Сериозни промени в Закона за етажна собственост, общините ще събират просрочени задължения от съседи
Промените в закона ще прецизират задълженията на собствениците по поддръжката на сградите, ще има публичен регистър на професионалните домоуправители
10 години след приемането му, Законът за управление на етажната собственост (ЗУЕС) отива на основен ремонт. Просто защото той практически не работи. В него не са разписани конкретните задължения на собствениците на имоти, домови книги рядко се водят, част от жилищните входове са без управителни съвети, а общините не извършват контрол. Професионалните домоуправители още не са се наложили като сериозна алтернатива, защото част от фирмите, които предлагат тази услуга, не се справят.
"Залети сме от жалби, което показва, че има нужда от нормативни промени, които да постигнат ефективна регулация на отношенията в етажната собственост", заяви пред колегите от "Икономист" Гергана Благиева, директор на дирекция "Жилищна политика" в Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Тя добави, че министерството е приело иновативен подход – вместо да сложи на масата промени в закона, написани от експерти, събира предложения за промени от всички заинтересовани страни, в търсене на по-широка обществена подкрепа за новия закон.
По данни на МРРБ над 60% от българите живеят в режим на етажна собственост. Над 45 000 сгради са в лошо техническо състояние и имат нужда от обновяване.
Срокът за предложенията за промени е 15 април, след което те ще бъдат систематизирани и поставени на ново обсъждане. Към момента на уебстраницата на МРРБ има над 50 предложения от различни граждани и организации, както и три становища - от Фондация "Асансьорна безопасност", Фасилити мениджмънт организация (сдружението на професионалните домоуправители) и Национално сдружение "Недвижими имоти". И трите становища предлагат регулация на професията "професионален домоуправител" и възможност таксите за ремонт да се събират по банков път.
"Много от предложенията са разумни и са в посока на това задълженията да не се водят на собственика на имота, а на самия имот. Така, когато дадено задължение по такса "Ремонт и обновяване", гласувана от общото събрание на входа, не се погаси, домоуправителят да може да даде информация към общината и таксите да се събират от нея", казва Благиева. За целта е нужна и промяна в Закона за местните данъци и такси. Т.е. - ако не си платите таксата за входа, домоуправителят ще подаде искането към Общината и чрез ЧСИ или друг метод парите ще ви бъдат взети, независимо дали искате, или не.
Друго важно предложение е в ЗУЕС да бъдат разписани подробно задълженията на собствениците, които отсъстват задълго и не са уведомили домоуправителя къде могат да бъдат намерени, за да се събере необходимата такса.
"Когато се купува имот, в него е включен и процент от общите части, което означава, че собственикът има задължение да се грижи и за тях", коментира още Благиева. Според новите правила, които предстои да бъдат приети, такси за ремонт ще трябва да плащат и тези собственици, които отсъстват от страната. Проблемът е много сериозен, защото у нас има около 1 млн. пустеещи жилища. А за поддръжката на сградите се товарят само постоянно живеещите в тях.
На масата за преговори ще бъде поставена и идеята да се вдигне таксата за ремонт и поддръжка на сгради. В момента тя е 1% от минималната работна заплата, което е недостатъчно за сериозни ремонти. Същото предложение за увеличение ще важи и за таксата за поддръжка на собствеността. Предвижда се обаче да има и справедливо разпределение на таксите. Сега за асансьор обикновено плащат и живеещите на първите етажи, въпреки че не ги ползват, а собствениците на имоти на последните етажи в немалко случаи поемат сами разходите за ремонт на покрива, въпреки че по закон тези разходи се делят между всички във входа. "С промените в закона ще търсим ефективен механизъм за по-справедливо разпределение на таксите", обещава Благиева. В МРРБ ще обмислят и идеята таксите да се събират по банков път, а не от врата на врата, за което настояват от Фасилити мениджмънт организация.
За да решат проблема на входовете в блоковете, които не си избират управителни съвети, които да бъдат вписани в общините, от МРРБ предлагат засилване на контролните функции на местната администрация, както и правото ѝ да налага санкции. И сега тя е длъжна да следи за спазването на закона, но не го прави.
