Българи си сменят личните карти заради хакери, за да не се окажат с кредит, който не са теглили
Няма сериозен риск, който да е свързан с изтеклите данни от НАП, уверява шефът на Асоциацията за отговорно небанково кредитиране Николай Цветанов
Течът на личните данни на милиони българи след хакерската атака срещу НАП предизвика паника и дори до запитвания на много хора за смяна на документите за самоличност. От приходната агенция обаче уверяват, че засега не се налага подмяната на личните карти, каза водещият на „На твоя страна“ по Нова телевизия Георги Георгиев.
Хората се страхуват, че заради теча на данните от НАП може да се стигне до ситуацията, в която да бъде изтеглен кредит от тяхно име и така да се окажат длъжници без да са получили лев.
„Няма сериозен риск, който да е свързан с изтеклите данни от НАП. Идентификацията на потребителите се случва на няколко нива и информацията, която се събира е много повече от тази, която е изтекла от Агенцията. Един етап от идентификацията е среща лице в лице между потребител и кредитор“, каза председателят на Асоциацията за отговорно небанково кредитиране Николай Цветанов.
„При онлайн кредитите важи абсолютно същият принцип. Има един момент, при получаване на сумата, при който има физическа среща с кредитора”, добави той.
„Процедурата при лизинг и потребителски кредит е още по-тежка. Проверката на личните данни се осъществява два пъти. Първата е, когато подаваме искането за лизинг или кредит, втората е при подписването на договора”, добави кредитният анализатор Тихомир Тошев.
Експерти съветват да не споделяме личните си данни. „Трябва да внимаваме навсякъде, където ни искат лични данни, без ясна аргументация. Винаги има хора, които се опитват да се възползват от дадена ситуация. Не споделяме нашите данни с хора, които не сме сигурни, че ще ги използват правилно”, съветва Тихомир Тошев.
Вчера бе съобщено, че българска фирма е загубила 28 000 долара, заради пробив в електронната й поща. Хакерите „ударили” първо бизнес партньорите им в Китай. След това създали идентична на тяхната банкова сметка. Така, компанията превеждала пари, които обаче отивали при измамниците.
В средата на юли адвокат Михаела Димитрова получила обаждане от партньори на представляваната от нея фирма. Дружеството се занимава с онлайн търговия на козметични продукти, a част от стоките идват от Азия.
„Китайският производител изпраща имейл до българския търговец и с информация, че в случая са блокирани сметките на китайския контрагент и се дава указания плащането в размер на 30 % депозит, да постъпи по друга фирмена сметка, собственост на дъщерна фирма на китайския производител”, разказва адвокатът на пострадалото дружество Михаела Димитрова.
Заради наложената практика да се използват подизпълнители, част от сумата без колебание се превежда по новата сметка.
„В крайна сметка ни информират, че оттук нататък сметката, в която трябва да се получават пари е друга, отново на дъщерно дружество, отново на китайския производител”, уточнява Димитрова.
Така се осъществени още две плащания. Общата сума достига 28 хил. долара.
„Имейлът, от който получаваме тези съобщения е абсолютно идентичен с този на производителя. Използват абсолютно същите изрази, които самият производител използва с нас”, добавя адвокатът.
До разплитането на случая се стига, когато истинският партньор от Китай успява да отвори едно електронно писмо с приложено платежно. Тогава установява, че последните 4 цифри от сметката му са променени.
В Китай полицията отказала да разследва случая заради многото на брой компютърни престъпления. У нас от ГДБОП признали, че откриването на извършителите е почти невъзможно.