"Бонус-малус" при "Гражданската" - двойно наказание или справедливост?
Целта е намаляване на катастрофите, твърдят от Института за пътна безопасност
Комисията за финансов надзор завърши окончателното си предложение за системата "Бонус-малус", която ще определя цената на "Гражданска отговорност" за шофьорите. Според проекта, който ще се обсъжда в следващия месец, примерните шофьори ще плащат 23% или 25% по-ниска застраховка, а за нарушителите тя може да скочи и с 400%. Всичко ще зависи от получените актове и влезли съдебни решения за нарушения на пътя.
Идеята е шофьорското досие да се попълва през следващата година, а от 2021 системата да заработи.
"Системата е за коригиране поведението на водачите. Това предложение не е само за корекция на цените, но и за безопасността", посочи Емил Марков от Института за пътна безопасност в "България сутрин".
По думите му се очаквало още в първата година да има по-малко катастрофи и ранени - една от големите цели на промяната.
"Няма такова нещо като двойно наказание, идеята е да има повече справедливост при плащането. На всички е ясно, че пътищата са зле, има какво да се коригира в системата", коментира той.
Пред Bulgaria ON AIR председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов подчерта, че "Гражданската отговорност" не е възпитателен продукт.
"При този нов прочит не виждаме нищо ново. Носим си отговорността, когато нарушаваме Закона за движение по пътищата. Държавата да си оправи пътищата", призова той.
Някой карал с превишена скорост, гражданите застрашени, накрая печели някоя застрахователна компания, къде е логиката?