Автобусните билети от София до Бургас поскъпват заради тол таксите?
За двупосочния курс на автобуса вече ще се плащат 1200 лева такса месечно, каза Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи
С до 1,30 лв ще поскъпне билетът за автобус от София до Варна след въвеждането на тол системата, каза в сутрешния блок на БНТ ръководителят на проекта на Световната банка Хатем Чахбни, който е бил натоварен с подготовката на въвеждането на тол системата в България. Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи обаче заяви, че за двупосочния курс на автобуса от София до Бургас и обратно вече ще се плащат 1200 лева такса месечно вместо досегашната от 100 лева и изрази съмнение дали билетът ще поскъпне само с 1,30 лева.
„Новата тол система е непосилна за бранша. Превозвачите имат сключени договори с общините за извършваните от тях превози, чиито цени не могат да бъдат променени“, подчерта тя.
Има ли опасност от срив на ТОЛ системата заради отказаните самолети "Грипен"
„Другият проблем е, че новата обявена цена е изключително висока – между 5 и 10 стотинки на километър в зависимост от различната екологична категория на превозните средства. Това ще доведе до много сериозни затруднения превозвачите. Не знам как е направено изчислението и въз основа на каква статистика за пътникопотока, че цената ще се увеличи с 1,30 лева, но ако сега винетната такса за автобус е 100 лева месечно и ако вземем за пример разстоянието от София до Бургас, което е около 400 км еднопосочно, за двупосочен курс на автобуса ще се плащат 1200 лева винетна такса месечно“, заяви Милтенова.
Защо в България трябва да се прилага ТОЛ системата, а не останем на електронна винетка, както е в много европейски страни, попита тя.
Петя Аврамова: Ще строим нови пътища с пари от новата тол система (ВИДЕО)
Милтенова подчерта, че докато в Европа цените на билетите за градски транспорт са около 2,5 евро, у нас те са 50 цента.
„Не можем да се сравняваме с Германия, защото покупателната способност на българите е много по-ниска и трябва да направим така, че те да се чувстват защитени, защото едно увеличение на цените, ще се отрази на бранша“, коментира тя.
Хатем Чихбни обаче й отговори, че европейското законодателство изисква превозните средства да заплащат таксата според изминатото разстояние и замърсяването на въздуха.
„Електронните тол такси за разстояние ще се прилагат върху всички автомобили с тегло над 3,5 тона. За леките автомобили няма да има промяна и те ще продължат да плащат електронна винетка“, добави той.
Новата тол система трябва да бъде въведена от 15 август. От края на януари тежкотоварните камиони вече не могат да купуват годишни, а само месечни винетки, като част от подготовката за въвеждането на новата система.
Чахбни обясни, че камери, монтирани в пунктовете за плащане ще проверяват регистрационните номера на камионите и автобусите и ще сверяват с базата данни дали те са платили вече за прехода. За нарушителите ще следят мобилни патрули.
В осем държави от ЕС електронната тол система вече работи.
Шефът на Съюза на превозвачите Йордан Арабаджиев пък каза в „Тази сутрин“ по бТВ, че тол системата показа колко е сбъркана в България икономическата логика.
„Ако в момента нафтата струва 2 лева, все едно след 16 август ще стане 4,50 лева. Превозвачът ще калкулира в цената новите разходи и те ще се плащат от крайният потребител“, добави той.
Началникът на „Национално тол управление“ проф. Олег Асенов пък прогнозира, че цените щели да скочат с не повече от 2%, а новата тарифа стимулирала превозвачите, които използват по-малки и екологично ефективни транспортни средства.
Ами защото си имаме селския тарикат Кратуната, а както е казал народът - Като се качиш на магаре, ще му миришеш фъшкиите