Домовата книга задължително ще се регистрира в общината. От собствениците ще се изисква да попълват декларация за това кой е собственик, кой е ползвател и кой е наемател на имота, както и какви животни се гледат в него. Защото, по думите на Благиева, домови книги не се водят или пък се водят неправилно, а домовата книга е легитимацията на етажната собственост.
В МРРБ постъпват и сигнали срещу некоректни професионални домоуправители. "Последният такъв сигнал е отпреди няколко дни. Обади ми се една жена, буквално плачейки, за да ми каже, че професионалният им домоуправител е събрал парите, внесъл ги е по сметка, изтеглил ги е и е изчезнал, без да могат да се свържат с него", разказва Благиева.
Около 100 фирми предлагат услугата "професионален домоуправител" и всички те не подлежат на регулация заради пропуск в закона. По данни на асоциацията на дружествата, управляващи етажната собственост, в този сектор оборотът е над 50 млн. лв., а услугата се ползва в София, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Благоевград и Велико Търново. В тези градове около 15% от многофамилните жилища, или общо 7000 сгради се управляват от професионални домоуправители. За да се внесе ред в сектора, от МРРБ предлагат да има публичен регистър на професионалните домоуправители. Вписаните в него трябва да притежават документ за изкарани квалификационни курсове. Така ще се дава гаранция, че професионалните домоуправители знаят как се управлява собственост. При сигнали за недобросъвестност ще бъдат отписвани от регистъра.
За домоуправителите, които се избират от общото събрание, пък ще се изготви наръчник, в който да бъде описана нормативната уредба, която трябва да познават, както и с кои институции да работят. „Идеята не е да се създаде бизнес на професионалните домоуправители, каквито твърдения се появяват, а да се регулира секторът и да има яснота какви са задълженията на собствениците“, казва Благиева. Промените ще регламентират и как да се управляват затворените жилищни комплекси, защото и при тях поради липса на ясна регулация отношенията между собственици и инвеститори са много трудни.
Иван Велков, Фасилити мениджмънт организация: Професионализация на бранша
Едно от решенията за регулиране на отношенията в етажната собственост е наемането на професионален домоуправител, но условието е тази професия да се върши от хора с опит и със знания какво да се направи. В момента за професионални домоуправители могат да се обявяват хора, които нямат нужните умения да управляват собственост или такива, които тепърва се учат на професията.
Не сме привърженици на идеята за лиценз, но искаме да има типове критерии, на които да отговаря професионалният домоуправител.
В редица държави от Централна и Западна Европа неплащането на такси за ремонт автоматично се отразява на местните данъци и такси. Друга възможност, в която може да се включат банките, е освен общи сметки, в които да се плащат комуналните разходи, да има и възможност за директен дебит, т.е. собственикът на една сметка да оторизира своята банка автоматично да извършва плащания на доставчиците на услуги.
Трябва да се помисли и за правата на домоуправителя. Сега той има само задължения и отговаря сам пред институциите за управлението на етажната собственост, а би трябвало да споделя тази отговорност с Управителния съвет.
В корпоративния сектор имаме яснота как се управлява собственост и е постигнат баланс между цената на услугата и нейното качество. Там нещата се регулирани. Този добър мениджмънт може да се пренесе и върху публичния сектор - детски градини, училища, висши учебни заведения, болници и пр., част от които страдат от лошо управление. Най-трагично е положението в жилищния сектор, защото там отношенията опират до това кой е собственик и какви са правата му, а задълженията за поддръжка на общите части на сградата, на тротоара и пр. не се изпълняват и затова има нужда от прецизиране на правилата в закона.
Емануела Фролошка, Фондация "Асансьорна безопасност": Лицензиране на домоуправителите
В предложенията си за промени тръгваме от възможността да се подобри безопасността на асансьорите, като стъпваме и на проучване на чуждия опит. В европейските държави всички домоуправители са лицензирани, а дейността им е и много добре регламентирана. Според нас независимо дали домоуправителят е физическо, или юридическо лице, той трябва да има лиценз, който да гарантира, че притежава нужните познания да управлява собственост.
