Икономистът Петър Ганев: Фолксваген избра Турция заради по-големия пазар
Ние привличаме с това, че може да се произведе тук, но да изнесеш навън, а в Турция произведено се продава там, каза Петър Ганев
Големината на пазара в Турция ни изпревари в битката за завода „Фолксваген“. Това каза в седмичното обзорното предаване „Метроном“ на Радио „Фокус“ Петър Ганев, старши експерт в Института по пазарна икономика. По думите му съседката ни е изпреварила с предлагането на по-привлекателна среда.
„Генерално нашите силни черти за факт. Ние привличаме с това, че може да се произведе тук, но да изнесеш навън, а в Турция произведено се продава там“, каза още експертът. По думите на Ганев посещението на премиера Бойко Борисов в Южна Корея и проявеният интерес към инвестиции у нас са продължение на темата от последните месеци с привличането на големи играчи в автомобилната индустрия. Въпреки, че инвестицията на „Фолксваген“ не се случила в България, то икономиката ни върви във вярна посока и интересът се проявява все по-често.
„Цялостната промяна на нашата промишленост е с фокус върху инвестициите.Силни инвеститори и големи имена ще се появят и у нас и то скоро. В момента компаниите отиват там, където средата е разработена. Когато средата отговаря на търсенето, има производство и нужното знание, големите фирми се появяват“, посочи още Ганев. Според него предимствата на България са членството в Европейския съюз и достъпът до европейския пазар.
„По-ниските заплати и данъци имат предимство, защото разходите на инвеститорите ще са по-ниски. Индустриалните зони преживяват бум. Има терени около големите градове. Това е знак, че средата е добра“, обясни още Ганев. "Българската икономика става все по-отворена, благодарение на постоянния износ на родно и чуждо производство", подчерта икономистът. По думите му в последните години има раздвижване и в инвестициите в промишлеността.
„Виждаме интерес и към производство на нов клас машини, което да е и комбинация с информационните технологии. Все повече се бяга от промишлености като мебели и облекла. Отиваме в сектори с електрически съоръжения. Произвеждаме компоненти за големи машини или автомобили, но не успяваме да произведем целия автомобил“, обясни още Ганев. Експертът отчете и развитие на българските пазари в чужбина през последните десет години.
„Това, което ни спаси от кризата, е постоянният износ не само на чуждо производство, а и на български производители. Партньор ни стана Германия. Икономиката ни става все по-отворена. Работната сила действа, имаме заетост и нямаме свободен работен ресурс, а инвестиции с по-висока добавена стойности дават по-високи заплати“, каза още Ганев. Според него има промяна и в облика на инвеститорите, които имат интерес към страната ни.