Стамен Янев: Още имаме надежди заводът на Volkswagen да бъде в България
![Стамен Янев: Още имаме надежди заводът на Volkswagen да бъде в България](/news/2019/10/01/tn/156994027686581.jpg)
Ще мислим и други варианти, така че да предложим още по-атрактивни условия, каза изпълнителният директор на Българската агенция за инвестиции
Докато няма подписано споразумение, имаме надежди заводът на Volkswagen да бъде в България. Това каза Стамен Янев, изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции, коментирайки очакваната бъдеща инвестиция на германския производител на автомобили в Югоизточна Европа, пише investor.bg
„Нашето действие по привличането на Volkswagen не се крепи само на надежди, а на това, което българското правителство предлага като цяло – икономическа, политическа, финансова стабилност, възможности за развитие на бизнеса, добра инфраструктура, квалифицирани работни кадри. Докато няма подписано споразумение, ние трябва да правим всичко необходимо, за да се поздравим с успех“, каза Янев по БНР.
„Ние сме дали всичко, което е допустимо спрямо европейските правила, свързани с държавна помощ, така че да привлечем Volkswagen. Направихме максимума. Ще мислим и други варианти, така че да предложим още по-атрактивни условия“, обясни той. Те обаче са търговска тайна, посочи Янев.
Готови сме да предоставим, това, което иска да постигне Volkswagen с тази инвестиция, допълни той и загатна за предимството на суперкомпютъра, с който ще разполагаме. „Нашата амбиция в голяма степен е не само да предложим възможност за Volkswagen да инвестира в България в своето традиционно производство, но и да надгради и да посрещне предизвикателствата на новите технологии и това, че в голяма степен концернът има инвестиционен план за развитие в сферата на електрическите автомобили“, каза Стамен Янев.
Очаква се германският автомобилен концерн Volkswagen да вземе окончателно решението си за очакваната инвестиция на Балканите в края на октомври. Засега концернът не е е произнесъл финално, посочвайки, че има нужда от още анализи и събиране на информация. ЕП също разкритикува концерна за водените разговори с Турция.
Междувременно производственият директор на марката VW Андреас Тостман заяви миналия четвъртък в Берлин, че компанията е „в заключителни преговори с Турция".
Дългосрочното отлагане на решението на Volkswagen за инвестицията, която все по-упорито се свързва с Турция, едва ли е случайно. То може би означава резерви от страна на компанията заради съществуващия митнически съюз между ЕС и Турция, който задължава страните да съблюдават правилата, валидни за страните-членки на еврообщността. Така турските държавни протекции, с които страната се опитва да спечели инвестицията, се оказват под въпрос и могат да породят санкции, твърдят експерти.
Според Юлиана Николова, директор на "Портал Европа" и експерт - участник в преговорите за България по този вид споразумения, има и чисто прагматични причини, които изискват от ръководството на компанията още размисъл и оглед на възможностите в Източна Европа. Тя смята, че промяната в данъчната политика и общата политическа нестабилност разколебават Volkswagen за Турция.
„Политическата нестабилност и това, че ЕС прави крачка назад в отношенията си с Турция – по-скоро това е по-силният аргумент, отколкото аргументът с неправомерната държавна помощ, защото тя в един или друг смисъл може да бъде оправдана. Може да се направят крачки тя да бъде доказана, че е необходима и че не нарушава правилата на вътрешния пазар. България не бива да разчита на слабости, които предлага турската страна, а трябва да намери начин да предложи по-добри условия, които да са по-атрактивни за Volkswagen, отколкото Турция“.
Голяма е вероятността България да загуби тази битка. Но е възможно вместо вложението от Volkswagen, у нас да дойдат други инвестиции, коментира по темата бившият министър на икономиката Николай Василев. Той отбеляза, че турският пазар е огромен и България не може да се състезава с това, а Турция може и да си позволи държавни помощи. Все пак Василев призна, че ако тази инвестиция отиде в Турция, ще бъде разочарован от политическа гледна точка, защото при сегашната международна геополитическа обстановка не отива точно на германска компания да предприеме този ход. По думите му ако не в България, тази германска инвестиция, трябва да отиде в ЕС.
Изпълнението на проекта в Турция би било политически противоречиво заради притесненията на ЕС за ограничаването на свободата на изразяване и правата за провеждане на демонстрации, според вижданията на евросъюза, при управлението на президента Ердоган. Аргументацията на Volkswagen е, че Турция е страна кандидат за членство в ЕС, отбелязва Ройтерс.
Както е известно, германският Volkswagen Group обяви в края на миналата година, че търси място за нов свой завод в Източна Европа, който да стартира дейност през 2022 г. Директната капиталова инвестиция ще е над 1,4 млрд. евро и включва откриването на поне 5 хил. директно заети работни места. Впоследствие се очаква разкриване и на още хиляди допълнителни места в доставчици и обслужващи индустрии. Заводът ще е от т.нар. multi-brand вид, тоест ще произвежда автомобили от различни марки под шапката на групата, включваща Volkswagen, Audi, Skoda, SЕАТ и други.
![Извънредно! Петролен бос е застрелян в София](/news/2025/02/08/tn/173902395776170.jpg)
![Извънредно! Петролен бос е застрелян в София](/news/2025/02/08/tn/173901455859208.jpg)
![Извънредно! Петролен бос е застрелян в София](/news/2025/02/08/tn/173901876484142.jpg)
![Извънредно! Петролен бос е застрелян в София](/news/2025/02/08/tn/173901241635633.jpg)
![Извънредно! Петролен бос е застрелян в София](/news/2025/02/08/tn/173902457443265.jpg)
![Някой ще остане на сухо на 14 февруари: Митничарите задържаха секс стимуланти](/news/2025/02/08/tntn/173901795378819.jpg)
![Вече не купувам бульон, правя домашен без никаква химия, а издържа дълго време](/news/2025/02/08/tntn/173901790542464.png)
![Жертвите на Ружа Игнатова ще търсят милиарди евро от България](/news/2025/02/08/tntn/173901735891036.jpg)
![Над 100 кг марихуана в камиона на български шофьор задържаха в Гърция](/news/2025/02/08/tntn/173901720820881.jpg)
![Тази турска знаменитост подари бебе за РД на мъжа си](/news/2025/02/08/tntn/173902457443265.jpg)
![](/files/tn/155292215956025.jpg)
![Силикон и боток завладяват "Ергенът", вижте част от дамите](/news/2025/02/08/tn/173901698416596.jpeg)
![Звезда от турското кино е по-тъжен отвсякога](/news/2025/02/08/tntn/173902438470417.jpg)
![](/files/tn/155292215956025.jpg)
![Тя е една от най-великите в тениса, но защо днес е в инвалидна количка](/news/2025/02/08/tn/173902418552719.jpg)
![](/files/tn/155292215956025.jpg)
![Вече не е тапициран скелет](/news/2025/02/08/tn/173902395776170.jpg)
![](/files/tn/155292215956025.jpg)
![Съди нещастния си брат за 150 млн.](/news/2025/02/08/tn/173902377698255.jpg)
![Станах майстор на това вкусно хлебче по турски, слагам малко картофи и цялата къща ухае божествено](/news/2025/02/08/tntn/173901455859208.jpg)
![Георги Ангелов срещу Росен Василев на MAX FIGHT 60](/news/2025/02/08/tntn/173901381217454.jpg)
Интересно, че янев говори за електрически модели, при положение, че чехите не можаха да се преборят за преустройство на заводите им с приоритет и сега го правят "сами"...
Щото ако не е, значи се гаврят с нас