Прогноза: Идват десетилетия на бедствия, а инфраструктурата ни не е готова
Темата за климатичните промени и пътната безопасност е основен акцент на международната конференция в Несебър. Доклад изнесе инж.Ванина Попова от УАСГ (на снимката)
12 Октомври 2018, Петък, 09:00 ч.
Автор: Иван КОЛЕВГоляма част от българските пътища са проектирани за средногодишни норми на валежите от 100 литра на кв.м., а те са 1500 литра
Все по-интензивни валежи ни очакват в следващите няколко десетилетия. Заради това е необходимо да се предприемат кардинални мерки, които да направят пътната инфраструктура далеч по-сигурна.Това препоръча д-р инж.Ванина Попова по време на XI Национална конференция по транспортна инфраструктура с международно участие, която се провежда в последните два дни в Несебър. Основната тема на форума, организиран от катедра „Пътища и транспортни съоръжение” на УАСГ, е безопасността.
Ръководителят на катедрата проф.д.ик.н. инж.Николай Михайлов съобщи притеснителната тенденция, че по-голяма част от българските пътища са проектирани по стандартите отпреди няколко десетилетия. Тогава средногодишните норми на валежите бяха 100 литра на кв.м, а сега са 1500 литра на кв.м., което създава сериозни проблеми по отводняването на пътната инфраструктура, нарушава целостта й и води до преждевременното й амортизиране.
„Средногодишните разходи за възстановяване на транспортната инфраструктура, вследствие на природни бедствия е между 115 до 130 млн.лева. В тази сума не са включени загубите, които търпи бизнеса от затваряне на пътищата, както и най-неприятната част – съсипването на човешките съдби, имущество и поминък”, маркира в началото на презентацията си инж.Ванина Попова.
„В следващите няколко десетилетия се очаква затопляне до 4 градуса, засушавания, по-малко валежи, но с по-честа екстремност, както и увеличаване на скоростта на вятъра, което ще доведе по-чести потопи, порои и бедствия. Притеснителна е и тенденцията за значително увеличаване на UV лъчите, което пряко засяга амортизацията на пътните настилки”, подчерта инж.Попова.
Тя отбеляза, че съвсем доскоро пътища се изграждаха по старата наредба, която изобщо не е актуална за настоящото хилядолетие – време на динамични метеорологични условия, които инфраструктурата трябва да понесе.
Обсъждат революционни промени в пътното строителство на международна конференция в Несебър
Заради затоплянето на времето занапред ще е нужно да се правят по-чести ремонти от първоначално предвидените. Трябва усилено да се работи по укрепването на свлачищата и изчистването на отводнителните системи, препоръча инж.Попова.
За справяне с проблема със снегонавяванията е нужно изграждане на специфични съоръжения. Една от опциите е т.нар. зелени пояси, които пилотно се изпробваха на АМ Тракия между Айтос и Карнобат. В най-проблемните участъци на АМ Хемус, там, където минава Розата на ветровете, е заложена направата на подобни зелени мрежи.
„В пътната инфраструктура трябва да се въвеждат нови технологии, но на първо място - да се актуализира нормативната база, за да се адаптира новото строителство и съществуваща инфраструктура. Необходимо е да се направи оценка на риска и да се подчертаят важните пътища, за да се предприемат още отсега превантивни мерки”, каза още инж. Ванина Попова.
Използвайки добрите световни практики тя препоръча да се заложи на строителство с полимер-модифициран битум, фракции с висока устойчивост на полиране, за да се повиши сцеплението, добри технологии на влагането на износващите пластове, материали с високо качество и разбира се регулярно поддържане – почистване на банкети, скатове и самата отводнителна система.
На конференцията бе презентиран и иновативен продукт - асфалт, който топи снега и пази от заледявания.
В категории:
Бизнес
Хвърли 7 бона за регистрационен номер с нейните инициали
Ще се шокирате какво се твърди за него
Вдигане на акциза за алкохола е сред мерките за "саниране" на бюджета
Илияна Йотова: Надявам се утре да се поздравим с избран председател на НС
Приятелката на самоубилия се полицай: Димитър беше рядко съвестен човек
За по-качествен секс: Мастурбирайте поне веднъж седмично
21/11/2024, Четвъртък 22:00
1
5 техники за флирт, с които да накарате мъжа да ви хареса
21/11/2024, Четвъртък 21:40
0
Могат ли двама души с една и съща зодия да имат успешен брак?
21/11/2024, Четвъртък 21:20
0
Леля ми прави този вкусен свинско-славянски гювеч, уникален е
21/11/2024, Четвъртък 21:00
1
Владимир Путин с извънредно обръщение
21/11/2024, Четвъртък 20:45
10
Как можем да отслабнем и да избегнем увисналата кожа
21/11/2024, Четвъртък 20:40
0
Ще се шокирате какво се твърди за него
21/11/2024, Четвъртък 20:36
2
След 14 г. издирване: Намериха убиеца на камериерката Роза Мачокова
21/11/2024, Четвъртък 20:20
1
Вдигане на акциза за алкохола е сред мерките за "саниране" на бюджета
21/11/2024, Четвъртък 20:00
3
"Нефтохимик" се бори здраво в Турция, но...
21/11/2024, Четвъртък 19:48
1
Дъщеря й възражда най-големите й хитове
21/11/2024, Четвъртък 19:40
0
Хвърли 7 бона за регистрационен номер с нейните инициали
21/11/2024, Четвъртък 19:20
5
Ние живеем в Европа, а не в Сахара...
Да не искате да кажете, че сложили норма от 4-5 леки валежа на природата за година?
Преди 30г също не е валяло по-малко, така че препратки към миналото не се приемат