Всички избиратели в Пловдив, подкрепили по-справедливи данъци, са огорчени от драстичното увеличение
Нека първо да се извърши ревизия на договорите и тогава да се прецени дали е нужно вдигане на налозите, настоява областният координатор на НФСБ
Новият кмет на Пловдив Здравко Димитров след изборите поиска вдигане на данъци и такси. Налогът при покупко-продажба на имот да се увеличи от 2,5 на 3%, таксата битови отпадъци – от 1,5 на 1,8 промила, а туристическият данък да се вдигне средно с по 20 стотинки на нощувка, предлага градоначалникът от ГЕРБ. Намаляване на налога на автомобилите, но само от най-екологичните категории – евро 5 и 6, е друго негово предложение. Какво обаче мисли по въпроса общинският съветник от „Националния фронт за спасение на България“ Костадин Гаров, който е и областен координатор на партията за Пловдив-град?
- Г-н Гаров, как ще коментирате предложението на новия кмет на Пловдив Здравко Димитров за вдигане на данъците и таксите?
- Интересно е, защото преди избори какво се случва: служителите на общината получават бонус-премии (на тримесечия) няколко дена преди изборите, а след изборите се оказва, че увеличаваме данъците. Защо това не бе казано в предизборната кампания? В случая не е коректно спрямо пловдивските избиратели, а доколкото разбирам – и спрямо избирателите в редица други градове. Не може след избори да правим неща, които противоречат на това, което говорят кандидатите по време на предизборната кампания.
- Какви са тези бонуси за служителите? Виждате връзка с вдигането на данъците ли?
- Не, няма връзка, но е интересен аналогът. Как се раздават премии преди избори: на тримесечия се отпускат такива в предприятията от фонд „Работна заплата“, ако има спестявания. И общинските служители, доколкото разбрах, са получили солидни премии, което обикновено, като практика в Община Пловдив, съвпада с периода преди изборите. Сигурно не е свързано с изборите, най-вероятно е чиста случайност, но е факт. Фактът си е факт. А след изборите се оказва, че парите не са достатъчни и трябва да увеличаваме данъците, защото, видите ли, няма как да се справим с бюджета.
- А колко е бил разходът за тези бонуси, знаете ли?
- Точният разход не го знам, но по информация от хора, които са получавали, е бил между 50 и 200 лева на служител. Раздавани са не във всички предприятия и общински структури, но в повечето.
- На всяко тримесечие се получават такива бонуси, така ли?
- По принцип, да. Ако има спестявания във фонд „Работна заплата“, на тримесечия могат да бъдат разпределени. Това си е практика.
- Това редно ли е според Вас?
- Според мен е абсолютно неправилно да бъдат разпределяни непосредствено - няколко дена, преди изборите, защото това логически може да бъде обвързано, имам предвид получаването на средствата - с гласуването. От тази гледна точка мисля, че не е правилно.
- Аз питам по принцип. Защото ако премии се раздават на всяко тримесечие, това, дали има избори или не, не е от толкова голямо значение. Въпросът е дали е редно да се раздават бонуси „на калпак“, вместо, примерно, като награда за добре свършена работа?
- Това вече е по усмотрение на прекия ръководител, така че най-вероятно е така. Не мога да кажа кой как взима оценката, но разбира се, че ще има някакви критерии.
- А иначе по принцип как оценявате възнагражденията в Община Пловдив?
- Личното ми мнение е, че администрацията е ниско платена, но това важи за повечето общински структури. Защото има дисбаланс между това, какво може да си позволи да плати Общината, специално за високо квалифицирани кадри и експерти, и това, което може да плати частният бизнес. Мисля, че би трябвало да бъдат по-високо платени, но наистина за момента положението с възнагражденията не е розово. И приветствам увеличенията на заплатите, които предстоят от Нова година. Става въпрос за вдигане на минимални работни заплати, което ще се отрази на доста общински служители. Но винаги има какво да се желае на база възнаграждения. Мисля, че тепърва трябва да има, най-вече за специалисти и експерти, по-големи възнаграждения, защото частният бизнес изсмуква качествените кадри, които искат повече средства. Наистина в Общината трудно може да се работи със 700, 800 или 900 лв. работна заплата.
- Вие обаче не подкрепяте вдигането на данъците, доколкото разбирам.
- Увеличението на данъците в случая не го подкрепям поради няколко причини. Първо, защото в нашата платформа беше заложено преразпределение и намаление на някои от данъците. Второ, защото г-н Димитров също говореше по време на кампанията, че са нужни по-справедливи данъци и те трябва да бъдат преразгледани, което оставяше впечатлението, че ще има намаление на налозите, но в крайна сметка се оказа, че не е така. Трето, защото по негови думи – необходимо е да бъдат увеличени някои от данъците, конкретно такса битови отпадъци, защото, видите ли, имало сключен договор няколко месеца преди изтичането на мандата, според който Общината се задължава да плаща повече. Добре, но в този случай имаше ангажимент от негова страна за ревизия на тези договори и на управлението. А какво се случва сега?! Ами нека първо да ревизираме, да видим какво е положението при ревизията и тогава да преценим дали това трябва да остане така! А не „на база на това, което е до момента, ние трябва да увеличаваме данъците, защото нямаме друг избор“. Поради тези три причини не съм съгласен с предложението за новите данъци и такси и няма да го подкрепя в Общински съвет на сесия.
- Вие казвате ли, че Здравко Димитров е излъгал по време на предизборната кампания?
- Казвам, че остава горчилката у всички пловдивчани и избиратели, които са подкрепили едни справедливи данъци, а в случая, след вота им увеличават драстично някои от налозите. Ако случващото се сега им беше заявено преди изборите, тогава щеше да е честно и справедливо.
Изядоха всичко. Изкрадоха всичко.
Сега някой трябва да работи и всеки се разбяга зад граница нали?
Сега някой трябва да плаща данъци.
А били обидени от данъците. Хем боли хем сърби.