Капан за красавици: Подаряват им „безплатен“ масаж и ги заборчват с кредит за 1300 лева
Ако в срок до 14 дни жертвата развали договора, отпада и необходимостта да връща „изтегления“ стоков кредит, обясниха юристи
Салони за ракрасяване в Пловдив и в София предлагат „безплатен“ масаж за наивни красавици. Дори интелигентни момичета като приятелката ми, попаднаха в капана, каза пред Нова телевизия млада дама, пожелала от водещият на „На твоя страна“ Георги Георгиев да не разкрива самоличността й, за да не злепостави своята позната пред нейните близки.
„Служителите събирали личните карти за договор. Приятелката ми питала защо“, добавя тя.
Така приятелката й се сдобива със стоков кредит, който да покрие покупката на скъпите кремове. Той е за 1300 лева, но ако не се плаща навреме, бързо тръгва нагоре, защото е с растяща лихва. Какво се е случило жената осъзнава едва след като напуска салона за красота в Пловдив и предупреждава приятелката си, че също е препоръчана.
„Естествено обаждането от козметичното студио не закъснява. Много настоятелно и на мен звъняха, но им казах, че това, което правят, граничи с измама“, разказва приятелката на измамената.
Проверка на Нова телевизия показва, че марката козметика, която се предлага на клиентите, има бази в София и Пловдив. Дистрибуцията започва първо в столицата, но след като схемата става печално популярна, бързо се измества към града под тепетата.
От студиото за красота твърдят, че не прилагат агресивни търговски практики.
„Това е лично решение. Нашата задача не е да ви бутаме чанта с продукти, а да покажем това, което компанията предлага и всеки да прецени дали желае. Ако на дамата й харесва, може да си го закупи“, каза управителката на салон за красота в Пловдив.
В Комисията за защита на потребителите вече са постъпили много сигнали. Започнала е проверка. Първият въпрос е има ли подвеждаща информация в договорите, които фирмата предлага на клиентите.
„Неравноправни клаузи не са открити, не се прилагат нелоялни или агресивни практики, поради което не можем да развалим договора“, уверява Игнат Арсенов от Комисията за защита на потребителите.
Проверка е направена и с таен клиент, който е тествал процедурите на място. Не са прилагани агресивни търговски практики.
За разлика от Комисията за защита на потребителите обаче адвокат Александър Масларски открива редица административни нарушения.
„По отношение на потребителските права е налице агресивна търговска практика, която се изразява в тези настойчиви телефонни повиквания. Когато се премълчава съществена информация, когато се съобщава на потребителя неверни факти, може да се говори за заблуждаваща търговска практика“, каза адвокатът.
Злоупотреби има и при използване на личните данни, категоричен е той.
Потребителите са принуждавани да споделят лични данни на свои приятели. В замяна на това им обещават безплатна или по-евтина услуга и продукти. Негласно съществуват много канали, по които в маркетингови компании постъпват лични данни по незаконосъобразен път.
Безплатната компютърна диагностика представлява лесен начин да ви промиват мозъка, твърдят във форумите потърпевши.
Така ловко си подбират думите, че ерудирани жени, каквато е моята позната, до последно не разбират за какво става въпрос, казва дамата, подала сигнала до Нова телевизия.
„За да попаднат в капана върху потребителите се прилагат манипулативни техники. Всяка стъпка е внимателно подбирана“, категоричен е маркетинговия експерт Георги Малчев.
„Проблемът е натиска върху хората да действат в среда, в която не могат да съберат допълнителна информация. Попадаш в обстановка, която ти създава усещането за експлозивност и е много трудно да не се повлияеш“, добавя той.
От фирмата твърдят, че не използват манипулации. Има ли право потребителят да развали договора за 1300 лева и да си получи парите обратно?
Когато сме пазарували извън търговски обект имаме право да върнем стоката в срок от 14 дни след получаването, обясниха юристи.
Така едновременно с договора за покупка на кремовете се прекратява и стоковия кредит. Ако търговецът откаже да развали договора в рамките на тези две седмици, на ход отново са контролните органи. Комисията за защита на потребителите може да наложи санкция на търговеца и да съдейства на потребителите да му бъдат върнати парите.
При такива продажби търговецът трябва да ни предупреди, че имаме право на отказ. Ако го премълчи, тогава срокът за оспорване се увеличава с една година. Ако обаче изпуснем законовия срок от 14 дни оставаме и с кредитите, и със задължението да изплатим кредита.