Социалният ефект от концесиите в бургаското пристанище
"БМФ Порт Бургас" се гордее с екипа от хора, създаден и запазен през годините, с ръста на заплатите, условията за труд и обучение, модернизацията и инвестициите в екология, които осигурява
Гарантирани работни места, 60% ръст на заплатите за последните пет години. Инвестиции за десетки милиони в подобряване на условията на труд, в обучението и в здравето на работниците и служителите. Рязка модернизация на производствения процес. Силни екополитики.
С всичко това може да се похвали дружеството „БМФ Порт Бургас“, което пое стопанисването на пристанищните терминали „Бургас Изток 2“ и „Бургас Запад“ като концесионер преди повече от седем години.
Компанията тогава получи доверието на държавата и общината. Днес тя получава и техните комплименти за постигнатото - както видяхме на тържеството по повод юбилей от откриването на Контейнерния терминал (част от „Бургас Запад“).
„В последните четири години при нас не са извършвани съкращения. Назначенията са постоянен процес, а обявите ни за работа присъстват постоянно в специализираните сайтове, като търсим квалифициран персонал с експертиза, подходяща за нашата дейност“, коментира пред „Флагман“ главният юрисконсулт на „БМФ Порт Бургас“ ЕАД Весела Джунджурова.
Тя обръща внимание на условията на труд и на специалната социална политика на дружеството.
Работниците се чувстват сигурни, смята Джунджурова.
„Нашата основна цел по отношение условията на труд е да превърнем пристанището не само в бързо развиваща се компания, но и в модерно, привлекателно място за работа. Ние стриктно изпълняваме социалната програма, заложена в концесионните договори. Но не само това. Полагаме много усилия в насока да подпомогнем работниците да се почувстват удовлетворени от своята работа. Осигуряваме им здравословна среда и максимално добро и качествено работно облекло“, казва Весела Джунджурова.
В рамките на две години цената на това облекло на човек се е вдигнала повече от два пъти.
За миналата година средствата, изразходени по това перо, надвишават 400 000 лева, посочва главният юрисконсулт на дружеството концесионер.
„БМФ Порт Бургас“ надскача рамките на законовите задължения, свързани със здравни и социални придобивки.
„Ние ежегодно провеждаме не само изискуемите, но на доброволен принцип осигуряваме профилактични медицински прегледи, които са в диапазон, много по-широк от заложените в Наредба №3 за профилактичните медицински прегледи на работниците и служителите. Освен това осигуряваме на всеки един работник средства за отпуска и почивка. За работниците в специализираните ни комплекси, осигуряваме детоксикиращи напитки и оздравителна профилактика (балнеолечение).
Това са придобивки, които не са включени в индивидуалните и в колективния договори.Те се предоставят по преценка на работодателя ежегодно, ежемесечно, като по всякакъв начин се стремим да създадем благоприятни и здравословни условия на труд“, казва Весела Джунджурова.
Работниците и служителите от своя страна приемат новите правила за безопасност.
„В пристанището няма да срещнете човек без лични предпазни средства и работно облекло. В това отношение с гордост заявявам, че съзнанието на хората е изключително високо в последните няколко години“, посочва г-жа Джунджурова.
Концесионерът на пристанищните терминали в Бургас се гордее и с центъра за професионално обучение, чийто лиценз е разширен.
„Вече се извършва квалификация, преквалификация и обучение на външни курсисти за нови пет специалности – шлосер, заварчик, кранисти, монтьор на автотранспортна техника, техник на железопътна техника (локомотиви и вагони). Квалификацията и преквалификацията за нашите работници и служители е безплатна, като ние сме обновили изцяло материалната база. Разполагаме с компютри, интерактивни дъски, работни симулатори и всеки желаещ може да повиши своята квалификация и преквалификация в реална работна среда, като сме ангажирали основно преподаватели от местните университети“, казва още Весела Джунджурова.
Очаква се скоро да бъде придобит нов симулатор, който ще спомогне за обучението на кранисти и за усъвършенстване на професионалните им качества.
Освен това са инвестирани над 5 милиона лева за подобряване на битовите условия – това включва изграждане на съблекални, санитарни възли, два оборудвани фитнес салона, стифадорни, битови помещения за работниците. Осигурено е и столово хранене за работните смени, посочва юристката.
Размерът на възнагражденията, разбира се, е от особена важност за удовлетвореността на персонала.
Концесионерът има с какво да се похвали и в това отношение.
60% е ръстът на заработените средни заплати за пет години - от 2014 г. до момента, посочват от компанията.
