Цените за легло по морето - от 25 до 400 лева. Ще има ли загуби?
Нискотарифните компании и Airbnb промениха картата на туризма
Броят на туристите у нас се увеличава, но въпреки това турооператорите отчитат слаби резултати. Това заявиха Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма и Димитър Попов от Асоциацията нa туристическите агенции.
Парадоксът се обяснява с поведението на пътуващите - все повече хора разчитат на нискотарифните авиокомпании и онлайн агенцията за намиране на апартаменти под наем Airbnb за своите почивки. Драганов бе категоричен, че тази година у нас ще пристигнат малко под 13 милиона туристи, което е с 400 хиляди повече от миналата. Той допълни, че лятото около 560 000 българи ще предпочетат да отидат на море в чужбина, но около 3,5 милиона ще почиват на територията на страната.
"Тази година имаме 6% увеличение на туристите. Нискотарифните компании и Airbnb промениха картата на туризма. Туроператорите отчитат загуби, защото всеки човек сам може да си организира пътуването. Ние ще отчетем малко под 13 милиона туристи - с 400 000 повече от миналата година.
Морето обаче стагнира поради застрояването и липсата на активност на хората там. Постоянно слушаме за презастрояване, махане на дюни, лоши условия. Браншът на морето е клекнал, а когато няма реакция, не можем да говорим за развитие на туризма. В България имаме голямо ветрило на цените - от 25 лева на легло до 400 лева. Средната цена за седмица за олинклузив е 219 лева.
За сравнение в Турция е 239 лв., в Гърция с 10 лева повече. Имаме около 560 хиляди, които ще отидат лятото на море в Гърция, но 3,5 милиона ще пътуват у нас. Средно 5,4 пъти средно пътуват българите на година", каза Драганов. Той бе подкрепен и от Димитър Попов, който допълни, че много от хотелите у нас са заплашени от фалит заради презастрояването и свръхкапацитета на легловата база. Това води до сваляне на цените, а по този начин хотелиерите не могат да си покриват разходите.
"Нашите курорти са готови за сезона. Той още е в началото и легловата база не е на пълен капацитет, но това не е проблем. В последните години обаче се забелязва, че работим на свръхкапацитет на легловата база, а това води до фалити, тъй като, за да се запълнят леглата, цените се свалят и хотелиерите не могат да си покрият разходите.
България обаче не е само големите градове, Черноморието и ски курортите. Крайно време е да потърсим начин да развием туризма и в другите райони. Има нужда от стратегия за устойчив туризъм, за да привличаме още повече туристи. Когато има свръхпредлагане, няма начин цените да не са конкурентни на съседните държави. По-ниските цени са добри за потребителя, но убийствени за бранша", обясни Попов пред Bulgaria ON AIR.