Не всички домоуправители знаят, че трябва да имат сключен договор за техническа поддръжка на асансьора, да имат сключен договор за технически преглед. Да са наясно каква документация трябва да има асансьорът и при кого стои тя.
Етажната собственост не е само стълбищна клетка, а редица други съоръжения, които трябва да се поддържат и за това се искат знания. Домоуправителите задължително трябва да минат през обучение, за да знаят задълженията си. Те трябва да са наясно коя институция какъв проблем може да реши и към коя да се обърнат в случай на възникнал проблем. Имахме случай, при който домоуправител очакваше от Държавната агенция по метрологичен и технически надзор да е разследващ орган, каквито функции тя няма.
Павел Миланов, Асоциация за регулиране на отношенията в етажната собственост: Общината да решава споровете
Законът трябва спешно да се коригира. В момента дори нарушенията на правилника за вътрешен ред преминават през дълга процедура, за да стигнат до глоба. Противоречия, възникващи в етажната собственост, трябва да се регулират и решават от външни и безпристрастни структури, каквато е местната власт. Да се разчита само на съдебни процедури, е скъпо и неефективно и затова домоуправителите рядко прибягват до събиране на такси през съда. Самото вземане на решения от общите събрания трябва да подлежи на контрол, защото процедурата по атакуване на незаконосъобразни решения е сложна и ако не бъде започната в 30-дневен срок, предполага още повече усложнения.
Трябва да е ясно, че всеки, съгласил се да живее в такъв вид собственост, е зависим от останалите и има не само своите права, но и задължения, неизпълнението на които води до накърняване на правата и интересите на другите собственици. Много е важно да се създадат правила къде например се съхранява документацията от общите събрания; какво се случва, ако председателят на етажна собственост спре дейността си и унищожи документацията; какво се случва със събраните средства… Управлението на етажната собственост е вид местно самоуправление, което, за разлика от местната власт, не подлежи на контрол нито по отношение на взетите решения (само по съдебен път), нито по събирането и разходването на финансовите средства, което от своя страна води до грешки, злоупотреби и недоверие.
Текстът е публикуван в брой 12/2019 г. на списание "Икономист",
Който не живее постоянно - не праща ТАКСА асансьор, а като дойде иска да се вози...
Парите за ремонти се харчат за други цели и затова трябва да има отделна неприкосновена сметка, или тази глупост да отпадне..
Трябва такса вход да се изчислява според броя апартаменти и да има съответната ФОРМУЛА за диференцирано изчисляване по брой етажи и НА КОЙ ЕТАЖ ЖИВЕЕШ, защото по-високите етажи консумират повече за същите услуги! Така е справедливо!
Домоуправителката не дава писмен отчет, а с три подписа парите изчезват и трябва да ги търсим по съдебен път!
И понеже нямаме производство - търсят се нови начини за приходи като платени домоуправители!
фиксиран минимален размер на подкрепа за услугите, които са необходими за всеки апартамент, и освен това, в зависимост от естеството на ползване, за лична почивка, за отдаване под наем и т.н., както и за нуждите на собствениците, за допълнително заплащане за ползване на басейна, допълнително разчистване на територията (за тези, които настояват за допълнителни засаждане на цветя, инсталиране на малки форми на пейзажа и др.) и др.
Необитаеми жилища се водят такива с акт15! При такива случаи, които най-вероятно са и въпросните "жалби", как даден бъдещ/и собственик/ци е проблемът?!
Но, на бъдещият се стоварват задължения, и отговорности, които нито е причина, нито обстоятелство!
Всяка една кооперация с акт16 е постоянно обитаемо жилище! Това, че е обитавана от едно домакинство, не е проблем на бъдещ собственик!
Проблем, е че продължават да се строят призрачни сгради с по едно, две или три домакинства! Проблем, е че се съсредоточава това строителство единствено, и само в големите села, където са най-големи селяндури, и където е кацата с меда!
