Вижте непознатата страна на собственика на „Фаркол“ Георги Базотев
Бизнесметът е сред първите в страната обучени да използват руските изтребители МИГ 29
Бургазлии свързват бизнесмена Георги Базотев с една от водещите български фирми в дистрибуцията на лекарства „Фаркол“. Той е известен и със страстта си към конния спорт, но малцина знаят, че Георги Базотев е авиоинженер с богат опит, който е сред първите в страната обучени да използват емблематичните руски изтребители МИГ 29.
Само преди няколко дни бургаският предприемач бе награден от Военновъздушните сили на тържествена церемония в авиобаза Граф Игнатиево по повод 30-ата годишнина от въвеждането в експлоатация на МИГ 29. Получава благодарност за „Особени заслуги“ за въвеждането на тези самолети в България.
Армията е помогнала на Георги Базотев да се изгради като авторитет и създаде корпоративен лидер и да превръща всичко, с което се захване в успешен проект.
„Работих в най-интелигентната и работоспособна среда, която може да съществува. Тогава видях страхотна атмосфера в летищата Балчик и Равнец преди няколко десетилетия – на взаимопомощ, разбиране, поемане на ясни отговорности. Днес се опитвам всичко това да го въведа като философия и във „Фаркол““, споделя Базотев.
Георги Базатев преминава широкомащабно обучение в СССР за МИГ 29 – въоръжение, радиотехническо оборудване, електрически системи, конструкция и механика на самолета. Той е сред отличниците и впоследствие обучава кадри от следващите поколения, които ползват този самолет.
Има много летателни часове зад гърба си, като млад лейтенант има късмета да преживее не малко полети в УТИ МИГ 21. Но силата му е на земята, където е безупречен в техническата подготовка на самолетите.
Интересен щрих от биографията му е, че е служил в Равнец заедно с тогавашния лейтенант и настоящ президент – генерал Румен Радев.
До ден днешен е убеден, че МИГ 29 е безупречен изтребител. Според него той е един от най-бързите и маневрени в авиацията. „Не съм чул този самолет да е направил проблем във въздуха заради техническа неизправност или грешка“, категоричен е авионженерът Георги Базотев.
Той е убеден, че решението на българската държава да закупи точно МИГ 29 преди 30 години е най-добрият ход. Защото, ако не беше толкова сполучлив и успешен, българското небе отдавна щеше да се пази от чужди самолети. Изтребители СУ 27, например, били на многократно по-високи цени – 16 млн.долара за МИГ 29 срещу 200 млн.долара за СУ 27.
За базата в Равнец са закупени 18 бойни и 4 учебни самолета МИГ 29, а Георги Базотев е сред малцината, които са избрани, за да преминат обучителен курс в бившия Съветски съюз. Част е от 60-членния състав командирован през 1988 година, за да опознае в детайли новите изтребители.
Днес на Георги Базотев му е болно за българската армия. Обича да цитира желязната лейди Маргарет Тачър, която казва: „Да правиш дипломация без армия, е все едно оркестър да свири без инструменти“.
„През 1989 година осъзнах, че армията в България губи своята роля и този процес стана видим. Интуицията не ме подлъга. Напуснах, защото смятах, че ще съм по-полезен в частния сектор. Колкото и да е тъжно, не съм мислил, че ще съм толкова прав, че до такава степен ще стигне унищожаването на военните сили на държавата“, споделя бургаският бизнесмен.
Страстта му към авиацията не е угаснала 30 години, след като напуска армията. В централата на Фаркол има впечатляващ авиокът, а самолети висят от няколко места на тавана.