Удариха лошия дизел, а емисиите СО2 скочиха драстично
Най-чист е въздухът в Норвегия и Португалия, а най-мръсен в Германия и Швейцария, като емисиите СО2 са нараснали в 20 от 23 проучени пазара в Европа.
Дизелът бе определен като изключително вреден за здравето на хората, но повсеместното дамгосване на дизеловата технология доведе до съществено нарастване на емисиите СО2 на континента. Те нараснаха средно с 2,4 г/км до 120,5 г/км (до нивата от 2014 г.) според данни на анализаторите JATO Dynamics, покрили 23 пазара в Европа, пише Вести.бг
JATO прави директна връзка на тази тенденция със заклеймяването на дизела и въвеждането на новия стандарт WLTP, като през 2018 г. делът на новите дизелови автомобили е спаднал с 18%.
Общите стойности на емисиите CO2 спадат постоянно от 2007 г., но започнаха да намаляват темпа си през 2016 г., като спадът намаля от -4,1 г/км през 2015 г. на -1.4 г/км. В същото време ръстът на продажбите на дизелови автомобили спадна от +7% на +1%. Тази тенденция се затвърди през 2017 г., като тогава за пръв път се отчете повишаване на емисиите CO2 с 0,3 г/км, докато спадът на продажбата на дизелови автомобили бе 8%. Миналата година се стигна до още по-голямо отклонение между търсенето на дизели (-18%) и ръстът на емисиите CO2 (+2,4 г/км).
Макар анализаторите да посочват спада в търсенето на дизелови автомобили като основен за покачването на емисиите въглероден диоксид, той не е единствен. За такъв се отчита все по-масовото навлизане на SUV моделите (35% от пазара на пътнически автомобили), като през 2018 г. на европейския пазар бяха лансирани 16 нови модели.
Анализаторите отбелязват, че само три държави в Европа (Норвегия, Холандия и Финландия) са отбелязали спад на емисиите СО2, което може да се припише и на огромната популярност на електромобилите и хибридите в тази държава. В Норвегия този тип автомобили държат 57% пазарен дял. Страните с най-чист въздух (най-ниско съдържание на СО2 във въздуха) са Норвегия, Португалия, Холандия, Дания, Гърция, Франция и т.н. На противоположния полюс (от 23 държави, сред които не фигурира България) са Полша, Германия и Швейцария.
Много интересна е и класацията на автомобилните марки. Тук първото място се държи от Toyota, чието цяло моделно семейство отделя средно 99,9 г/км емисии СО2 през 2018 г. Втори в тази класация се нарежда Peugeot, следван от Citroen, Renault и Nissan. От 20 проучени марки, спад на емисиите СО2 отбелязват само пет (Toyota, Nissan, Suzuki, Seat Volkswagen). На края на таблицата са Volvo, Mazda и Mercedes (139,6 г/км).