„Това до известна степен произтича от въвеждането в експлоатация на нови комплекси, на нови машини, които са съвременни и имат по-висока производителност. Хората изпълняват и преизпълняват нормите си и чрез възнаграждения, формирани на базата на сделно-премиалната система, са увеличили и своите месечни доходи. Така че освен по-добрите условия на работа, освен обучението, можем с удовлетворение да кажем, че работещите при нас получават едни достойни възнаграждения“, казва Весела Джунджурова.
Според Стоян Петков – технически директор на „БМФ Порт Бургас“, в предприятието непрекъснато се въвежда в експлоатация нова техника, което облекчава работата на персонала.
Стремежът е да се сведе до минимум извеждането на машините за ремонт, което увеличава производителността на терминалите.
От друга гледна точка, концесионерът влага все повече усилия да защити всичките необходими изисквания за т.нар. зелени пристанища чрез съответни иновации, използване на възобновяеми енергийни източници и на способи за намаляване на вредните частици в района на и около пристанището.
„Другата седмица ще посетим Испания във връзка със закупуването на добавки за двигателите с вътрешно горене за намаляване на вредните емисии от машините“, казва техническият директор.
Никола Косев – директор „Експлоатация“ на Терминал Запад, потвърждава думите на колегата си по отношение на екомерките.
„Имаме инвестиции във високо технологични инсталации, които редуцират в много голяма степен разпрашаването, замърсяването на въздуха в сравнение с допреди това използваните“, казва Косев.
Грижата за екологията е съчетана и с други мерки в полза на работещите на пристанището.
Никола Косев дава пример с климатизирането на кабините на механизацията, както и използването на „всички възможни филтри за почистване на въздуха за кабините“.
Използват се и видеокамери за наблюдение на товарните процеси. Те се анализират, на база на което се редуцира рискът за работещите.
„Нормите и правилата за безопасност, въведени при нас с помощта на чуждестранни консултанти, отговарят на съвременните европейски и световни практики“, посочва от своя страна Весела Джунджурова.
Над 25 милиона лева са инвестирани за последните три години в механизация.
Закупени са пет 100-тонни мобилни пристанищни крана, осем кошотоварачни машини - част от тях чисто нови, седем телехендлера (телескопични товарачи), шест броя японски електрокари и мотокари, чисто нови вилкови повдигачи, контейнерни товарачи, изреждат от дружеството – концесионер.
„Следим пазара на специализираната механизация и се стремим да бъдем винаги 1 крачка пред нашите конкуренти“, категоричен е Никола Косев.
На източния терминал се обработват основно товари, свързани с медодобивния завод „Аурубис“. На порта се разтоварват концентрати и руда – внос за завода. От друга страна, „Аурубис“ изнася сярна киселина, която се натоварва на кораби пак през пристанището в Бургас.
Дали обаче това е достатъчно безопасно?
По отношение терминала за сярна киселина Весела Джунджурова е категорична, че „това е най-модерният терминал, който може да бъде срещнат на Балканите“.
„Обработката на сярна киселина не крие никакъв риск и е напълно безопасна за хората и околната среда. Извършва се по най-съвременна технология“, казва тя.
Техническият директор Стоян Петков потвърждава: „Товарният процес на сярната киселина е напълно автоматизиран и затворен“. Той започва „чак когато съоръжението е „преценило“, че няма никакви предпоставки за разлив или за аварийна ситуация“.
Човешка грешка е изключена.
„Суровината няма никакъв контакт с околната среда или с хора“, добавя и Никола Косев.
На Терминал Изток се обработват и други товари, включително и петролни продукти. Металодобивният завод в Челопеч също ползва услугите на този порт.
Според Стоян Петков обработката на товарите на Терминала става с нови най-съвременно и модерно оборудвани комплекси, които отговарят на всички европейски изисквания за сигурност и безрисково производство и които съответстват на екологичните стандарти.
„Например комплексът за медния концентрат със закрит склад, който разработихме заедно с Аурубис, изцяло отговоря на стремежа ни за намаляване запрашеността в района, което е много важно да бъде подчертано за обществеността на Бургас“, посочва Петков.
Товаренето на зърно също минава през Терминал Изток.
„Разполагаме с пет броя силози, всеки от които е с обем 13 500 тона“, казва техническият директор.
Тук процесът е автоматизиран на 80%, но се работи за пълно автоматизиране.
Ечемик, рапица, пшеница, слънчоглед, царевица са зърнените култури, които се обработват на Терминала.
„Основната дейност на Терминал „Запад“ е свързана с обработването на контейнеризирани товари“, казва от своя страна Никола Косев.
