Как да избегнем агресията и тормоза в училище – вижте съветите на бургаските експерти
Инспектор Тодорова разграничи двете основни форми на агресивно влияние
„Агресията и тормоза в училище и начините за избягването им” бе темата, по която дискутираха днес петокласниците от училище „П.К.Яворов”, инспекторът от Детска педагогическа стая Веселина Тодорова и инспекторът по превенция Цветелина Рандева. Формите на агресията, системността й, жертвите и начините за овладяването на проблема бяха само част от най-важните точки, засегнати в експозето на полицейските служители. Основната им задача бе свързана с повишаване на толерантостта сред учениците, осъзнаване на отговорността, носена в случай на причиняване на телесни повреди след безпричинни агресивни действия, както и запознаване на подрастващите с правните фигури на малолетния, непълнолетния и пълнолетния гражданин.
Инспектор Тодорова разграничи двете основни форми на агресивно влияние, чрез физически или психологически действия, както и целта на агресора – да доминира над жертвата, чрез подронване на самочувствието и свободната й воля. Позовавайки се на професионалните си наблюдения Веселина Тодорова отчете огромната роля на семействата, като стимулиращ или възпиращ фактор за проявяваната агресия. Според Веселина Тодорова подрастващите копират поведението на възрастните и ако в едно семейство агресията е начин на реагиране, логично е да се очаква и детето да израсне, използвайки тормоза, като средство за влияние.
Тезата на инспектор Тодорова бе подкрепена и от Цветелина Рандева, според която агресията все по-често се толерира от медиите и интернет, като дори и в детските предавания и електронни игри върху тази тема се надграждат сюжетни линии. Т.е. ако няма правилен модел на поведение в конфликтни ситуации, обяснен на подрастващите от институциите, училищните психолози или педагозите, самото семейство трудно ще разпознае външните белези на растящия агресор или на неговата жертва. Според Рандева децата-жертви в голям процент от случаите са склонни да трупат в себе си емоции без да търся помощ от околните, потискани от страх, срам или неудобство. Съветът й към петокласниците бе максимално бързо в случай на агресия и тормоз да търсят съдействие, осъзнавайки сериозността на проблема и възможностите агресията отново да ескалира, но този път да е по-силна и разрушителна.
В края на дискусията полицейските служители отговориха на множеството въпроси, свързани с реални случаи в училищна среда, сред които : „преджобването” от по-големите съученици, тормоза над ученици от различен етнически произход, конфликтите с ученици от други учебни заведения и др.
Паралелно с дискусиите с петокласниците, посветени на Световния ден на толерантността, учениците от шести клас посетиха Пето Районно управление – Бургас, където ги посрещнаха главен инспектор Георги Илиев – Началник на управлението и инспектор Сабина Петрова от Детска педагогическа стая. Подрастващите се запознаха директно с проблемите от полицейското ежедневие, като огромен интерес предизвикаха помещенията за задържане и полицейското оборудване.
С останалите ученици от училище „П.К.Яворов“ занимания, посветени на толерантността и доброто в противовес на агресията и тормоза, проведоха доброволци от Младежкия червен кръст и Немската езикова гимназия. С тяхна помощ подрастващите създадоха и тематични пана, които ще посрещат учениците и посетителите на бургаското училище.