×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Заради застудяването горивото в потъналия „Мопанг” се сгъстило, не можем да източим останалото в резервоара


Заради застудяването горивото в потъналия „Мопанг” се сгъстило, не можем да източим останалото в резервоара
Американските помпи се развалиха, тази, която свърши работа, е от Чехословакия - държава, която я няма на картата на света, споделя Михаил Заимов
01 Декември 2018, Събота, 05:02 ч.

Досега от кораба са източени 400 тона гориво – продукт от зората на дизеловите кораби, които вече не съществува

Човекът, който подаде сигнала за изтичащото гориво от потъналия край Созопол танкер "Мопанг" Михаил Заимов присъства при обявяването на резултатите от досегашната работа на екипа, ангажиран със случая и разказа пред Actualno.com подробности за кораба и операцията.

Михаил Заимов е журналист, пътешественик, водолаз, фотограф и "нещатен сътрудник на Морска администрация", както го нарече ръководителят на изпълнителната агенция капитан далечно плаване Живко Петров.


- Г-н Заимов, Вие подадохте сигнала за разлива на мазут край Созопол и сте съпричастен с операцията по източването на танкера. Как преценявате свършеното до момента?
- Ако се изразя образно - мъжки хванахме бика за рогата и го повалихме на земята, защото трябваше да се обърне внимание на това предизвикателство пред морето и пред нас като морска нация. Свършихме своята работа - ограничихме първоначално щетите, докато администрацията поеме на свой ред щафетата. После с отпуснатите от държавата пари бяха наети две фирми, които се занимават професионално с водолазна дейност, разполагат с необходимата техника, с необходимите знания. Те в началото бяха затруднени.

Всички помпи - американски, английски и други, дефектираха до една. Помпата, която свърши работа, е от Чехословакия - държава, която я няма на картата на света. Това е помпа за пълнене на железопътни цистерни. Само тя върши работа. Всичко друго - не. Вече можем гордо да кажем, че са източени 400 т. гориво и работата ще бъде възобновена през пролетта. Заради застудяването фракцията се сгъсти и не може да бъде източена. Едва като се поднови операцията догодина ще може да се каже колко точно гориво е останало в кораба. Неговата обща вместимост е 620 т. като е харчил на ден по 21 тона. Има разлято гориво вътре в кораба, но не може да изплува, защото корпусът го поддържа.

Дотук мога да кажа че съм доволен от свършеното. Доволен съм от това, което виждам. Смятам, че всяка една изразходвана стотинка има стойност. Един литър да бяхме спасили пак си струваше. Водолазите от екипа са хора, които с осъзнат риск се гмуркат и повярвайте - рискът действително е огромен. При всяко потапяне във водата, си на 3 секунди от смъртта. Предизвикателството е надвиснало над главата ти като дамоклев меч - всичко може да се случи във всяка една секунда.

- Как толкова дълго време танкерът си стои непокътнат на дъното на морето?
- Същото ще е и с автомобил, ако прекара 100 години под водата - неговият резервоар ще е непокътнат. Така е било с "Мопанг"- резервоарът му е останал непокътнат близо век, тъй като корабът е бил в относително добро състояние. Но на 1 август 2018 г. частично се е разпаднал, прекъснали са се връзките между резервоарите, откъдето по наши оценки са изтекли около 25 тона гориво. Малки разливи от време на време е имало, но толкова голямо количество - никой не е предполагал.

Корабите не са конструирани, за да лежат на десния си борд. Левият е паднал и сривайки се, къса връзки между отделни резервоари и се получава този разлив през нитовете на обшивката. Корабът вероятно е тръгнал с пълен резервоар от Цариград. Научихме от архивите, че още в момента на взрива, на 1 юли 1921 г. моряците са били изплискани с гориво през люковете на кораба. Още тогава е имало структурно разрушаване между първи и втори трюм, тогава още е имало разлив.

