Кой е новият собственик на Виваком
United Group е сериозен играч на балканския телекомуникационен и медиен пазар
Най-големият български телеком – БТК, известен повече с бранда "Виваком", е на път да се сдобие с шестия си собственик, откакто през 2004 г. държавата продаде мажоритарния си дял в него. Миналата седмица стана ясно, че компанията United Group купува БТК в сделка, която се оценява на €1,2 млрд., което е около четири пъти повече, отколкото сегашните продавачи (бизнесменът Спас Русев и руската ВТБ) платиха за активите преди 4 години.
United Group е сериозен играч на балканския телекомуникационен и медиен пазар. Фирмата със седалище в Амстердам е най-големият доставчик на платена телевизия, интернет и фиксирани телефонни услуги на територията на бивша Югославия, като нейни клиенти са над 1,8 млн. домакинства в 6 държави, а годишните ѝ приходи са над €714 млн. Нейният мажоритарен собственик е базираният в Лондон европейски инвестиционен фонд BC Partners. От началото на бизнеса си до сега фондът е приключил над 100 придобивания на дялове в компании с обща стойност от над €130 млрд. В момента портфолиото му включва 17 дружества с годишни приходи от над $35 млрд. Сред най-успешните му инвестиции са най-голямата британска частна болнична мрежа General Healthcare, която придоби за €1,6 млрд. и продаде през 2006 г. за €3,2 млрд.
През 2018 г. ВС Partners придоби мажоритарен дял от United Group от американския инвестиционен фонд KKR, който все още запазва участие в групата. При сделката United Group беше оценена на €2,6 млрд.
Проблеми на запад от Калотина
Но в съседна Сърбия, където е най-голямата клиентска база на United Group, компанията е под натиска на властите. Белградската община и предприятието Beogradske Elektrane съдят дъщерната ѝ SBB за 1,18 млрд. динара (€90 млн.) заради незаконно поставяне на оптични кабели в шахтите на топлопреносната мрежа, които са общинска собственост, и кражба на електроенергия. Според общината става дума за 60 км нелегални кабелни линии.
През септември и потребителската организация Efektiva внесе в Министерството на търговията, туризма и телекомуникациите колективен иск срещу SBB с твърдения, че компанията използвала електроенергия от общите електромери на сградите, за да захранва своите устройства. От компанията отричат нередности, като предоставят договори с Министерството на капиталните инвестиции от 2005 г., които им позволяват да използват инфраструктурата.
Според местни издания причина за атаките е бизнесменът Драган Шолак, който е председател на консултативния ѝ съвет и акционер с неназован дял в United Group. Шолак е нарочен за спонсор на опозицията срещу управляващата Сръбска прогресивна партия на президента Александър Вучич. Той е смятан за близък до Драган Джилас, лидер на опозиционния Съюз за Сърбия. В интервю за сръбското издание "Блиц" Джилас казва, че е виждал Шолак само два пъти в живота си, но според близкия до властта в "Новости" Шолак е бил основен спонсор на кампанията на партията на Джилас за общинските избори в Белград през м.г., които бяха спечелени от Сръбската прогресивна партия. Според изданието през 2017 г. Шолак е купил от Джилас и сграда за €4,5 млн., която още преди сделката е била ипотекирана от бъдещия собственик.
Новинарският тв канал N1, който е част от портфолиото на SBB, също е смятан за критичен към управляващите в Сърбия – самият Вучич казва, че Шолак използва телевизията за опозиционна кампания. Като в комплекта се прибавят и Сорос, и конспиративните теории за американско влияние, United Group става удобна мишена.
Драган Шолак започва бизнеса си с търговия на видеокасети в Крагуевац в началото на 90-те години на миналия век, като за две десетилетия успява да превърне компанията си в регионален играч на пазара на реклама, медийно съдържание, кабелна телевизия, достъп до интернет и фиксирани телефони. През 2002 г. с инвестиция от $10 млн. на Southeastern Europe Equity Fund, тогава под оперативното ръководство на фонда на Джордж Сорос Soros Private Fund Management, Шолак започва изкупуването на кабеларки в Ниш, Нови Сад и Белград, които обединява под бранда Serbia Broadband (SBB). През 2004 г. получава допълнително финансиране от още $15 млн. от Европейската банка за възстановяване и развитие.