Предлагат се всички форми на услуги, свързани с контейнерната обработка, като процесите са напълно дигитализирани посредством последно поколение терминална операционна система Навис, ползвана и в най-добрите европейски пристанища.
„Съществена част от работата на Контейнерния терминал представлява една поддейност, касаеща всякакви услуги по контейнеризация и деконтейнеризация на товари. Това означава, че контейнерите идват на внос пълни, стоката се разтоварва на терминала, товари се на конвенционалните автомобили...И тук отчитаме ръст над 2,5 пъти“, изрежда Косев.
„Друга изключително съществена дейност в терминала е отново износ на зърно. „БМФ Порт Бургас“ се явява един от основните портали за износ на зърнени продукти от България, особено от южна България“, посочва Никола Косев.
На терминала се обработват и генерални товари.
„Това означава предимно метали. През Терминал „Запад“ влиза 100% от суровината за друг основен работодател в района, а именно „Промет Стиил“. Също през Терминал „Запад“ пък се изнася голяма част от готовата продукция на предприятието. Влагаме всички усилия нашият клиент да развива успешно своята дейност и да се представя на повече пазари“, категоричен е директорът Косев.
„БМФ Порт Бургас“ преизпълнява ангажимента си за брой работници и служители.
„При регламентирани задължения по концесия да поддържаме персонал от 547 човека, в момента при нас работят 920. Това са работници на трудов договор към компанията. Това включва оперативния персонал, свързан с обработката на товари, включва и персонала, свързан с поддръжката на техниката, което е много силно звено“, подчертава главният юрисконсулт Весела Джунджурова.
„Фактът, че осигуряваме един пълен процес на пристанищната услуга, съпътствана от други допълнителни дейности, води до там, че при нас са ангажирани дейностите на голям брой други фирми, свързани основно със спедиция, митническо агентиране, корабно агентиране, авто и ЖП превози. Не водим статистика точно колко още фирми са ангажирани с нашата дейност и със съпътстващите я услуги, но можем да кажем, че над 100 компании със сигурност работят във връзка с пристанищната услуга, извършвана от „БМФ Порт Бургас“. А това означава заетост и за региона, и за Бургас като цяло“, казва още г-жа Джунджурова.
Социалният ефект достига и до проблемни малцинствени групи, много представители на които също получават работа по веригата на стоките и товарите до и от пристанището, твърди концесионерът на порта.
„За по-малко от седем години концесия размерът на инвестициите в държавните пристанищни терминали надхвърля 250 млн. лева. Над 25 милиона са инвестирани само през последните три години в техника. Ежегодно, в рамките на последните три години, осигуряваме работно облекло на стойност, надхвърляща 400 000 лева. Работниците не са падали под 900 човека за нито един период на концесията. Нееднократно сме подчертавали, че към момента с извършените инвестиции ние почти изцяло сме изпълнили инвестиционната програма, която беше заложена за 35-годишен период на концесията. Т.е. в рамките на по-малко от седем години ние изпълнихме почти напълно инвестиционните си задължения, обобщава с гордост Весела Джунджурова. Основната част от инвестициите са извършени в обекти - публична държавна собственост, които към момента на извършването им стават собственост на държавата.
Развитието на концесионираните терминали може да се обясни с големия „мандат“ за управление, който получава фирмата-концесионер.
Първоначалните договори бяха със срок 35 години. През месец юни тази година концесиите бяха удължени на 46 години и 8 месеца. Мотивът за решението на Министерския съвет в този смисъл бе амбициозната програма на дружеството и нивото на пристанищните услуги, съответстващо на най-високите световни стандарти.
„Нашата цел е да бъдем един от лидерите сред пристанищата в Черноморския регион“, заявяват от „БМФ Порт Бургас“.
60% ръст на заплатите от 2014 не е повод да се хвалите.
2014 МРЗ е била 340лв.
2022 МРЗ е 710лв., над 100% ръст. При средната заплата ръста е същия за този период.
Да речем, че сте индексирали инфлацията за периода, но нищо повече от това.
Вероятно и затова са тези чудни коментари :)
важното е, че "на контейнерното пристанище работят 950 СПЕЦИАЛИСТА"!
пп. цитат от еднин друг репортаж на флагман.
Чакам с нетърпение някой от тези 100 от улицата почне работа, че като стане някоя авария с тази сярна киселина дето я разтоварват в ачик-ачик центъра на града и тръгне един киселинен облак, да ти влезе малко малко акъл дето го нямаш, герберска подлого.