- Имате ли прогноза за щетите от разлива?
- Човек ежедневно, ежесекундно причинява щети на природата. В този конкретен случай, аз не съм специалист, но съм запознат с техните анализи и оценки. Ние нямаме име на това нещо, с което бил пълен корабът. Според направените експертизи такъв продукт днес не съществува. Това вещество е възможно най-близкото нещо до естествения петрол в недрата на Земята. Произведено е в зората на двигателите с вътрешно горене, когато корабите са се движели с въглища. Потъването на "Мопанг" се е случило в преходният период, когато корабите са преминавали към двигатели с вътрешно горене.

Тъй като въпросното вещество все пак е относително натурален продукт, щетите от него са по-малки, отколкото от съвременните тежки химизирани фракции. Специалистите смятат, че това вещество по-лесно ще се резорбира от слънцето, водата, вълните и пр., отколкото един днешен нефтопродукт.

- Кога видяхте за първи път "Мопанг"?
- Мисля, че беше при спускане през 1995 година.

- И тогава не сте забелязали пробойни или разлив?
- Не е имало такова нещо. Малки изпускания винаги е имало и обикновено се смята, че идват от машинните отделения на потъналите кораби. В случая с "Мопанг" никой не е предполагал, че е пълен с такова голямо количество гориво.

- От колко време не сте го навестявали?
- От по-малко от месец, може би от петнадесетина дена.

- Едва ли някой познава "Мопанг" по-добре от Вас. Какво представлява той?
- Този кораб има три измерения. Едното е сегашното екологично предизвикателство, което представлява разливът от него. Второто е че той е изкуствен риф и естествено укритие за много риби, мекотели малюски, паламуди, лефери, миди и други видове. Там има много богата флора и фауна. И третото е, че представлява атракция. Надявам се, че след като бъде изчистен ще остане, защото романтичната страна на гмуркането при потънали кораби не е маловажна. Атракциите подпомагат туристическата индустрия. В Малта потапят кораби за атракция на водолазите и са създали цяла индустрия, свързана с гмуркането при такива руини. В Америка - също.

- Ръководителят на Морска администрация Ви нарече нещатен сътрудник, за какво друго им помагате?
- Помагали сме в аварийни ситуации. При обследването на потъналия на 75 м. кораб "Толстой", което извършихме в полза на Морска администрация. Ние сме от малкото хора които могат автономно да се гмурнат на такава дълбочина. Технически това хич не е просто - ние се гмуркаме почти на 100 метра дълбочина. Преди няколко години в една много тежка буря извадихме 18 души от водата от 4 потънали лодки в подходите на Созопол. Във Великобритания морското спасяване се организира на абсолютно доброволен принцип, в Америка, във Франция също има доброволни сдружения, които обичат морето и помагат на хора в беда и не само.

В България също, както в случая с кораба "Мопанг". Получи се много добра синергия между обществения интерес, доброволците и държавната администрация. Прекрасна синергия. Това трябва да се дава за пример, че така трябва да се работи.