Всичко си е регламентирано, но никой не иска да плаща за общи части! За каква ефективност говориш? Ако не искаш да плащаш за общи части, то не си купуваш подобно жилище! За разлика от преди, никой не те задължава, ако придобиеш дадено жителство да живееш, където те искат! Но, ако продължавате, и това ще стане! Общите части се заплащат от всички собственици!!! Когато подписвате Договор, всичко си е регламентирано, а ако не е, то не го подписваш!
Общото събрание на собствениците, което на 95 % не се прави от собствениците, но пък Държавата била виновна, щото Законодателството не било ефективно!!
Какво ти изнудване на съседи, ако не плащаш? Пак казвам, който не иска да плаща за общи части, просто не си купува подобно жилище.
Хванал си з***ка и за два месеца си отишъл на майната си, сори ама никой не е длъжен да те задрасква от лицето на входа и да ти поема сметките, разходите си вървят- асансьори, 4иста4ки, фондове, ремонти, никой не ни пита колко 4овека сме във входа. Таксите са абонаментни всеки месец, има склю4ени договори за тях.
За да се избегнат скандали и побоища по входовете.
За да се избегне САМОУПРАВСТВОТО на домоуправители дерибей.
За да се избегне изнудването от съседи които не познават добре закона и го четата като дявола евангелието....
ТРЯБВА:
Всичко в закона да я ясно рекламентирано и честно разпределено и обмислено. Обмислено така, че да няма вратички да двусмислено тълкуване!
- Първите етажи НЕ ползват асансьор. Не го амортизират, не се докосват до него! Защо трябва да поемат и делят наравно с ползвателите му разхода за ремонт и поддръжка?
- През първия етаж минава целия вход. Цялата мръсотия и шум минават през първия етаж. Това как се обезпечава?
С това че тези хора на фона на целия шум и трафик и негативи, трябва и да си плаща за това ли?
- Задълженията на домоуправителите????
Трябва да са ясно регламентирани и ТРЯБВА ДА ИМА КОНТРОЛЕН ОРГАН, който периодично да ги проверява - осведомяват ли съкооператорите си за текущия баланс по сметката по фонд "ремонт"; Провеждат ли общи събрания на които са обсъдени текущи и предстоящи ремонт и офертите по тях.; Обсъдил ли е на общо събрание със своите съкооператори таксите които събира? (нашия си ги определя сам и ни казва - "Аз го реших!").; Съставя ли протоколи от проведения събрания, на които всички са се подписали, че са съгласни с финалните решения от събранието; Представя ли тези протоколи публично и дава ли ги при поискване?
Контролния орган трябва да задължи домоуправителите да поставят на публично място телефон и е-mail за контакт с него / с контролния орган или служба/, чрез който могат да ПОДАВАТ СИГНАЛИ и осведомяват за нарушение на правата им като граждани и съкооператори!!!; Води ли се домовата книга коректно, редовно и вписани ли са животните с техните регистрационни номер!
-За ЖИВОТНИТЕ във хода! Да се регламентира точната сума или % от и точно за какво собственикът заплаща за животното.
- Да се регламентира ясно и с цифри, % от сумата за такси ремонт по дялово участие!
- Да се регламентира и дефинира точно и ясно как собственик ОТСТРАНИЛ ПОВРЕДА ПО ОБЩА ЧАСТ трябва да бъде ОБЕЗЩЕТЕН. Какво е обща част, въпреки че тя влиза минава през неговото жилище и как входа при представени документи трябва да му възстанови изразходваната сума.
Има още десетки проблеми, които могат да бъдат решени с ясно дефинирани правила и %-ти, а не да се отварят вратички за нови проблеми или да се отварят нови възможности за фирми, които безконтролно да скубят живущите, а държавата да създаде нови бизнеси, на които ние да плащаме!!!
Дължима сума
Нови задължения 0.00 лв.
Стари задължения 0.00 лв.
Лихви 0.00 лв.
Дела 0.00 лв.
Аванс 0.00 лв.
Общо 0.00 лв
Така изглежда фактурата ВиК на необитаем апартамент. Къде и как се начислява такса водомер!?
2. Професионалните домоуправители на този етап не вършат никаква работа, освен да събират таксите и то от когото могат.
