите продукти се влагат нетипични компоненти като палмова мазнина и технологичната добавка Е476. При повечето търговски марки информацията на етикетите е поднесена нечетливо за потребителите.