Дори и след смъртта: Жените печелят по-малко от мъжете
Неравенството по пол сред звездите е осезаемо
В съвременния свят смъртта не е оправдание да спреш да работиш. Ето, Джеймс Дийн ще се появи в новия филм Finding Jack за Виетнамската война. Образът на Дийн ще бъде компютърно генериран от стари записи и снимки, но ще бъде озвучаван от друг актьор. Сега мъртвите се конкурират с живите.
Решението духът на красивия актьор да се върне обратно на екрана бе посрещнато с негодувание от живите му колеги. Но подобно нещо не се случва за първи път. Нат Кинг Кол пя с дъщеря си Натали на връчването на наградите Грами през 1991 година чрез видео стена.
Тупак Шакур излезе на сцената с Доктор Дре и Снуп Дог през 2012 година, а Майкъл Джексън пя като холограма на наградите Billboard през 2014 г. "Безсмъртието е единственият истински успех“, казва Джеймс Дийн някога.
И се оказва прав. Голяма част от звездите продължават да печелят добре и дори са продуктивни след смъртта си. По време на звездния си живот известните оставят следи след себе си. Те поддържат огъня на звездите дори и след смъртта им. Видеа, записи на гласът им, снимки, разкази за техния характер – те представляват тяхната марка и в отвъдното. Ала това важи повече за мъжете, отколкото за жените.
Дамите често са поставяни в сексуален контекст. Следите, които те оставят са свързани с тяхната красота, младост и чувственост. Голяма част от тяхната икономическа и символична цена се крие в телата им. А това води до неравенство на половете, дори и след смъртта. Мъртвите дами рекламират шоколади и парфюми, докато Айнщайн – хляб "Гений“, а Стийв Маккуин – Ford Puma.
Колко голяма е пропастта между половете дори и в смъртта се вижда и от класацията на Forbs за починалите, които са заработили най-много през изминалата година. В първите 10 места има само една жена. Това е Мерилин Монро.
От 52 звезди, които съставят целият списък – едва пет са жени. Компания на Монро правят Елизабет Тейлър, Бети Пейдж, Джени Ривера и Уитни Хюстън. Мъжете, най-вече Майкъл Джексън и Елвис Пресли, доминират класацията още от нейното създаване.
Печалбите им са значително по-големи от тези на дамите. През 2016 година печалбата на Джексън стига 825 милиона долара, но през 2018 г. сумата е значително по-малка – 60 милиона долара. Това е най-ниското ниво, до което Краля на попа стига. За сравнение, най-високата сума, която Монро някога е "заработвала“ след смъртта си е 13 милиона долара през 2019 година, позволявайки и да остане на 8 място в класацията.
Защо жените остават толкова назад? След себе си мъжете оставят книги, музика, текстове, които са композирали сами. Те се използват след смъртта им и генерират пари за тях. Докато жените често са използвани като рекламни лица, за да генерират печалба, но за други, пише Днес.бг.
21 век обаче е на път да промени картинката. Жени като Опра Уинфри и Джоан Роулинг знаят цената си и имат пълен контрол над икономическата, символична и културна следа, която оставят. Никой няма да си позволи да използва лицата или телата им за реклама след смъртта им, но работата им приживе ще продължава да им носи солидни суми пари, дори и в отвъдното.
За щастие, всички съвременни дами, които са бъдещи кандидати за топ местата в класацията, имат още дълги години живот пред себе си. Това означа, че ще отнеме дълго време преди списъкът на Forbs да промени напълно облика си.