3. В България всеки купува жилище и никой не иска да плаща за поддръжка.
Трябва да има твърди минимални такси за всеки апартамент спрямо разходите, който всеки собственик да заплаща.
2. Задължително присъствие на събранието.
3.на всеки 2 години да има избор на домоуправител с годишен отчет и Мн задължително копие от новоизбрания домоуправител да се представя в общината.Но да е абсолютно задължително да се преизбира на вс 2 години.
4.собствеността е неприкосновена по конституция,какви частни изпълнители.Ако някой дължи суми ,и сега е описано в зуес как да стане.Стига да има легитимен домоуправител.
Къде го пише ,че не трябва да плаща?
Ако има тарикати, то има си Съд за тая работа! Който не иска да плаща, домоуправителят го съди! И, ще плати двойно!
Това е вратичка за последващи събития, които госпожата ескперт по асансьорна безопасност ви го казва в прав текст ...
"той трябва да има лиценз, който да гарантира, че притежава нужните познания да управлява собственост. "
Какви познания са нужни на един собственик да "управлява домът си" госпожо?! Как да се качва в асансьора? На коя дата да се плати дължимото?
Да публикуват всички "множество жалби", които са мотив да бъде променян Закон!
Причина доколкото чета няма, обстоятелствата ще паднат още на първа инстанция. Та, за какво, и кой се жали така и не става ясно!
Освен ток, и асансьор /ако има/, които могат да бъдат спрени на момента, ако не е заплащано с времето, то за какво има жлби, и при това множество, бе маймуно смотана?
Препоръчвам на всички подобни собственици да излязат на протест, защото това ще отвори вратичка за ...
"Според нас независимо дали домоуправителят е физическо, или юридическо лице, той трябва да има лиценз, който да гарантира, че притежава нужните познания да управлява собственост. "
Ето ви я вратичката, която ще бъде причина, мотив и обстоятелство за подобни изроди, без значение от кой пол е!
И, в момента домоуправителите ....
Кукло, коя си ти да ми кажеш дали мога да си "управлявам дома"?!
А домоупрваителя деистват като директори на училища правят РЕМОНТ на няква завишена в ПЬТИ НЕреална цена правеики си горница ДАЛАВЕРКА и сврьх печалба пьк да плащат всички бальци
Пример N-ската кооперация в кв.Изгрев домоуправителка прави вьншна врата от грозен евтин винкел с шперплат и 20 метални пощенски кутии за 3200 ЛЕВА ,а тва не струва и 400-500 лева разликата 2700 лв в джоба ,утре ще поиска да сложи плочки пред входа и цената ще като обзавеждане вилата на Баневи с оникс и мрамор с цена от 900лв м2 ,на покрива текнало малко вода на сьседа на последния етаж ,викат се маистори сметката като за палат на арабски шеих ми тя утре ще поиска вместо пеики пред входа кресла Версачи да сложи ,сьседите няма да им плащаме масрафите и прищевките
обаче кат и поискаш сметката нещо фактура цифри ,касови бележки разбивка дига пушилка
1. Живея в чужбина , а в България съм в кооперация. Т. Н професионален домоуправител , наблюденията ми , ако се говори за затворени комплекси е удачно , но за блокове , хора със собствени домове определено не.
2. Как професионалния домоуправител в случея е фирма ще го касаят проблемите на живущите. В блока следва хората да си изберат домоуправител , нужна е регистрация в общината, да има банкова сметка , където хората могат даси внасят таксата , или на домоуправителя.За таксата - нужно е да се внесе една сума за ремонти 10 или 15 лева , съб ранието приема и текущите разходи/ асансьор, ток , вода, чистачка на брои обитатели.
3. Наи често има спорове за покрив а тои се полага на всички , дали сумата ще е на база квадратура апартамент или на брои апартаменти, офиси, магазини – събранието взема решение/
4. Много добра идея е ако не плаща , домоуправителя с решение на общото събрание да даде инфо и общината да съдеиства с вземането на сумата .
5. Ако в дом има куче , следва събранието да определи месечна такса -
Все пак 2 пъти на ден излиза на разходка .