Отпускането на кредит със съдействието на кредитен консултант не носи оскъпяване за клиента
В Кредитланд консултантите не са ограничени да предлагат условията само на една банка
Райна Стефанова e кредитен консултант в компанията Кредитланд от 2015 г. Родена е и живее в Бургас. Завършила е УНСС, специалност "Икономика и организация на труда", работила е в сферата на човешките ресурси и финансите. Тя разказа пред Флагман.бг за важните моменти в работата й с клиенти и преимуществата да се потърсят услугите й преди да сме взели окончателно решение от коя банка да изтеглим кредит.
- От три години и половина сте кредитен консултант, защо избрахте тази професия?
- Кредитното консултиране за мен се получи като естествено продължение и надграждане на работата ми в банката и лизинговата фирма в която работих до 2015 г. Натрупаният практически опит в професията за мен е съществен фактор за качеството на предлаганата услуга. В същото време не съм ограничена да предлагам условията за кредит само на една банка. Имам цялата свобода да приложа опит, познания, предприемчивост и контакти, за да спечеля доверието на клиента. В Кредитланд работим с 13-те водещи банки в България, а това е сериозен избор. С изграденото доверие започва същинската работа по кредитното консултиране. От този момент вече се чувствам на мястото си и съм благодарна на клиента, че ми дава тази уникална възможност да бъда полезна. Разбира се това е и много отговорно. Моята цел е да намеря решение дори и на нерешими на пръв поглед казуси. От изключително значение е със спечелване на доверието още на първа среща, да скъся дистанцията и да се потопя в конкретния случай. Много е приятно чувството, че лично аз, със своите знания и опит съм спестила на човека срещу мен време, нерви и пари. Няма нищо по мотивиращо от благодарния клиент.
- А защо е по-добре да ползваме услугите на кредитен консултант пред това да си изберем сами банка и да отидем в нея ?
- На първо място защото услугата на кредитния консултант е абсолютно безплатна и изключително полезна. Както написа в профила ми в Кредитланд моя клиентка „останах изненадана от услугата, която получих безплатно, регистрирайки едно искане в интернет“. Защо да не се възползват хората от нещо, което някой друг е свършил и предлага компетентно и добронамерено?! Ние разполагаме със систематизирана информация и анализ на кредитните продукти, които се предлагат на пазара. Сравняваме кредитните оферти, разясняваме процедурата по кандидатстване, структурираме доходите и съдействаме с изготвяне и подаване на необходимите документи в избраната банка.
След кандидатстването много полезен момент е продължаващия “мониторинг“ по процеса на одобрение. Кредитният консултант следи (ако клиента желае) процеса по договаряне до усвояване на кредита - изготвянето на оценки, както и становищата на централата на банката.
Кредитният консултант има контакти и добри практики с колеги във всяка банка и лесно може да получи информация за това как върви разглеждането, на какъв етап е, има ли проблеми, от къде може да изскочи “препъни камък“ и как да стигнем до заветното одобрение. Нашият начин на работа и мисията ни са подробно описан в сайта ни.
ЗАЯВИ СВОЯТА БЕЗПЛАТНА КОНСУЛТАЦИЯ СЕГА >>>
- Да, именно там твоите клиенти споделят, че едно от нещата, за които са ти благодарни е усърдието и желание да им помогнеш независимо колко е трудна ситуацията, това, че не се отказваш. Сподели някои трудни казуси, по които си работила и как търсиш и намираш правилното решение?
- Най-трудно се получава с клиенти, които вече имат окончателен отказ от някоя банка. Обикновено разочарованието надделява над желанието за собствен дом и преди да се откажат, хората споделят, че последната надежда е аз да помогна. Първото, което правя е да обсъдим детайлно проблема за отказа. Най-често срещани причини са лоша кредитна история и недоказуеми доходи. Докато за първото в повечето случаи е виновен кредитополучателят, решаването на втория проблем е изцяло в ръцете на българските работодатели, някои от които са частично или изцяло в сивия сектор. Това се отразява изключително зле на служителите – бъдещи кредитоискатели.
Например една моя клиентка (млада дама, семейна с деца) имаше и двата проблема едновременно. Както тя самата каза – сложна ситуация. Имаше няколко отказа заради необслужван потребителски кредит, недоказуеми доходи, изцяло по вина на работодателя, допълнителни усложнения с продавачите на имота. Говорихме много дълго, необходимо беше да ѝ вдъхна надежда. Важно беше да я убедя, че е възможен добър изход и да набележим стратегия за изчистване на проблемите. Постепенно, един по–един, с уговорката да се видим отново след 2-3 месеца. Честно казано не очаквах да получа отново обаждане, но клиентката се беше справила доста добре. От този момент се ангажирах лично. Познавах в детайли казуса и успяхме да договорим доста добри условия и одобрение на кредита, в близко и изключително полезно сътрудничество с управителя на клона на банката-кредитор.
- Желанието за кредит – потребителски или ипотечен винаги е продиктувано от потребност. Също така обаче е обвързано и с реални възможности. Какви са основните неща, с които е необходимо да се съобрази човек, който е решил, че му е необходим кредит?
- Първо да мисли за кредита като за дългосрочен и силно обвързващ финансов ангажимент. Добра практика е наличието на сума покриваща вноските (буфер) поне за 1 година напред, при евентуално лошо стечение на обстоятелствата.
Да мисли в перспектива и да се изключат решения от днес за утре. Преди да кандидатства за кредит е добре да има от 3 до 6 месеца подготвителен период. Това е време за изчистване на стари задължения, приключване на изпитателен срок, изсветляване на доходите, получаване на заплата по банков път и т.н.
Необходимо е да прецени внимателно как ще се отрази кредитът на семейния бюджет и на цялото семейство, защото един дългосрочен кредит променя живота в личен план.
И разбира се да се довери на кредитен консултант. Клиентът сам преценява, дали ще бъде еднократен разговор или дългосрочно сътрудничество.
- Ако вече имаме кредит в кои случаи е добре да помислим за рефинансиране?
Във всички случаи – много обмислено. Заливат ни реклами, банките се конкурират за да си осигурят нови клиенти и висока доходност. Нека не подхождаме емоционално и на база лични впечатления, към този така важен момент. Има чудесен анализ в сайта на Кредитланд, от колегата Венелин Маринов, който е обхванал проблема в дълбочина.
- Как започва според теб 2019-та г. в посока кредити, какви са коментарите ти за лихвите по ипотечните кредити сега? Какви са тенденциите за годината?
От това, което съм чела, оставам с впечатление, че на фона на 2018 г., през 2019 г. се очаква известен спад в ръста на кредитирането и леко повишаване на лихвите по ипотечните кредити. Както предупреждават от БНБ, нека и банките, и домакинствата, да не надценяват капацитета си по поемане на задължения и да не се допуска навлизане в свръхзадлъжнялост. Все повече кредитите ще се гледат „под лупа“ и рисковите кредити ще намалеят. Ще се ухажват добрите кредитополучатели с добри условия за финансиране.
Аз съм оптимист и позитивен човек. Нека новата 2019 г. бъде успешна за всички.
Райна Стефанова, Кредитен консултант гр. Бургас, 088 881 96 70, [email protected]