Руски туроператор очаква спадът на туристите към България да е 10%, а не 25%
Руски туроператор очаква спадът на туристите към България да е 10%, а не 25%
През почивните дни страната ни беше представена на Международната туристическа изложба „Интурмаркет“ в руската столица. Утре пък се открива Московската международна туристическа изложба, на която също ще има българско участие. В момента в Москва е и министърът на туризма Николина Ангелков. Всичко това става на фона на намаляващия през последните години руски туристически поток към България.
Реалният спад този сезон ще е около 10 на сто, прогнозира Александър Широков - управител на руска туроператорска фирма, която от години работи на българския пазар:
„Не виждам предпоставки за рязък спад с 25%. 25% е прекалено голям спад и ако се стигне дотам, това ще означава катастрофа. Защото всички авиокомпании, включително българските и руските, вече са планирали полетите си и разчитат на натовареността от миналата година плюс-минус 10%, които никой няма да забележи“.
Тенденцията към спад е устойчива през последните няколко години. Една от причините е пренасочването на руските туристи към вътрешните за страната курорти, което е целенасочена държавна политика, обясни Широков
„В момента като цяло туризмът в Русия се концентрира на вътрешния пазар. Отливът към вътрешния пазар е забележим. Затова допринася държавната политика и така е редно. Трябва да се запълва капацитетът, който е налице и който засега не се използва докрай. Това е необходимост“.
Сочи се превръща в конкурент не само на летните, но и на зимните курорти в България, казва Димитър Цонев, директор на голяма българска туроператорска фирма, базирана в Москва:
„Например тази година през зимния сезон билетите за Сочи - отиване и връщане след Нова година - бяха около 9 – 10 000 рубли - от порядъка на 100-120 евро, а билетите за България -между 18 000 и 20 000 хиляди рубли минимална цена. Това е една от причините и за частичния отлив и от нашите зимни курорти. Тази година има сериозен спад на почивките и в зимните туристически курорти, в това число и от руския туристически пазар“.
Друга причина за намаляването на интереса към България е завръщането на руските туристи на любимия им пазар – Турция. Обезценяването на рублата през последните години също е от голямо значение, става ясно от думите на Александър Широков.
„От 2014 г. досега рублата се е обезценила практически наполовина. Заплатите са се увеличили с около 20%. Тоест имаме намаляване на покупателната способност в чужбина с 30%. В Русия има ръст. В Русия можем да си позволим това, което не можем в чужбина заради разликата в курса. Това е главният проблем, който възникна, разбира се, заради събитията през 2014г. в Крим и свързаните с това санкции“.
На същото мнение е и Димитър Цонев, който изрежда още няколко причини за намаляването на интереса на руските туристи към страната ни - качеството на българския продукт не отговаря на цената, а се засилва и конкуренцията от турския и гръцкия пазар, от Испания Италия:
„На руския пазар всички наши курорти трябва да се позиционират като брандове и именно тук е мястото на общините, заедно с туроператорите, заедно със Министерството на туризма, да проявят по-голяма инициатива, за да бъдат представени особеностите на българските региони“
Според Димитър Цонев все още има време летният сезон да бъде спасен, но хотелиерите трябва да бъдат по-активни.