Държавата предлага тол такси между 25 и 39 ст. за километър
Обсъжда се идеята автобусите по редовните линии да бъдат освободени от пътни такси
Тол такси между 25 и 39 ст. за километър са обсъждали днес държавата и превозвачите по време на първото заседание на Консултативния съвет за обхвата и цените на тол системата. Органът бе създаден през февруари, но чак днес се събраха експерти, транспортния бранш и регионалното министерство, за да обсъждат двете най-важни звена на системата, пише economic.bg
Зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков поясни, че са се спрели на един от 13-те варианта, предоставени от консултанта по проекта - Световната банка. Тези числа не са окончателни, като предстоят още обсъждания с бранша.
„При него максималната ставка за тежкотоварен автомобил е 0.39 лв. за камиони над 12 т, с екологичен клас Евро 0 и 0.25 лв. за Евро 6“, каза Нанков. Той добави, че на заседанието е коментирана и темата с обхвата на пътищата, като вече има почти 50% дотиране на обхвата. „Говорим за около 6000 км на база на интензивността на трафика, основно на транзитния такъв, а и не само. Говорим за пътища, магистрали, първи и частично втори клас“, каза Николай Нанков и допълни, че за второкласните пътища ще се направи още по-детайлен анализ с превозвачите, за да се прецени доколко могат да бъдат редуцирани. Предложението на превозвачите е да се облага само онази част от второкласните пътища, през която преминава транзитен трафик.
От ресорното министерство дадоха примери - за най-масовия тежкотоварен превоз - ТИР с тегло над 12 тона и повече от три оси, ако е клас Евро 1 или Евро 2 би плащал 39 ст. на километър за преминаване по магистрала или път първи клас. Съответно, ако е екоклас Евро 3 и Евро 4 – 36 ст. на километър, клас Евро 5 – 33 ст. на километър, и клас Евро 6 – 26 ст. на километър.
Припомняме, че при първоначалния вариант, който лансираха от ресорното министерство, обхватът на тол системата трябваше да бъде над 10 хил. км, включително и третокласни пътища. При обсъждания днес вариант третокласните пътища отпадат от толуването, както и част от второкласните.
Тарифирането на пътищата ще става по няколко компонента: според тонажа на камиона се разделят три категории плюс автобуси, спрямо екологичния клас - четири категории, както и спрямо вида републикански път - три категории (магистрали, първокласни и второкласни пътища). Цените за всички тези категории ще бъдат различни.
По думите на Нанков текат разговори с превозвачите за освобождаване на автобусите по редовните линии от пътни такси. „А автобусите, извършващи служебни или случайни превози, да бъдат включени в обхвата на бъдещата тол система. Тези, които извършват превоз по редовни линии, ще бъдат освободени. Това се обсъжда, имаме склонност да подкрепим подобно предложение на колегите автобусни превозвачи“, каза още той.
Зам.-министърът уточни, че през първата година от стартирането на тол системата тя трябва да носи около 600 млн. лв. приходи. Първоначално държавата очакваше около 1 млрд. лв. на година. Все още не е ясно и кога реално ще стартира системата - тестовете трябва да започнат от 16 август, а предложението на ГЕРБ от началото на седмицата бе таксуването да е от март 2020 г.