НАП започва стриктни проверки срещу бизнеса след 80 дни, как да се предпазите?
Данъчните запечатват обектите на неизрядните фирми
80 дни - близо толкова остават до влизането в сила на новите правила за отчитане на оборотите пред НАП, въведени в Наредба Н18.
Задачата на търговците в следващите 80 дни е да се свържат с производители на софтуер, които са лицензирани за тези цели и продуктите им са записани в списъка на НАП. От производителите на софтуер пък се очаква да приведат програмите във вид, уреден в Наредбата, като продуктът да не позволява външни манипулации, обясни пред репортер на TrafficNews говорителят на НАП Росен Бъчваров.
Целта на изискванията е да изкарат бизнеса на светло, но за всички търговци и счетоводители процесът по синхронизация с условията на Наредба Н18 все още не е ясен, нито е завършил.
Най-много са проблемите по отношение на внедряване на новите софтуери за управление на продажбите (СУПТО). Почти във всеки търговски обект, който осъществява преки продажби, има подобен софтуер. До момента търговците можеха да го ползват за лични цели, а да въвеждат отделно на касовия апарат, понякога избирателно или въобще да пропускат отделните продажби. Така оборотите можеха да бъдат лесно манипулирани, с което търговците укриваха сериозни доходи.
С новите правила, от НАП се надяват порочните практики на сивата икономика да бъдат прекратени. Затова се забранява т.н. "служебен бон", въвеждат се строги правила за сторно операциите, изисква се задължителна онлайн връзка със сървърите на НАП, като информацията от всяка касова бележка до 5 минути трябва да е в архива на Агенцията по вписване, забранява се използване на друг софтуер за продажби в заведението от официалния одобрен и обявен от търговеца за използван и много много други изисквания.
Всичко това обаче създава сериозни затруднения през хората, които трябва да се съобразят с новите изисквания - производители на софтуери, бизнес и счетоводители. Съществуват десетки рутинни дори всекидневни операции, които коренно променят своя облик в оперативната и техническа дейност, а междувременно търговците попадат в десетки гранични казуси, които изискват специално разглеждане.
За да се изчистят проблемите около въвеждането на промените за касовите апарати и отчитането, експерти от НАП организират няколко семинара в големите областни градове. В Пловдив събитието събра на 450 души, които зададоха десетки въпроси по текстовете, разкритикуваха някои от новите изисквания, заложени в Наредбата, а други одобриха.
Най-дискусионни бяха няколко новости по отчитането, касаещи чести случаи в търговските обекти. Така например специално внимание бе обърнато на това дали популярният продукт "Ексел" е софтуер за управление на продажби, от което зависи дали можете да го ползвате на работното място, където е софтуера, с който работите.
"Ексел СУПТО ли е? - това е често задаван въпрос. За да му се отговори, трябва да се запитаме дали той има функционалността на СУПТО по дефиниция. Това значи, че трябва да се въвежда наименование, вид, количество, цена, информацията да се обработва автоматизирано и да се отразява в база данни и да се записва. Екселската таблица не отговаря на такива изисквания, софтуера за издаване на фактури пък зависи от вида на софтуера. Ако запазиш фактурата вече е СУПТО, ако не я запазиш, не е", обясни експерт от НАП.
Такава трактовка обаче възмути залата заради двойния си стандарт. Подобни казуси са важни, тъй като е напълно забранено да се използват два СУПТО или пък ако има софтуер, който не е за управление на продажбите, той трябва да е свързан със СУПТО.
Санкциите за нарушенията са строги: Ако намерим друг софтуер, запечатаме обекта", посочиха от НАП. Целта е софтуертите е да не се използват за укриване на доходи от обектите, подчертаха многократно експертите пред публиката и допълниха, че каквото и несъответствие бъде открито по отношение на тях, търговците ще бъдат санкционирани, дори проблемът да е при разработчиците на продукта.
Големи дебати имаше и по отношение на електронните магазини, чиято дейност вече се регистрира в НАП. Така всеки потребител ще може да види информацията за търговеца, който стои зад онлайн магазина. Търгуващият по интернет, е длъжен да предостави на НАП информация за това кой поддържа сайта, какви стоки продава, кога е започнал работа и ако е прекратил -кога. Подобна информация би спомогнала за намаляването на измамните сделки онлайн. Общоизвестно е, че в интернет пространството има стотици нелоялни сайтове за търговия. Системата, чрез която ще работят, е приблизителна на структурата на софтуер за управление на продажби. Най-лесната възможност е производител да декларира съответствие с условията на Наредба Н18. Всичко се свързва с фискално устройство.
Според новите правила, вече трябва да се описва точно какъв артикул се продажба. Такова изискване съществува отдавана твърдят от НАП, но признават - до момента не са контролирали това детайлно. Така вече е забранено търговците да чукат продуктите ви под наименование "група А", "стоки" и подобни общи кодове. Според НАП е достатъчно и само „хранителни продукти“, „млечни продукти“ и т.н., защото и такива наименования са прекалено общо. На касовия бон трябва да се изписва например кисело мляко или хляб, но пък не е задължително да пише бял хляб, дори да има черен в магазина. С тези изисквания се прави опит клиентът да бъде защитен, защото на фискалния бон се описва приблизително какво точно е купил. Това обаче позволява и контрол върху продажбите и наличностите, признават от НАП.
Най-обсъждани бяха начините за описване на частични плащания в случая на капаро, като се оказа, че ще се описва с диези („#“) данни за капарото, а после крайната бележка, когато клиентът изплати сумата ще бъде чукната с търговска отстъпка, за да излезе точната сума. Това беше определено от залата в Пловдив като стъкмистика и веднага счетоводителите съзряха в това начин за хитреене.
До 1 февруари всички фирми трябва да са готови с въвеждането на новите изисквания. След това служителите на НАП ще започнат стриктни проверки. Санкциите - освен финансови, могат до стигнат до запечатване на обект.
Очевидно е силното желание на НАП да освети всички в България, даже успя да го направи за 5,2 млн българи без СУПТО и Касови Апарати, само с един линкс , НАП линкс. Контрола над онлайн магазините и хотелските резервации е най-готиното, познайте колко фирми ще останат в България с изключения на мобилни оператори и търговците на Бяла и черна техника.
Ако някой се съмнява, че няма план да се изгонят българите от България и че плана РанЪт е само плод на болно въображение, вижте политиката и действията на НАП, страста с която изпълняват Наредбата Н18 и интосиазма на Горанов.
Сигурно 1984г. е детска мечта за министъра на финансите и е прекръстил Big brothers в къде къде по ясна институция като НАП.
Стъпка първа всички търговци си купуват нови апарати и ново СУПТО, струващо малко под 1 млрд лв за бизнеса в България.
Стъпка втора НАП изгражда нова система с огромна база данни изпращаща се веднага, не че е невъзможно, Фейсбук и Ютуп са доказали, че е възможно, НО НЕ Е ЕФЕКТИВНО, НЯМА КОЙ ДА ГО ОТСЕЕ, АНАЛИЗИРА, камоли да го реализира като някакъв резултат за бюджета.
Стъпка трета, група новоназначени младежи в дирекция ФК към ЦУ на НАП ще извършват проверки, с цел големи глоби и запечатване на обекти, т.е. политиката на НАП се изразява с морков за малцина вносители на Касови Апарати и софтуер и тояга за всички останали.
Не е виновен Горанов, Галя Димитрова, Пламен Димитров, Васил Панов, Спас Шишков, че правят неща от които неразбират, като създават огромен разход за всички и невероятни затруднения за бизнеса, а всички вие който си траете, не протестирате и не гласувате.