Защо разширението на околовръстния път на Пловдив няма да започне скоро
Предстоят тежки процедури по проектирания, отчуждения и ОВОС, стана ясно от отговор на министър Петя Аврамова
Строителният министър Петя Аврамова отказа да се ангажира със срок за старт на разширението на околовръстния път на Пловдив.
Въпрос по темата на последния парламентарен контрол й зададе депутатът от „БСП за България“ Манол Генов.
Както става ясно от питането, реконструкцията касае следните отсечки - път III-805, участък от път I-8 Пазарджик – Пловдив – пътен възел Царацово – Съединение (км 0+000 до км 4+120), и път II-86, участък от път I-8 Пазарджик – Пловдив – Асеновград – Смолян (км 0+000 до км 14+750).
Според Генов околовръстният път на Пловдив е един от най-натоварените в страната.
„Които от колегите и гражданите са пътували по него, много добре знаят колко крещяща е необходимостта от неговото разширение“, посочи депутатът.
Основен ремонт в годините той не си спомнял да е правен.
„Правят се някакви текущи ремонти, изкърпват се определени участъци, задръстванията по него са ежедневие. Много често има пътнотранспортни произшествия с големи материални щети, ранени, убити“, каза още Генов.
Той наскоро разбрал от медиите, че е обявена процедура за проектиране, която включва всички необходими действия по започване на строителството.
„Моят въпрос е да прогнозирате: кога ще завършат тези процедури с проектирането, с одобрението на техническите проекти и кога ще започне строителството на този така важен участък от републиканската пътна мрежа“, попита Манол Генов.
Петя Аврамова отговори, че „реализирането на околовръстния път на град Пловдив е от съществено значение за района и е важен за развитието на индустриалната зона и връзката ѝ с града”.
През годините Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) работила за намиране на решения за модернизиране на пътните артерии, които образуват околовръстния участък (път III-805 и път II-86), с което да се намали времето за пътуване и да се повиши безопасността на движение.
“През октомври тази година Агенция „Пътна инфраструктура“ обяви обществена поръчка за изработване на технически проект и подробен устройствен план – парцеларен план за обект „Околовръстен път на град Пловдив – привеждане към габарит Г 23,5 с обща дължина на обходното трасе 18,7 км“. Индикативната стойност на поръчката е 3,75 млн. лв. без ДДС и се финансира от бюджета на Агенцията. Поръчката е в три обособени позиции. Срокът за подаване на оферти е до 9 декември 2019 г., а тяхното отваряне ще бъде на 10 декември 2019 г. Посочените срокове в поръчката включват само времето за извършване на проектно-проучвателни работи”, каза строителният министър.
В отговор на предишно питане тя обяснила, че сключеният през 2012 г. договор за изработване на идеен и технически проект за околовръстния път на Пловдив с „ТРАФИК ХОЛДИНГ“ ЕООД е бил прекратен поради промяна на цялостната концепция на проекта, свързана с обслужването на прилежащите урбанизирани територии.
В периода 2013 – 2017 г. била изпълнена процедура по реда на Закона за опазване на околната среда и за инвестиционното намерение на АПИ, с която влязло в сила Решение по оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) от 2017 г.
През месец юни тази година е била проведена работна среща с представители на Агенцията, областната администрация на област Пловдив, общините Пловдив, Марица и Родопи, както и други заинтересовани страни, с които са обсъдени инвестиционните намерения за изграждане на околовръстния път.
„На база получената информация и залегналите проблеми бе изработено задание за изготвяне на технически проект и изработване на подробен устройствен план – парцеларен план за околовръстния път“, каза още Петя Аврамова.
За трите обособени позиции министърката даде подробни обяснения.
“За Обособена позиция № 1 – необходимостта участъците от км 0+000 до км 1+460 на път ІІІ-805 и от км 0+000 до км 0+640 на път ІІ-86 да бъдат отделени в отделна обособена позиция е обоснована от интензивния трафик, който преминава по кръгово кръстовище, което се образува от пресичането на път I-8, път III-805 и път II-86, както и от незадоволителното състояние на моста над река Марица при км 0+311 на път II-86. Това е един от най-големите транспортни проблеми на гражданите, използващи този участък”, каза министърката.
Заданието предвиждало проектиране на двустранно разположени локални платна, разработване на две сложни пътни съоръжения с обща дължина над 700 м – естакада над кръгово кръстовище при пресичане с път I-8, продължаваща в мост над река Марица.
“За Обособена позиция № 2 – заданието предвижда рехабилитация на съществуващия пътен възел „Царацово“ и реконструкция на две от кръстовищата му за гарантиране на неосигурените към момента посоки и реализиране на двустранно разположени локални платна.
За Обособена позиция № 3 – заданието предвижда двустранно разположени локални платна, изграждане на големи съоръжения при пресичанията на трасето с пресичащи пътища: изграждане на 7 броя пътни възли, 4 броя мостови съоръжения, както и 5 броя пътни надлези и подлези”, обясни Петя Аврамова.
Съгласно влязлото в сила решение по ОВОС за кръстовището при км 6+945, с цел запазване в максимална степен на жилищните постройки в квартал „Коматево“, е одобрен вариант, при който е необходимо проектната ос на трасето да се измести в западна посока с около 300 м.
Междувременно за същата територия, разположена на запад от съществуващото трасе, е издадено разрешение за строеж на чуждестранен инвеститор. Община Родопи изразила мнение, че е необходимо да се представи ново вариантно решение, за да не се засегне територията на инвеститора, което прави невъзможен за реализиране одобрения вариант и налага да се търси ново проектно решение, което да бъде предоставено за преценка от Министерството на околната среда и водите (МОСВ). В случай че МОСВ потвърди съществуващото решение по ОВОС за изпълнение на одобрения вече вариант, същият трябва да бъде разработен в техническия проект, заяви още Аврамова.
Манол Генов благодари “за изчерпателния и изключително подробен отговор”.
“Но аз зададох един въпрос – да ми дадете някаква прогноза все пак. Ясно ми е, че трябва допълнение да мине към оценката за въздействие върху околната среда с това ново трасе. Ясно ми е, че за проектиране има някакви срокове. Може да има обжалване на тези резултати, които ще бъдат обявени при приключване на процедурата за избор на изпълнител. Но все пак и аз, и гражданите, всички хора, които ползват този път – Вие посочихте особената необходимост от неговата реконструкция и от неговото привеждане в нормално състояние за съществуващото движение, потоци от автомобили по него – да имат някаква искрица надежда. Да кажете как прогнозирате: кога ще завършат тези процедури и кога някой си премиер може да отреже лентичката при издаване на строителното разрешение на този път“, призова депутатът.
В дупликата си Петя Аврамова обясни, че самият Генов изброил част от процедурите, които трябва да бъдат извървени, за да се стигне до финалната права и да започне строежът.
“Само да допълня, че важна точка от техническия проект в обособената позиция, за която последно говорих, е изместване на ведомствена жп линия на „КЦМ 2000“ АД, тъй като в непосредствена близост до съществуващия жп прелез има стълбове с високо напрежение.
Предвид факта, че очакваме да бъде започната нова процедура по Закона за опазване на околната среда за Обособена позиция № 3, както и предстоящи отчуждителни процедури на този много сериозен проект и в трите обособени позиции, на този етап не бих могла да се ангажирам с конкретен срок – конкретна дата, в който ще имаме пълна проектна готовност за стартиране на реалното строителство”, заключи министърката.