Има ли българинът доверие на рекламите?
Има специфики в потребителското мислене, сочи проучване на Димитър Събев, икономист и журналист
Наблюдава се общ климат на недоверие в българския потребител. Това констатира Димитър Събев, икономист и журналист, след направено от него изследване, основано на връзката между маркетинга, потреблението и икономическия растеж.
В ефира на Bloomberg TV Bulgaria той отбеляза, че идеята на проучването е на базата на потреблението да се направят изводи за маркетинга. "Това изследване бе предприето през август 2019 г. В него се включиха 1400 души”, посочи той.
Събев определи позицията на българския потребител като все още сравнително отдалечена от западното разточително потребление и богатство. Според него доходите са важен фактор в случая, без обаче да са определящи. По думите му местоживеенето също е значим елемент.
Потребление на храни
Като интересен факт по отношение на потреблението на храни той посочи, че над 90% от участниците в анкетата имат опит с некачествени продукти от магазините. "Хората с по-високи доходи са по-малко критични към качеството на храните", смята Димитър Събев.
Потребление на лекарства
По повод потреблението на лекарства икономистът изтъкна, че висок процент от хората не купуват предписаните им лекарства. Освен това е на мнение, че лекарите са се превърнали в маркетингов канал.
"70-73% от запитаните са установили прекалено много реклами в кабинета на личния си лекар, аргументира се той. – 40% от респондентите са казали, че са им предписани болнични изследвания, които са били ненужни.".
В рамките на изследването са проследени и навици в сферата на туризма, пътуванията, възприемането на рекламата и домашната икономика.
"Отличителното в областта на домашната икономика е колко малко българите разчитат на взаимодействие със съседите си. 15% от анкетираните са обявили, че споделят веднъж седмично храна със съседите си", разкри друг факт от анкетата Димитър Събев.