Какво мислите за тази идея: Опреснителни курсове за всички шофьори
Напредналата възраст в никакъв случай не е основна причина за пътните инциденти, смятат експерти
Опреснителен курс за шофьорите над определена възраст при подновяване на шофьорската книжка, както и продължаващо обучение за всички водачи предлагат от Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка. Тези курсове трябва да се финансират от държавата, заяви за „Дарик“ председателят на Съюза Йонко Иванов. Според него по-чести медицински прегледи с напредване на възрастта не са необходими.
На същото мнение е и председателят на Българско обединение на шофьорите Христо Радков. По думите му, зачестен контрол върху физическото състояние би могло да има само за професионалните шофьори, надхвърлили опредена възраст.
Напредналата възраст в никакъв случай не е основна причина за пътните инциденти, посочи Радков.
Опреснителен курс за водачи над определена възраст при подновяване на шофьорската книжка предлага председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов. Продължителността му би могла да е около час и половина, а финансирането трябва да идва от държавата, смята той.
„Това обучение трябва да бъде изцяло за сметка на държавата от фонда „Пътна безопасност“. Тези пари, които се събират то камерите, и запушват определени дупки на бюджета, трябва да отидат само за финансиране на новите пътища и в обучението за увеличаване и квалификация на хората“, каза Иванов.
Безспорно с напредването на възрастта има промяна във физическото състояние на всеки водач, но на практика промяната в зрението, например, започва да настъпва около 40-годишна възраст. Това означава ли, че още от този момент трябва да се въведат по-чести медицински прегледи, попита Христо Радков:
„С нарастване на възрастта имаме промяна във физическото състояние на всеки водач. Това е безспорно. Но ако обърнете внимание, повечето от 40-годишните в съвременното общество слагат очила. Ако предположим, че рязка промяна в зрението настъпва около 40-годиша възраст, нещо, което и лекарите го казват, то тогава ние трябва да започнем още от там да ги задължим по-често да минават на прегледи. Нещо, което е немислимо“.
Продължаващо обучение трябва да има за всички водачи, смята както Христо Радков, така и Йонко Иванов.
Младите водачи не са достатъчно добре подготвени за реалните условия на пътя и затова подготовката им трябва да се допълни с шофиране при екстремни условия на специални полигони.
Над 65 годишните шофьори нямат място на пътя, или трябва да е в определени часове, по подобие на тировете. Ще ме прощават "експертите", но ако един шофьор не е обучен, а му е продадено свидетелството, то причината е в учителят, а не в ученикът.