През 2007 г. базираният в Лондон инвестиционен фонд Mid Europa купува SBB заедно с Telemach – доставчика на кабелна телевизия в Словения и Босна и Херцеговина, и през 2012 г. обединява бизнесите под шапката United Group. През 2014 г. мажоритарният дял от компанията е продаден на американския инвестиционен фонд KKR за €1,3 млрд., като ЕБВР и Драган Шолак запазват участие. Местни издания натъртват, че тогава шеф на KKR e бил бившият директор на ЦРУ ген. Дейвид Петреъс.
Между Джилас и Шолак има и българска връзка – през 2013 г. бизнесменът Красимир Гергов купи от компанията на Джилас Multicom Group рекламната компания Direct Media с бизнес в Сърбия, Черна гора, Македония и Албания. През юни 2018 г. Гергов продаде Direct Media на United Media, която е част от United Group.
Интересна подробност е, че някога Шолак е искал да развива бизнес и в България – през 1994 г. заедно с Александър Янкович е регистрирал фирма - "Оникс" ООД, но тя не е извършвала дейност.
Влизането на инвеститор от такъв ранг e добър сигнал за българския пазар
Адв. Христо Нихризов*
Финализирането на сделката с "Виваком" се очаква да се случи през първата половина на 2020 г., като част от този процес ще бъде получаване на разрешение за придобиването от антимонополните регулатори. В зависимост от структурата на сделката, тя може да подлежи на разрешение от българската Комисия за защита на конкуренцията (КЗК). В този случай решението на антимонополния орган ще се очаква с голям интерес, особено в светлината на скорошния отказ на КЗК да одобри придобиването на ЧЕЗ от "Еврохолд". По-рано, през 2018 г., КЗК не даде зелена светлина и на друга голяма сделка – продажбата на Нова телевизия на чешката PPF Group. И двете решения бяха широко дискутирани в публичното пространство и имаше опасения за изпращане на лоши сигнали към бъдещите инвеститори в България.
При успешно финализиране на сделката за "Виваком" ще има ново разместване на българския телеком пазар. Миналата година другият водещ оператор – "Теленор", също смени собствеността си, след като норвежкият телеком Telenor продаде бизнеса си в региона на Централна и Източна Европа на PPF Group.
Новият собственик на "Виваком" е голям инвестиционен фонд, а не стратегически инвеститор, което може да е сигнал за нова сделка с телекома след 3 – 5 години. Влизането на инвеститор от подобен мащаб е добър знак за българския пазар. Такъв интерес означава, че България е на радара на професионални играчи, което може да окаже положителен ефект и върху други сектори от икономиката.
По данни на КРС през 2018 г. общият обем на пазара на електронни съобщения в България възлиза на 2,577 млрд. лв., като се отчита значително нарастване – с 5,5% спрямо 2017 г. Тенденцията за растеж се наблюдава и през 2019 г., а пазарът на електронни съобщения представлява 2,4% от БВП на България за 2018 г.
Българският пазар следва общата тенденция на развитие в сектора – предлагането на все по-голямо медийно съдържание от страна на телекомите, както и предоставянето на пакетни услуги (гласови услуги, интернет и телевизия). Потреблението на пакетни услуги нараства. В нашата практика виждаме динамика в пазара на електронни съобщения, както и тенденция към консолидиране сред по-малките оператори в сектора.
Друга голяма тенденция ще бъде развитието на 5G мрежата в страната и необходимите за това инвестиции. "Теленор", А1 и "Виваком" вече обявиха началото на своите тестове и дават сериозни заявки след първите резултати.
Секторът ще следва и глобалната тенденция на все по-детайлна регулация и стриктен контрол от надзорните органи.
Източник: Списание Икономист
Явно автора не познава добре знаците....като прочетох какво правил инвеститора в Белград....бахмааму и знака....
Ах, да - вадридският изрод с уродливите си лондонски йпита и гнусните си местни царедворци или откровени глисти като соломон паси.