В категории: Созопол , Животът


Флагман.БГ Ще има ли мир скоро между Москва и Киев? Ще има ли мир скоро между Москва и Киев? 01/02/2025, Събота 21:31 1
Почина известен бизнесмен
Почина известен бизнесмен 01/02/2025, Събота 18:48 1
6
Коментара по темата
6.
Oven
02.12.2018 05:34:37
0
4
Заимов да каже при колко градуса се втечнява мазута. А, ама то не е мазут,а гориво което вече не съществува,хитро казано а? През пролетта колко геадуса ще е температурата на тази дълбочина на водата,че да се вречни отново това незнайно гориво?
5.
читател
01.12.2018 20:09:05
1
5
Стигнах до пасажа, че паламудите се криели под кораба и спрях да чета по-надолу. Изпаднах в размисъл. Пелагична риба като паламуда се върти около рифови образувания и се крие от плячката си. И как се изхранва тогава е божа работа.
4.
Gocho
01.12.2018 19:52:51
1
4
Ама не ве !
Те точат !
Ама друго !
Нали има точкне?!
Вий ко сега ... ?!
3.
От 20 дена
01.12.2018 19:49:38
1
5
Времето не предразполага работа на вода в Черно море! Справка НИМХ, е само измамник може да работи!
2.
Да, оправдания
01.12.2018 19:40:32
2
4
Ако умник с ризка, са беше взел руски или японски помпи? Проверка от НАП!
1.
*********
01.12.2018 19:32:22
1
4
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържа недоказуеми твърдения, касаещи конкретни личности.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Кирил Петков сподели много лична история Кирил Петков сподели много лична история Лидерът на ПП разказа за ужасните перипетии на своята баба Райна, отказала да доставя информация на ДС Напусна ни Румяна Карадимчева Напусна ни Румяна Карадимчева Тя беше обичан радиоводещ Разтърсващи подробности за зверското двойно убийство Разтърсващи подробности за зверското двойно убийство Жестоко деяние бе извършено в България, погубени са малко момиченце и 11-годишното й братче Борисов с много остра позиция! Какво се случва в България? Борисов с много остра позиция! Какво се случва в България? Ето какво написа Почина известен бизнесмен Почина известен бизнесмен Той помагаше на "Пирин" САЩ прехвърля "Пейтриът" системите си от Израел в Украйна, иде ли време за преговори САЩ прехвърля "Пейтриът" системите си от Израел в Украйна, иде ли време за преговори Още предстои Тръмп и Путин да седнат на една маса и да обсъдят края на конфликта, но това явно е ход с цел да се даде последен шанс Киев да има малко по-добри позиции в диалога Росен Желязков: Свободата и демокрацията не са даденост Росен Желязков: Свободата и демокрацията не са даденост "Забравата ражда нови тирании", категоричен е министър-председателят Сподели разтърсваща история Сподели разтърсваща история Мира Добрева има прекрасен домашен любимец Жестока трагедия в страната, полицията е на крак Жестока трагедия в страната, полицията е на крак Две малки деца са намерени мъртви Голям екшън при "сините"? Голям екшън при "сините"? Твърди се, че легендата на България и "Левски" и собственик на "синия" клуб Сираков...
Руски политик поиска преименуване на океан Руски политик поиска преименуване на океан Според Сергей Миронов "Руски Северен океан" звучи по-добре от настоящия Северен ледовит Ще има ли мир скоро между Москва и Киев? Ще има ли мир скоро между Москва и Киев? Тагарев с коментар Зловещ инцидент в Русия Зловещ инцидент в Русия Момиче се самоуби Тръмп: С Путин можем да направим нещо значимо Тръмп: С Путин можем да направим нещо значимо От Вашингтон с решителни стъпки за мир между Русия и Украйна Джокович разкри какво мисли за недоволните сръбски студенти Джокович разкри какво мисли за недоволните сръбски студенти Вълната от протести при западните ни съседи не стихва Почина известен политик Почина известен политик От този свят си отиде Хорст Кьолер Огромно недоволство в Гърция Огромно недоволство в Гърция Съседите протестират мощно Любов за Девата, пари за Близнаците, а Стрелецът да не яде от яд! Любов за Девата, пари за Близнаците, а Стрелецът да не яде от яд! Хороскоп за деня – 1 февруари 2025, събота Втори кораб задържан заради скъсания кабел в Балтийско море, но "Вежен" още е блокиран в Карлскруна Втори кораб задържан заради скъсания кабел в Балтийско море, но "Вежен" още е блокиран в Карлскруна Това е станало по искане на латвийските власти Ще се изненада с кой вдига сватба бившата му Ще се изненада с кой вдига сватба бившата му Интересна ситуация с Кевин Костнър
Бойко Борисов Бойко Борисов Асен Василев е бил истински фокусник в манипулирането на бюджета Виц на деня Виц на деня - Шефе, увеличи ми заплатата. Други фирми се интересуват от мен.
- Кои?
- Топлофикация, ВиК, Електро.
Виц на деня Виц на деня - Скъпи, сънувах те в един еротичен сън!
- И кво павех аз?
- Ми, нищо. Дойде и развали всичко!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Мързел - това е способност да си почиваш, преди да се умориш!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори